kaste eller gi det tid?

Hei! Jeg har brygget min første batch som skulle være et syndtysk hveteøl. Etter å ha gjæret i ca to uker ga jeg det 5 gr sukker per liter oc tappet det på flakser. Jeg satte det i romtemperatur og la teppe over det så det skulle stå mørkt. Ett par dager etter flakingen smakte ølet knallbra! Men når det hadde gått litt over en uke smakte det ikke lenger øl. Smaker mer dårlig hjemmebrygg. Har lest masse om det og regner med at det er infisert. Men kan det bli bedre med tiden eller er det bare å kaste det med en gang?
 
Dersom ølet er infisert, vil det bare blir dårligere, men jeg ville gitt det litt mer tid for å være sikker. Å kaste ut øl som er ei uke gammelt, er såpass demotiverende at det uansett kan utsettes litt :cool:
 
Takk for svar! Skal prøve på det, men vet du om jeg burde sette det kaldt? nå står det i kjelleren på rundt 17-18 grader. Kan eventuelt sette det i kjølerommet.
 
Ting skjer saktere når øl står kaldt. Men er det allerede dårlig, og det er en infeksjon, så går det bare en veg.
 
Håper ølet ditt blir godt (eller i det minste drikkandes), slik at du slipper å helle det ut :)!

Men angående sukkermengde til karbonering: Vil muligens 5 gram sukker per liter bli i underkant til denne øltypen? Jeg har ikke laget hveteøl (av noe slag) selv, men ville tro at nærmere 7 gram/liter er bedre med tanke på kullsyremengden...? Ved karbonering på 17-18 grader ville jeg nok regnet med minst 2 uker for å få kullsyre, men jeg ville nok uansett ha satt ølet på 20-25 grader disse to ukene, før jeg satte det kjølig.
 
Jeg karbonerte Weiss med 7-8 g/l og ønsker ennå mer futt. Blir nok ca 10g/l ved neste runde...
 
Jeg har litt av den samme utfordringen her. Satte en hveteøl som brukte lang tid på å komme i gang med gjæringa. Den sto ved siden av en Pale Ale som gikk helt fint. Men hvetedunken var treig og det ble ikke noe futt. Så etter 3 uker tilsatte jeg ca en ss sukker rett i dunken for å få i gang gjæringsprosessen. Etter ca en uke ble det fart i sakene, og den putret i vei i ca 5 dager før det roet seg. Luktet godt og virket normal i forhold til generell lukt av hveteøl. Tappet så på flasker, men stakk om og tilsatte sukkerlake 5g/liter. Vi smakte på ølet da vi tappet. Smaken var der, men det var da selvsagt tamt/dødt. Etter noen dager på flaske i romtemp hadde det fått litt kullsyre og vi smakte igjen. Det kjentes da uferdig og gjæret ut. Nå har det gått 20 dager, og det er fin futt og greit med skum. Men ikke så mye skum som en weissbier man får kjøpt i butikken. Smaken derimot..........den er uforklarlig. Det smaker på en måte litt gjær, litt cider og en tynn uferdig øl med litt bitterhet......... Jeg blir sprø. Pale Alen ble helt super og den gikk med i løpet av sommeren. Skal sette en ny av det slaget. men denne Weisbieren er jeg virkelig i tvil om. I går satte jeg den ned i matkjelleren som ligger på 7-9 grader hele året. Og nå får det bare stå der og vente på bedre dager. Håper jeg slipper å helle det ut og måtte vaske alle flaskene på nytt:S har lest en del ang usmak og grunner og slikt. Men likevel. Noen som har peiling burde smake på det. For dette holder jeg ikke ut:)
 
Jeg har opplevd det samme på min batch #5. Har ventet og ventet med flaskene i kjøleskapet, og smakt på en innimellom. Virker som om smaken blir bedre etterhvert, synes jeg, så prøv med litt tålmodighet. Min hadde nok gjæret på litt ustabil (og for høy) temperatur, så det kan forklare noen usmaker.
 
Hveteøl er jo ferskvare, så hvis den ikke smaker noe bra nå blir den nok aldri helt killer.
 
Hei! Jeg har brygget min første batch som skulle være et syndtysk hveteøl. Etter å ha gjæret i ca to uker ga jeg det 5 gr sukker per liter oc tappet det på flakser. Jeg satte det i romtemperatur og la teppe over det så det skulle stå mørkt. Ett par dager etter flakingen smakte ølet knallbra! Men når det hadde gått litt over en uke smakte det ikke lenger øl. Smaker mer dårlig hjemmebrygg. Har lest masse om det og regner med at det er infisert. Men kan det bli bedre med tiden eller er det bare å kaste det med en gang?

Selv om den flasken du smakte på var infisert behøver ikke resten av flaskene å være det. Kilden til infeksjonen kan knytte seg til denne flasken alene. Det har jeg vært ute for. Hvis hele batchen er infisert bør du spandere på deg en tankeprosess for å finne ut hvor det gikk galt.

mvh
Bårdd
 
  • Like
Reaksjoner: LC
Tilbake
Topp