Fredrik R skrev:Jeg synes denne er fantastisk god. Byggvin er jo vin av øl.. Tradisjonelt oppstod vel den barleywineen vi kjenner som følge av handelsboikott med Frankrike på 1800 tallet. Hvor da britene manglet portvin(?) og utviklet barleywine som en erstatning. Det er ikke meningen at barleywine skal ha mye karbonering. Flott at noen faktisk lager tradisjonell barleywine synes jeg
Men det skal vel være noe karbonering? :jaha: I og med at folk som har fått denne fra fat har fått med bobler...amatøren skrev:Ja, eg spør meg sjølv; skal det vera så mykje kolsyre i barleywine?
Fredrik R skrev:Tradisjonelt oppstod vel den barleywineen vi kjenner som følge av handelsboikott med Frankrike på 1800 tallet. Hvor da britene manglet portvin(?) og utviklet barleywine som en erstatning.
pernod skrev:Fredrik R skrev:Tradisjonelt oppstod vel den barleywineen vi kjenner som følge av handelsboikott med Frankrike på 1800 tallet. Hvor da britene manglet portvin(?) og utviklet barleywine som en erstatning.
Dette høres ut som en myte
Et (veeldig!) kjapt og overfladisk søk på Barley Wine hos hovedgrinebiter Ronald Pattinson indikerer at Barley Wine som begrep ble brukt som betegnelse på Bass No. 1. Men for all del, jeg har ikke gravd noe særlig dypt i kilder så jeg vet ikke så mye om handelsboikotthistorien.
Per Christian
Odland skrev:Kinn bruker vel keykegs. Kan ikke tilsette mer CO₂ der.
Roarsa skrev:Odland skrev:Kinn bruker vel keykegs. Kan ikke tilsette mer CO₂ der.
Det er vel mulig å tvangskarbonere disse også?
Kanskje du tenker på KeyCask?
Gahr skrev:Roarsa skrev:Odland skrev:Kinn bruker vel keykegs. Kan ikke tilsette mer CO₂ der.
Det er vel mulig å tvangskarbonere disse også?
Kanskje du tenker på KeyCask?
Keykegs. De fylles med ferdig karbonert øl. Fatet har en innerpose, og ølet presses ut med trykkluft. Genialt enkelt system, men man tilsetter ikke kullsyre på fatet i ettertid. Det går dog selvsagt an å ettergjære på keykegs også.
Fredrik R skrev:Modern barley wine was developed as a response to the aristocracy's desire for strong drinks, especially Claret, during the conflicts between England and France in the later 18th century. As such, barley wine was available to the upper classes exclusively for some time. The first beer to be marketed as barley wine was Bass No. 1 Ale, around 1870.