karboneringsproblemer

lowland

Norbrygg-medlem
Hei.
Da er det for min del på høy tid å starte en tråd på dette.
Jeg sliter altfor ofte med flaskekarboneringen, flere batcher har blitt helt uten kullsyre, uten at jeg har anelse om hvorfor. Korken viser ingen tegn til lekkasje.
Brygger med en bb60 og bruker som oftest ferdige sett fra olbrygging.no
Tilsetter 6g farin pr. Liter i dunken jeg tapper fra. Dette blandes godt før jeg tapper på flasker. Settene har bare en pakke tørrgjær pr. 25 liter, men jeg opplever aldri problemer med selve utgjæringen (FG er alltid under 0.20)
Karboneringen skjer på 20+grader.
Noen som har tips om hva jeg gjør feil ?

Har hatt samme problem selv. Økte sukkermengden og nå er jeg fornøyd. Bruker 7-8g til "vanlig" karbonering, 9-10g til hvete og andre ølsorter med mye kullsyre, og 6-7g for porter og stout.

Hei. Jeg rører det inn og koker det i 0.5 liter vann. Kjøler det ned igjen før jeg har det i karet.
Er litt skeptisk til å øke mengden,da de batchene som blir karbonert har grei mengde med kullsyre !? Var dine øl og helt flate Aasbrygg ?

Ikke helt flate, men så godt som. Kun litt prikking på tungen og ingen skum. Jeg brukte 10g på en saison for noen uker siden, det ble litt mye, men synes det er bedre med litt mer enn for lite.

Helt klart bedre med for mye enn ingenting hvertfall :)
Jeg tror problemet ligger i at gjæren ikke våkner til liv igjen, tror vel å merke.
Har bestilt us-05 gjær jeg har tenkt å tilsette neste gang jeg skal flaske, noen som vet om dette har merkbare bakdeler ? Ikke sikkert det blir denne gjæren jeg skal gjære vørteren med.

Jeg pleier å bruke 5-5,5 gram pr liter vørter og får alltid godt med kullsyre. Er du sikker på at korkene er helt tette? Hvilken type korkemaskin bruker du?

Hva slag øl har du brygget som du har problemer med karboneringen på?

Korkene må vere gode, Europris har vel ikke det.
Ølet må stå lenge nok, spar noen flasker og skjekk etter 1 mnd, 2 mnd.....
6 gram er lite på et normal øl som pils etc.

Er ølet akkurat utgjære har det ca 1 vol/liter med co2, har ølet stått lenge mangler dette og det tilsvarer 4 gram/liter med sukker.

De nøyaktige tall finner du på medlemsdelen under Karbonering.

Hmm. Interessant. Jeg flasker som regel etter 3-4 uker. Korkene skal være av grei kvalitet. Sjekker ut medlemseksjonen

Minimum 2 uker i rom temperatur.
Eneste klarningen jeg bruker er en protafloc tablett tilsatt ved 15 min kok.

3-4 uker primærgjæring skulle være ok ? Kan vel nevne at jeg slurver litt med gjæringstempen, vet dette kan lage uønskede smaker, men kan det påvirke karboneringen ?

3-4 uker primærgjæring høres særdeles lenge ut for en vanlig ale.
Jeg ville ikke tilsatt en annen gjærsort ved karbonering enn den du brukte å gjære ølet med. Om du brukte en gjær som attenuerer lavt (gjærer ut dårlig) i første omgang, for å deretter tilsette en høyt attenuerende gjær, kan du oppleve at selve ølet gjærer mer på flaskene, og du vil sitte igjen med mer kullsyre enn du hadde forventet.

Trodde 3 uker var minimum siden "gjæren jobber og tar bort uønskede kaniner" rundt en uke etter stabil FG
Mulig her er en plass å begynne å teste litt da. Flasker dere med en gang FG holder seg stabil noen dager ?

Hadde litt problemer med sukkerlake som jeg kjølte ned. Viste seg at mye av sukkeret da sitter igjen som et belegg i kjelen. Nå heller jeg kokende sukkerlake rett i gjæringskaret samtidig som jeg starter å fylle den med vørter. Minimalt sukker igjen i kjelen da, selv om de første gjærcellene dør pga høy varme.

Tilbake
Topp