Kinn Pryl

Jeg leter etter oppskrift på Kinn Pryl -klone.
Noen som kan hjelpe?

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Tror du må redusere spesialmalten også ettersom Pryl er lysere enn Tomasmesse.

Eg meiner å ha hørt at den har samme grain bill. Berre redusert OG.
Er vel i ein av dei tidleg episode av vestcast eg har det frå

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eg meiner å ha hørt at den har samme grain bill. Berre redusert OG.
Er vel i ein av dei tidleg episode av vestcast eg har det frå

Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det jeg mener, samme grain bill, samme prosentvis fordeling, men mindre av alt.

Interessant! Synes ølene har veldig forskjellig karakter. Spennende at kun mindre mengder av samme maltblanding og humleskjema kan utgjøre en slik forskjell.

Interessant! Synes ølene har veldig forskjellig karakter. Spennende at kun mindre mengder av samme maltblanding og humleskjema kan utgjøre en slik forskjell.

Du vil nok også få et forskjellig preg fra gjæren ettersom OG varierer. Du får ofte et større esterbidrag med høyere OG.

Tror du må redusere spesialmalten også ettersom Pryl er lysere enn Tomasmesse.

Det virker rimelig, sjøl om du vil få et litt lysere øl ved bare å redusere mengden basismalt, også. Volumet forblir jo det samme, mens det blir mindre malt. Så hvis Pryl bare er litt lysere, er det kanskje diskutabelt hva en skal gjøre.

Jeg gikk i alle fall bare ut fra at det var snakk om en svakere variant av det samme ølet, og da skal du jo i prinsippet bare kutte i basismalten. Samme prosentvise fordeling beholder vi når det er volumet vi vil endre.

Det virker rimelig, sjøl om du vil få et litt lysere øl ved bare å redusere mengden basismalt, også. Volumet forblir jo det samme, mens det blir mindre malt. Så hvis Pryl bare er litt lysere, er det kanskje diskutabelt hva en skal gjøre.

Jeg gikk i alle fall bare ut fra at det var snakk om en svakere variant av det samme ølet, og da skal du jo i prinsippet bare kutte i basismalten. Samme prosentvise fordeling beholder vi når det er volumet vi vil endre.

Har aldri skjønt den der. Så hvis du vil f.eks gå fra 1.080 til 1.050 i en RIS, så reduserer du bare basemaltet? Synes det høres helt søkt ut, selv om eksempelet mitt var veldig for å illustrere ett poeng.

Har aldri skjønt den der. Så hvis du vil f.eks gå fra 1.080 til 1.050 i en RIS, så reduserer du bare basemaltet? Synes det høres helt søkt ut, selv om eksempelet mitt var veldig for å illustrere ett poeng.

Som du sa ovenfor, så blir det jo ikke det samme ølet, fordi det ikke bare er styrken som endres. Og å redusere så mye som det du tenker deg her, blir vel i overkant.

Men tenk andre veien: Si at du smaker en brown ale med butikkstyrke, men syns den ville kledd en halv prosent mer. Hvis du da øker innholdet av spesialmalt til det samme volumet, vil det jo bli et annet øl, ikke sant? Det blir mørkere, og det blir kraftigere i smaken.

Poenget er altså at du må holde forholdet mellom spesialmalten og volumet konstant om du ønsker at det skal bli mest mulig det samme ølet, bare med en annen styrke.

Som du sa ovenfor, så blir det jo ikke det samme ølet, fordi det ikke bare er styrken som endres. Og å redusere så mye som det du tenker deg her, blir vel i overkant.

Men tenk andre veien: Si at du smaker en brown ale med butikkstyrke, men syns den ville kledd en halv prosent mer. Hvis du da øker innholdet av spesialmalt til det samme volumet, vil det jo bli et annet øl, ikke sant? Det blir mørkere, og det blir kraftigere i smaken.

Poenget er altså at du må holde forholdet mellom spesialmalten og volumet konstant om du ønsker at det skal bli mest mulig det samme ølet, bare med en annen styrke.

Se der ja, Ja da ser jeg den, knallbra forklart.

