Kinn - Ivar Aasen øl

pernod skrev:
Kinn Ivar Aasen! Knallgodt da jeg smakte det i høst kan ikke huske at jeg reagerte noe spesielt på lav karbonering da. Har ikke forsøkt noen av flaskene jeg har i kjelleren ennå. Gleder meg.

Per Christian

Spennende å høre en som har smakt begge deler merker noen forskjell... Keep us posted!
 
pernod skrev:
Fredrik R skrev:
Modern barley wine was developed as a response to the aristocracy's desire for strong drinks, especially Claret, during the conflicts between England and France in the later 18th century. As such, barley wine was available to the upper classes exclusively for some time. The first beer to be marketed as barley wine was Bass No. 1 Ale, around 1870.

Jeg stoler ikke 100% på et sitat fra wikipedia (også etter at jeg har gravd meg bakover ved å følge lenkene de referer til), men det er du naturligvis hjertelig velkommen til å gjøre. Jeg tror det er best at vi blir enige om å være uenige om hvordan barley wine oppsto (eller hvorfor Portugisisk hetvin ble så populært i den samme perioden ;)).

Kinn Ivar Aasen! Knallgodt da jeg smakte det i høst kan ikke huske at jeg reagerte noe spesielt på lav karbonering da. Har ikke forsøkt noen av flaskene jeg har i kjelleren ennå. Gleder meg.

Per Christian

Nå skal det litt mer til enn wikipedia til for min del, men vi kan godt enes om å være uenige. Barley wine er forøvrig referert til før Bass no. 1(som er en old ale ihht British Medical journal fra 1870) i England. Ref The town and country brewery book fra 1830 og en kokebok skrevet av Lady Mary Anne B. Cust i 1853. Såvidt jeg husker refererer vel også Izaak Walton til begrepet i The complete angler fra 1653..

Ja joa. Vi er uenig :)
 
Da var turen til polet utført, og fikk snakke med en medarbeider der om denne "casen". Hun kunne bekrefte at de hadde fått inn en god del spørsmål/klager på akkurat dette brygget. Videre forklarte hun at Vinmonopolet hadde vært i kontakt med Kinn, og fått bekreftet av de at dette "flate" brygget skulle være slik. De hadde videre instruert Vinmonopolet at de skulle henvise kundene til etiketten sin, da det står "bygg - vin" på den. Og dermed skulle alt være i orden.
For min del er det en i og for seg grei forklaring, men..... når ALT annet av barley-wine jeg har smakt har vært karbonert (og det begynner å bli en del forskjellige typer), føler jeg ikke at denne forklaringen fra Kinn holder mål. Jeg ser at det har blitt nevnt at tradisjonelt sett var denne stilen brygget uten bobler, men i dagens utvalg vil jeg si at dette blir såpass spesielt og ensartet at dette burde blitt informert om f.eks. på etikett. Jeg forklarte videre til den butikkansatte at f.eks Ægir - Tors Hammer (som de hadde i hylla) var det plenty av bobler i, og selv om ølstilen her står på engelsk betyr da barleywine byggvin...

All ære til Kinn for å våge å være annerledes, men forklaringen som Vinmonopolets ansatte kommer med holder ikke mål. Jeg er klar over at det kan bli noen feiltolkninger når en slik beskjed går over noen ledd. Og jeg angriper ikke Vinmonopolet her. Tvert imot vil jeg gi de ros, da de uten videre nykker sier at Kinn har sagt:........men vi skal selvfølgelig kompensere deg om du ikke er fornøyd med produktet du har kjøpt hos oss.

Jeg valgte likevel å avslå tilbudet om refundering, da Kinn mener denne skal være slik. Så får jeg heller omstille meg i hodet før jeg prøver på ny å smake denne. Og kanskje jeg kan få et litt annet inntrykk nå som jeg kan være mentalt forberedt på alle faktorene. Men jeg er fast bestemt på at denne ville vært bedre med bobler!
 
Og dette sier jeg meg enig i. Mine medbryggere og jeg prøvde denne på lørdag. Den var flat, sterk og full av lukt. Smaken var god, men for vårt vedkommende var den for flat altså. Som det blir nevnt over, all ære til Kinn som tør å lansere den slik, men det er ikke for min gane.
 
Jeg smakte på denne i går nylig for første gang, og smaken var helt nydelig! Ingen kullsyre, men jeg tror jeg liker den best slik. Har prøvd Ægir sin Barleywine, og den likte jeg ikke i det hele tatt! Ølet var ganske ungt da jeg smakte disse. Kudos til Kinn bryggeri som tør dette :skitbra:
 
Jeg hadde denne for et par uker siden, men min hadde ikke for lite kullsyre. Den var noe dempet i forhold til ægirs sin Tors hammer, men ikke flat. Et godt øl, men selv foretrekker jeg Tors Hammer, men den bør nok deles med en god venn, for det er en skikkelig magevarmer.
 
Tilbake
Topp