Karbonering

Hei. Mitt første brygg nærmer seg klart for klar for tapping til flasker. Skal tilsette 5g sukker pr liter som jeg lager lake av og koker/ avkjøler før tilsetting i rent desinfisett kar som jeg tapper over i, før tapping til flasker. (Type weisbier som har gjæret 14 dager på ca 21 grader)

Skal ølet på flasker stå i samme temp som under gjæringsprosessen noen dager for karbonering, eller rett inn i kjøleskap etter tapping?

Mvh Nordpynt

Nordpynt skrev:
Skal tilsette 5g sukker pr liter som jeg lager lake av og koker/ avkjøler før tilsetting i rent desinfisett kar som jeg tapper over i, før tapping til flasker.

Om du tenker å helle laken på karet før du overfører det ferdige ølet så vil jeg anbefale deg å gjøre det motsatt. Vi har hatt problemer med ujevn karbonering når vi har hatt sukkerlaken i karet først. Nå tapper vi ca 3/4 liter øl i dunken før vi tilsetter laken. Vi prøver å legge slangen slik at det blir en liten whirlpool i dunken som blander sukkeret godt inn. Eventuelt rører man forsiktig med en desinfisert sleiv etterpå.

Øystein

Hei. Tappet øl på flasker for 5 dager siden ,sette ølet i kjeller etter 1 døgn...ble det satt for tidlig i kjeller eller kan det gå bra? 6g pr liter med sukkerlake. Sprettet en flaske nå ikveld ,var lite futt.

Kommer an på hva det er og hvor lav temp. De fleste ale-gjær sliter litt når tempen går under 12-13°, lagergjær tåler en del lavere. Uansett så går det lengre tid dess lavere temp. Tror jeg ville flyttet flaskene opp i romtemp i ei ukes tid.

Tilbake
Topp