Dette forstår ikke jeg. Hvorfor er forholdet mellom spesialmalten og volumet konstant, og ikke den prosentvise malfordelingen?
Med andre ord så er det å bruke mer vann i et brygg for å få en lavere alkoholprosent (lage en større batch) da feil.

Jeg syntes det var bra forklart, men etter å ha tenkt litt til på det så sliter jeg faktisk forsatt med den tankegangen hvis man vrir og vender på det litt.

Edit: Jeg er vel ganske enig etter å ha tenkt på det enda litt til. Forskjellen blir vel mest på kropp, selv om spesial-smaken blir ivaretatt. Og man kan ikke overdrive det i det hele tatt slik som jeg gjorde det i mitt eksempel.

Sist redigert:
Dette forstår ikke jeg. Hvorfor er forholdet mellom spesialmalten og volumet konstant, og ikke den prosentvise malfordelingen?
Med andre ord så er det å bruke mer vann i et brygg for å få en lavere alkoholprosent (lage en større batch) da feil.

For å ta det siste først: Ja, det er feil fordi smaksintensiteten endres når du gjør det på den måten. Det blir mindre smaksstoffer per liter, for å si det sånn. (Men selvfølgelig kan du godt gjøre det:).)

Hvis du beholder det samme volumet og den samme mengden spesialmalt, men bare fjerner noe av basismalten, blir effekten mindre dramatisk. Selvfølgelig får du mindre fylde, og noe mindre smak, men du mister mer smak hvis du reduserer spesialmalten også.

En annen måte å forklare det på: Skal du endre styrken på ølet uten å endre smaken mer enn nødvendig, er det logisk å legge til eller trekke fra i mengden av den malten som det både er mest av og som samtidig er minst smaksintensiv.

Dette er ikke det samme som å si at du vil få et godt øl om du går ned fra OG 1.080 til OG 1.040 på denne måten. Antakelig får du ikke det. Det er så klart grenser for hvor mye du kan endre forholdet mellom basismalt og spesialmalt.

Hvorfor vil det ikke funke å bare tilsette mer vann på slutten av koketiden fremfor å redusere malt?

Du snakker om å vanne ut ølet, så vidt jeg forstår? Altså det samme som Ekornskurken foreslo over her? Svaret er det samme som han fikk.

Men nok en gang, på en annen måte: Du vanner ut smaken sammen med alkoholen når du gjør det du foreslår. Men du ønsker ikke å vanne ut smaken, bare alkoholen.

Det er ikke mulig å nå det målet fullt ut. Et svakere øl blir smaksmessig utvannet, fordi det er mindre malt (kg malt/L) i det. Men du beholder mest mulig av smaksprofilen i den sterkere utgaven ved å ikke redusere på spesialmalten, bare basismalten. (Det gir også noe mindre effekt å redusere spesialmalten, og det i seg sjøl er en grunn til å ikke gjøre det.)

Jeg vet ikke om det hjelper å vise til autoriteter, men i Brewing Classic Styles har Jamil Zainasheff en oppskrift på Scottish Ale i tre ulike styrker. Jeg skal sitere hva han skriver:
"The recipe below can be easily adjusted to make varying strengths of the same beer. The specialty grains remain the same; it is only the base malt and the hop bittering that changes. Many new brewers mistakenly think it is necessary to increase the level of specialty malts when making a higher-alcohol beer. That is incorrect, and doing so will make an over-the-top version of the beer. ... there is no need to change the specialty grain amounts, unless you are making a larger or smaller volume of beer." (BCS, s.125)

Nå har jo både Finn og Jamil sagt det, men det er viktig å skille på hva de enkelte delene i oppskriften bidrar med. Basemalt og spesialmalt har forskjellige oppgaver i et øl, og må derfor skaleres forskjellig ved endring av ABV.
Det eneste unntaket er i oppskrifter med lite / ingen spesialmalt eller hvor man bruker spesialmalt med mye smak
[Edit] til sammenligning ville du ikke endre alle humletilsetningene dersom du kun ønsker å endre IBU

Tilbake
Topp