Kegerator

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har mekka sammen en liten kegerator med bare en tappekran på toppen og i denne er det bare plass til ett fat så vi drikker bare en sort øl i slengen kvinnen og jeg!
Etter at jeg hadde bygd sammen utstyret og fikk plassert det i stua så sa damen at det kan da ikke stå der men bør flyttes til andre siden av stua i hjørnet!  Dette er gjordt og hun er etter hvert veldig fornøyd med at vi kan tappe disse edle dråber inne og slipper den lange vei til garasjen for hver gang, det blir jo vinter og glatt etter hvert!!
Spørsmålet er om det er klokt å ha co2 flaska inne i kjøleskapet eller bør jeg bore et hull til for å plassere den på utsiden?  Slik jeg har den nå synes jeg det forbrukes en god del gass men vet jo ikke hvor mye som er normalt forbruk.  Benytter slike sodastreemflasker som jeg har stående inne i kjøleskapet. 
 
jeg her desverre ingen peiling på hva du spør her men en bra forfatter er du! kan du ikke legge ved bildet?  :)
 
Det er ganske normalt å ha CO2 i kjøleskapet hvis det er plass tildet.
I et 30 liters fat trenger du 30 X 2,5 = 75 liter/150 gr. CO2 til karbonering, i tillegg 30 X 2 = 60 liter/ 120 gr. til å presse ut ølet.
Dette er til fx. en pils med 2,5 CO2 enheter, 1 kg. trykk (2 atm) og vanlig kjøletemp.

EDIT, rettet litt skrivefeil
 
Forfatter blir man vel aldri men ble litt revet med under funksjontesten i går kveld.
Kom på i går at jeg ikke hadde satt sodastreemflaska i fryseren før jeg fyllte over på den og hadde da bare fått inn ca 100 gram co2 så da kunne den jo ikke vare lenge.
Prøver å få med et bilde av tappekrana om alt går som det skal.
 

Vedlegg

  • 73A23C82.jpg
    268,9 KB · Sett: 308
Det var jo en fin og nett kegerator! :yes:

Selv har jeg to fat i øleskapet, og CO2-flasken står utenfor da den er av den store typen (6 kg). Gasslangen går gjennom kondenshullet bakerst i midten av kjøleskapet, bare se i den bakre veggen rett over grønnsaksskuffen.
 
Var litt for rask da jeg kjøpte dette skapet, det er så smalt at det ikke er plass til mer enn ett fat inni og da er det plenti plass til co2 flaske også så den blir nok der.
 
Tilbake
Topp