Der har du jo unektelig et poeng, ja. Men forskjellen blir jo mindre jo tynnere sukkerlake du lager. Hva har du lagt inn i regnestykket ditt der?
Når jeg karbonerer med vørter, blir det gjerne opp mot to liter vørter når jeg flasker 24 liter utgjæret øl med en alkoholstyrke på 4,5-5%. Da endrer jeg ikke på hverken smaksprofil eller alkoholinnhold, så effekten skulle bli den samme som når du karbonerer kunstig på fat. Men bruker du like mye vann til å blande ut karboneringssukkeret i, vil du antakelig tynne ut smaken i ølet merkbart, så det er ingen løsning.
Jeg har kjørt et "exbeeriment" der jeg sammenligna det samme ølet karbonert med sukker og med vørter, og det avkrefta antakelsen min om at det ville bli noen forskjell. (Også for meg, som visste hva jeg skulle leite etter, var det helt umulig å skille de to versjonene.) Da laga jeg en litt tynnere sukkerlake enn jeg normalt ville gjort, så forskjellen i alkoholstyrke blei noe mindre, men samtidig tynna jeg jo ut det sukkerkarbonerte ølet noe mer. Jeg tror jeg vil si at det tyder på at forskjellen på sukkerkarbonering og kunstig karbonering i det minste ikke kan forklare en veldig merkbar forskjell i munfølelse.