Tror du må redusere spesialmalten også ettersom Pryl er lysere enn Tomasmesse.
Er det jeg mener, samme grain bill, samme prosentvis fordeling, men mindre av alt.Eg meiner å ha hørt at den har samme grain bill. Berre redusert OG.
Er vel i ein av dei tidleg episode av vestcast eg har det frå
Sent from my iPhone using Tapatalk
Interessant! Synes ølene har veldig forskjellig karakter. Spennende at kun mindre mengder av samme maltblanding og humleskjema kan utgjøre en slik forskjell.
Tror du må redusere spesialmalten også ettersom Pryl er lysere enn Tomasmesse.
Det virker rimelig, sjøl om du vil få et litt lysere øl ved bare å redusere mengden basismalt, også. Volumet forblir jo det samme, mens det blir mindre malt. Så hvis Pryl bare er litt lysere, er det kanskje diskutabelt hva en skal gjøre.
Jeg gikk i alle fall bare ut fra at det var snakk om en svakere variant av det samme ølet, og da skal du jo i prinsippet bare kutte i basismalten. Samme prosentvise fordeling beholder vi når det er volumet vi vil endre.
Har aldri skjønt den der. Så hvis du vil f.eks gå fra 1.080 til 1.050 i en RIS, så reduserer du bare basemaltet? Synes det høres helt søkt ut, selv om eksempelet mitt var veldig for å illustrere ett poeng.
Som du sa ovenfor, så blir det jo ikke det samme ølet, fordi det ikke bare er styrken som endres. Og å redusere så mye som det du tenker deg her, blir vel i overkant.
Men tenk andre veien: Si at du smaker en brown ale med butikkstyrke, men syns den ville kledd en halv prosent mer. Hvis du da øker innholdet av spesialmalt til det samme volumet, vil det jo bli et annet øl, ikke sant? Det blir mørkere, og det blir kraftigere i smaken.
Poenget er altså at du må holde forholdet mellom spesialmalten og volumet konstant om du ønsker at det skal bli mest mulig det samme ølet, bare med en annen styrke.
Dette forstår ikke jeg. Hvorfor er forholdet mellom spesialmalten og volumet konstant, og ikke den prosentvise malfordelingen?
Med andre ord så er det å bruke mer vann i et brygg for å få en lavere alkoholprosent (lage en større batch) da feil.
Hvorfor vil det ikke funke å bare tilsette mer vann på slutten av koketiden fremfor å redusere malt?