Kill temp for gjær?

ADale

Norbrygg-medlem
Tror jeg kan ha klart det store. Etter en ellers perfekt øl prosess (jeg følger alltid detaljert oppskrift), måtte jeg kjølet temp til 50 grader. 10 min gikk den ned til 20 grader. Da vi blandet ut vørter med gjær, synes vi det var litt varmt. Vi målte det da til 25 grader.

California WL gjær til denne PaleAle skulle gjære på 16-18 grader.

Vi var ferdig lørdag kl 18. Har fortsatt ikke begynt å boble i gjærlåsen. Temp på badet er 20 grader. Hadde tenkt å senke
temp så snart det begynner å boble.

Hva kan ha skjedd? Er gjæren ødelagt eller må jeg bare senke temp til feks 15 grader i rommet? (temp I gjærdunk er jo ca 1 grad høyere pga reaksjonen).

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Er ikke noen ekspert, men tror ikke du trenger å bekymre deg. Gjæren tåler mer en 25 grader. Har opplevd at det kan ta dager før gjæren skikkelig setter igang med oppgaven sin.

Ok, for normalt pleier mine å stormgjære de 4-5 første dagene.

Skal se etter skumtopp, det kan jo hende vi ikke fikk lukket det skikkelig, ja.

Men er det mulig at temp må senkes til 16 grader siden optimal temp er 16-18?

Ville ikke senket temperaturen noe særlig nå som den er som den er. Da kan det ta enda lengere tid før gjæren kommer igang. Eller hvis du er veldig uheldig så går den i dvale.

Brukte du gjærstarter, eller tok du gjæren rett i vørteren? Om du gjorde det siste vil det naturlig ta litt lengre tid før den kommer godt i gang :)

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Gjæren rett i vørter halveis i helling av vørter over, ristet så dunk grundig.

Du vil ha en forsinkelse med synlig aktivitet om du gir gjæren et sjokk når du har den i vørteren ved at forskjellen mellom gjær og vørter er for stor.

Ja, men tok ut ferskgjær fra kjøleskap på morgenen som vanlig, så det skulle vel ikke bli noe sjokk da?

Opp mot 40 greier seg, tror jeg. Men mulig du skal opp i 60 for å være sikker på å ha fått drept alt:).

Og så har du noe gårdsgjær (kveik) da, som skal gjæres på 40!

Som overkokk i hæren hadde jeg en del erfaring med å forsøke å drepe gjær. En av de første gangene jeg ble satt til å bake brød (ca. 40 stk i slengen), helte nemlig en av sivilistene på kjøkkenet litt i overkant varmt vann i eltebollen, deretter tørrgjær direkte i vannet. Jeg var ganske sikker på at dette kom til å gå galt. Men neida, «Stol på mæ, dettane går så bra atte så». Og det gjorde det, stikk i strid med skolelærdommen om å bruke fingervarmt vann.

Jeg ble selvfølgelig fryktelig nysgjerrig på hvor varmt vann gjæren egentlig kunne tåle, og satte igang et langsiktig, men noe uvitenskapelig eksperiment med stadig litt varmere vann. Til slutt fant jeg det ut. Selv om jeg inntil da hadde hatt et ry som en ganske fenomenal baker, tok det en stund å gjenopprette tilliten.

Nåja, jeg målte jo ikke akkurat temperaturen, men om vannet er for varmt til å vaske seg i, så kan det også hende det er for varmt for vanlig Idun bakegjær. 40 grader går sikkert bra, men jeg ville unngått det i ølbrygging.

Falsk alarm igjen...Det skummet bra, og da jeg satte på lokket igjen skikkelig, begynte det å boble i gjærlåsen nesten med en gang. Gjør det forresten noe å benytte STARSAN-løsning i gjærlåsen (ulempen er jo at det da bobler mye..). Benytter folk vann eller sprit?

Vær så snill. Du må skjønne at det med ploppling i gjærlåsen ikke har en dritt å si, etter to registrerte år på dette forumet. Det er bare en indikasjon på at det går en gass gjennom gjærlåsen, hva som er grunnen til at det gjør det kan være mange, men en av de er selvsagt at gjæren fermenterer. Jeg tviler veldig hardt på at gjæren begynte å jobbe enda hardere enn før du tok av lokket, akkurat idet du satte det på :)

Som overkokk i hæren hadde jeg en del erfaring med å forsøke å drepe gjær. En av de første gangene jeg ble satt til å bake brød (ca. 40 stk i slengen), helte nemlig en av sivilistene på kjøkkenet litt i overkant varmt vann i eltebollen, deretter tørrgjær direkte i vannet. Jeg var ganske sikker på at dette kom til å gå galt. Men neida, «Stol på mæ, dettane går så bra atte så». Og det gjorde det, stikk i strid med skolelærdommen om å bruke fingervarmt vann.

Jeg ble selvfølgelig fryktelig nysgjerrig på hvor varmt vann gjæren egentlig kunne tåle, og satte igang et langsiktig, men noe uvitenskapelig eksperiment med stadig litt varmere vann. Til slutt fant jeg det ut. Selv om jeg inntil da hadde hatt et ry som en ganske fenomenal baker, tok det en stund å gjenopprette tilliten.

Nåja, jeg målte jo ikke akkurat temperaturen, men om vannet er for varmt til å vaske seg i, så kan det også hende det er for varmt for vanlig Idun bakegjær. 40 grader går sikkert bra, men jeg ville unngått det i ølbrygging.

Nei, jeg mente jo at alegjær stryker med når du nærmer deg 40 - men det finnes kveik som skal arbeide på 40 grader. (Kilde: "Gårdsøl" av Lars Marius Garshol.)

Vær så snill. Du må skjønne at det med ploppling i gjærlåsen ikke har en dritt å si, etter to registrerte år på dette forumet. Det er bare en indikasjon på at det går en gass gjennom gjærlåsen, hva som er grunnen til at det gjør det kan være mange, men en av de er selvsagt at gjæren fermenterer. Jeg tviler veldig hardt på at gjæren begynte å jobbe enda hardere enn før du tok av lokket, akkurat idet du satte det på :)
Nei, men de fleste er nok enige i at det er mer betryggende med litt plopping i det minste. I mitt tilfelle ingenting inntil jeg satte lokket bedre på. Et lokk til et Speidel kar, som ikke er så lett å feste som lokk til vanlig plast bøtte.

Nei, men de fleste er nok enige i at det er mer betryggende med litt plopping i det minste. I mitt tilfelle ingenting inntil jeg satte lokket bedre på. Et lokk til et Speidel kar, som ikke er så lett å feste som lokk til vanlig plast bøtte.

Jeg la kanskje ikke nok vekt på "skikkelig" som du skrev..

Tilbake
Topp