Hallstein
Norbrygg-medlem
Trykkgjæring er en av grunnene til at jeg har fått tilbake litt av interessen for ølbrygging de siste par åra etter noen års brygging av stort sett de samme oppskriftene.... Brygget 10 år totalt i år, så mener å ha litt erfaring på baken.Temaet trykkgjæring dukka i dette innlegget: https://forum.norbrygg.no/threads/traden-for-dumme-sporsmal.23452/post-611409
Så blei jeg litt nysgjerrig. Jeg har inntrykk av at det ikke er mange som driver med dette, men jeg vil gjerne høre om erfaringer - særlig med gjæring av pils.
Etter å ha brygget 4-5 batcher med trykk er min erfaring så langt at øl gjæret under trykk definitivt ikke kan defineres som "hype", men heller som enda et verktøy i bryggerens verktøyboks for å brygge frem akkurat det ølet man vil ha.
For min egen del er trykkgjæringens største fordel at man kan raske opp modningsprosessen og samtidig forenkle deler av prosessen.
Med "gammeldags" prosess gjæret jeg ales på 20C i 10-14 dager, overførte til fat og karbonerte/modnet ølet i 2-3 uker før det var drikkeklart.
Ales kan jeg nå gjære på 20C uten trykk i 2 døgn og 5 døgn under trykk. Kombiner dette med et døgn coldcrash med samtidig overtrykk fra co2-flaske i toppen, har jeg ferdig karbonert, drikkbart øl etter 9-12 dager. Jeg har noen oppskrifter jeg har brygga mange ganger, og ølet smaker like godt etter 12 dager med den "moderne" metoden som etter 4 uker med den gammeldagse metoden.
Med lager sparer man enda mer tid. Med gammeldags metode gjæret jeg på 10-12C i 3-4 uker, modnet i 6-8 uker nært frysetemp og først da kunne ølet karboneres og bli drikkbart.
Med moderne metode gjærer jeg på 10-12C i en liten uke, 1,2 BAR og 24C i 1 uke, cold crash, karboner og ølet er uten usmaker og ferdigmodnet etter bare 3 uker.
Mange som nevner at ølet blir "for rent" med trykkfermentering, men om man bare lar ølet gjære ved riktig temp og atmosfærisk trykk et par dager før man setter på trykket, er mye av esterproduksjonen allerede over, og ølet vil ikke bli pregløst til slutt.
Har prøvd meg på gjæring under trykk fra dag 1. Da blir det usedvanlig cleant, men det kan hende det er det man ønsker noen ganger også. Laget en mexican cerveza på det viset i våres, som ble veeeeeldig bra og høstet mye ros sommeren gjennom.
Så, til trådstarter. Du kan bruke trykkfermentering, men ikke sett på trykket før den har fått gjæret fra seg en stund først, og produsert noe estere.