Tråden for dumme spørsmål.

Hei folkens,

jeg har karbonet en Lucky Jack på fat. 1 bar 6 grader i 9 dager. Selv etter så lang tid er den ganske tam. Den ser flott ut ved tapping, men er for flat. Har sjekket lekkasjer osv. Hva kan jeg gjøre for å gi den mer futt? Er det bare å fortsette på samme trykk eller bør jeg øke endel over en kortere periode?
Keep going. Tar nok 14 dager på den temperaturen og det trykket.
 
Jeg mener det byr på mer problemer enn nødvendig. Hvis du er litt utolmodig ville jeg bare satt opp kanskje o,5 bar og venta litt til
Vet ikke hva du tapper med, men uansett full åpning når du tapper og sjenk i 45 grader vinkel og så retter du opp og senker glasset nå du vil ha skumkrone. Husk rene glass og skål :) :beermug:
 
Jeg mener det byr på mer problemer enn nødvendig. Hvis du er litt utolmodig ville jeg bare satt opp kanskje o,5 bar og venta litt til
Vet ikke hva du tapper med, men uansett full åpning når du tapper og sjenk i 45 grader vinkel og så retter du opp og senker glasset nå du vil ha skumkrone. Husk rene glass og skål :) :beermug:
Hvilke problemer kan det by på? Jeg spør og graver for å høste mest mulig erfaring fra dere erfarne bryggere :)
Jeg tapper med en 1,5m 4mm og picnic og på måten du beskriver. Skumkronen blir fin den. Men etter ganske kort tid blor brygget ganske kjedelig. Tror glasset er rent og fint også.
 
Hvilke problemer kan det by på? Jeg spør og graver for å høste mest mulig erfaring fra dere erfarne bryggere :)
Jeg tapper med en 1,5m 4mm og picnic og på måten du beskriver. Skumkronen blir fin den. Men etter ganske kort tid blor brygget ganske kjedelig. Tror glasset er rent og fint også.

Nødvendigvis ikke værre enn overkarbonering, mye skum og at du stadig må justere trykket og blø av hvis det blir for mye. 3 bar er mye, jeg vet ikke om pinic og systemet ditt tåler det. Jeg har aldri turt eller hat mer hastværk enn at jeg lurt meg på 2 bar
Med 1 bar 9 dager og 6 grader bør du snart være i mål
 
Sist redigert:
Nødvendigvis kke værre enn overkarbonering, mye skum og at du stadig må justere trykket og blø av hvis det blir for mye. 3 bar er mye, jeg vet ikke om pinic og systemet ditt tåler det. Jeg har aldri turt eller hat mer hastværk enn at jeg lurt meg på 2 bar
Med 1 bar 9 dager og 6 grader bør du snart være i mål
3 bar er jo bare fra regulator til ølet for å presse inn mer gass om dette var slapt og han skal ha det i kveld eller i helga. Tapper jo med 0.7-1 det som passer linja hans.
 
3 bar er jo bare fra regulator til ølet for å presse inn mer gass om dette var slapt og han skal ha det i kveld eller i helga. Tapper jo med 0.7-1 det som passer linja hans.

Ah, joda, tenkte kanskje hvis han hadde pic nic slangen kobla på så ville ha risikere mer enn bare CO2 lekkasje
Jeg har aldri opplevd alvorlig ølsøl i kjøleskapet, heldigvis, men syntes likevel det er mer "behagelig" å justere trykket gradvis enn plutselig mye opp og ned, mm. du har dårlig tid da
 
Ah, joda, tenkte kanskje hvis han hadde pic nic slangen kobla på så ville ha risikere mer enn bare CO2 lekkasje
Jeg har aldri opplevd alvorlig ølsøl i kjøleskapet, heldigvis, men syntes likevel det er mer "behagelig" å justere trykket gradvis enn plutselig mye opp og ned, mm. du har dårlig tid da
Dårlig tid er vel en «dårlig» egenskap når en brygger :) Jeg får kjøre en halv bar denne gangen så får jeg heller legge opp til å nyte et glass til neste Haaland show!
 
Støtter Steinar i økt trykk i kortere tid. Dersom du tar utgangspunkt i de to ytterpunktene over (1bar i 14d @ 4C - 3bar i 24t @ 4C), kan du leke deg litt med alle varianter der i mellom.
Vanligvis setter jeg høyt trykk i starten og reduserer etter 20t-24t ned til 1 bar. Det er større fare for overkarbonering å ha høyt trykk mot slutten. Det krever ofte litt mer kompetanse (les: prøving og feiling).

Etter at du har lært deg dette, kan du gå over til å riste (rulle) inn CO2 ved å rulle fatet på bakken med 3 bar i 1-2-3 min. avhengig av temperatur på ølet. Deretter setter du ølet på 1 bar og prøvesmaker etter en time når ølet har fått roet seg litt ned. Blø av overtrykk før du tapper øl.
Jeg liker ikke å ha CO2 tilkoblet på hytta, så der rister jeg inn og kobler fra CO2. På hytta bruker jeg Sodastream med 1 flaske i backup og topper opp med CO2 når det renner litt sakte fra kranen.

Alle bryggere har sin måte å gjøre ting på. Som fersk brygger må du bare teste deg frem til din måte. Det er mange veier til Rom(a), og ingen er mer riktig enn andre.
ps. When in Rome, drink beer...
 
Sist redigert:
Jeg har fått i oppgave å brygge 80l pils til et bryllup. Litt knapt med tid da den må være ferdig til slutten av september. Vurdert å gjære den under trykk, men aldri gjort det før. Hva anbefales/erfaringer har dere av temperatur, pitchrate og trykk med diamond lager?

OG 1.050, IBU 25
Barke pils 96%
Chit 4%
Magnum 60min, mittelfruh 5min
Diamond lager

Jeg pleier å starte på 10 grader, hvor jeg øker til til 13c ved 50% utgjæring, 17c ved 75% og 19c ved 90%. Uten trykk.
 
Sist redigert:
Jeg har fått i oppgave å brygge 80l pils til et bryllup. Litt knapt med tid da den må være ferdig til slutten av september. Vurdert å gjære den under trykk, men aldri gjort det før. Hva anbefales/erfaringer har dere av temperatur, pitchrate og trykk med diamond lager?

OG 1.050, IBU 25
Barke pils 96%
Chit 4%
Magnum 60min, mittelfruh 5min
Diamond lager

Jeg pleier å starte på 10 grader, hvor jeg øker til til 13c ved 50% utgjæring, 17c ved 75% og 19c ved 90%. Uten trykk.
Jeg satt en pils på Nova Lager forleden. 17 grader til ca 75 % ferdig, så opp til 19-20-ish. Den gjæret ut på en uke, og var «drikkbar» etter en uke på fat. Bedre nå, etter noen uker til.
 
Takk for svar. Er i gang med å koke første runde på en dobbelbatch, så å bytte gjær er ikke et alternativ. Bor også i Oppdal som er langt unna bryggebutikk.

Jeg har tenkt å starte gjæringen på 10 grader og sette spunding ventilen på 0.8 bar. Etter 24t tenker jeg å øke temp med 2 grader/døgn til 18 grader og gjære ut. Høres det fornuftig ut?
 
Tilbake
Topp