Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Stemmer det at 2m 3/16 beerline rommer (ca) 32 ml, dvs 2 spiseskjéer øl, (eller har jeg regna feil)?
Jeg sørger for at fat som skal stå en stund ikke har oksygen i seg. Da ruster de ikke.Skal sette bort 2 tomme fat til lagring nå, de er rengjort - tenkte å fylle 1-2L med vann + en skvett starsan + ~0.5 bar co2
Er dette en grei oppskrift for lagring av fat?
Kommer an på temperatur, gjær og alkohol. Ved øl under 6-7% som står i 20 grader. En uke så er det på plass, kanskje et par dager også.Jeg vet jeg bare kan teste, men spør her alikevel. Det er sikkert noen som har prøvd. Hvor raskt får man kullsyre i øl ved karbonering med sukker? Er det antydning til kullsyre på 24 timer?
Det finnes en gammel tysk stil som har melasse - Kottbusser, som er lysere og lettere enn Old Ale.Har fortsatt en åpen boks med Black Treacle som jeg har lyst til å lage no juleøl aktig, engelsk
Noen som har forslag til stil og malttyper? Old Ale er det første jeg tenker på, men kanskje noe litt lettere
Det finnes en gammel tysk stil som har melasse - Kottbusser, som er lysere og lettere enn Old Ale.
6 Tips on Brewing Kottbusser from Grimm Brothers Brewhouse
Grimm Brothers Brewhouse's Don Chapman shares six tips for brewing the perfect Kottbusser, a golden-colored ale brewed with wheat, oats and barley.www.homebrewersassociation.org
Eksempel på oppskrift som er ofte referert til ved å søke på stilen.
Grimm Brothers Brewhouse Snowdrop (Kottbusser)
To brew this Kottbusser, mash grains at 152°F (67°C) for 60 minutes. Sparge at 168°F (76°C). Conduct a 90 minute boil. Ferment at 63°F (17°C).www.homebrewersassociation.org
Ikke helt det du etterspurte, men det er da noe. Kan se i Wheeler boka senere om du er interessert.
Eventuelt en Brown Old Ale, eller en Burton ale i nedre sjiktet.Tror kanskje jeg bare nedjusterer Old Alen min til en Mild Old Ale ;-)
En slags winterwarmer
Jeg tror du er fanget i en teoretisk felle. Lite trolig at BE256 vil havne så lavt. Skal jeg tippe (uten underlag), vil jeg si 1.005-1.007.Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007.
Ja, jeg har en mistanke om at (min) Brewfather alltid beregner altfor lav FG. Må titte litt på innstillinger i kveld ...Jeg tror du er fanget i en teoretisk felle. Lite trolig at BE256 vil havne så lavt. Skal jeg tippe (uten underlag), vil jeg si 1.005-1.007.
Mulig Finn vet mer
Enig med @msevland. Brygg i vei. Stegmesking har ingen hensikt, trur jeg.Jeg planlegger en liten batch Duvel-klone. Jeg har to poser BE-256 liggende, så jeg tenker bruke én av disse.
Sikter på en 14l batch (fermenter), med 3.3kg pilsmalt og 600g invertert sukker.
I en artikkel Belgian Golden Strong Recipe (Duvel Clone) :: Great Fermentations oppgir de følgende:
"One of the biggest points that Stange makes in his article is that multi-step mashing is used by Belgian brewers with their less-modified continental malts. So important is this point, and the effects of the rich head and full attenuation that the multi-step mash accounts for, that he reiterates it over again, stating that American-made Belgian-style ales don’t often do true Belgian ales justice with their single-infusion mashes and well-modified malts."
Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007. Det hjelper lite å justere på mesketemp. Forsøker jeg å bytte med Castle pils malt (som jo er Belgisk), endrer ikke dette noe. Ei heller hvis jeg forsøker Boh. floormalted.
Har andre erfaringer med BE256? Drar den det så lavt ned? Blir det feil gjær for en Duvel? Bør jeg prøve å finne en malt med lavere modifikasjon?
Ser på factsheeten til Fermentis vises forskjellige gjæringsprofiler avh. av temp, pitchrate, og plato. For å redusere heit alkohol tenkte jeg å legge meg lavt på temp, (15-16). Her oppgis også noen ganske lave pitchrater, feks 12C/16Plato/10g:20l. Så den burde kunne presses enda lenger ned -- med blir ikke det med fare for at den får forlite gjærpreg?
Setter pris på innspill og svar, særlig hvis man kjenner gjæren og hvordan den oppfølger seg.
Ja, «klone» er nok litt misvisende. Lyst&lett sterkøl på belgisk gjær Brygger det for å å kunne by på/gi bort til en kompis som liker slikt.Enig med @msevland. Brygg i vei. Stegmesking har ingen hensikt, trur jeg.
Jeg trur Duvel er noe av det mest umulige å klone. De bruker bl.a. et humleprodukt som ikke er tilgjengelig for hjemmebryggere. Men du kan jo få et godt øl.
Jeg veit ikke om vi har tilgang til undermodifisert malt? Eller hvorfor vi skulle ville ha det.Ja, «klone» er nok litt misvisende. Lyst&lett sterkøl på belgisk gjær Brygger det for å å kunne by på/gi bort til en kompis som liker slikt.
Stegmesken er satt (i oppskrift) med forutsetning at man benytter proteinrikt, undermodifisert malt. Mao jeg dropper den, jeg har ikke noe mål om å forsøke gjenskape Duvel, isolert sett
Jeg forsøkte Bonsak farmhouse som det står skal være undemodifisert, jeg kjørte protein rest på den 54gr/15 min. Men skummet ble ikke veldig bra. Så den er nok ikke så undermodifisert som back in the days undermodifisert. Det protein steget gjorde mer skade enn nytte tipper jegJeg veit ikke om vi har tilgang til undermodifisert malt? Eller hvorfor vi skulle ville ha det.
Jeg bruker 150 cm med 3 mm ID 3/16" slange, med en stuss 5/16" for å passe på ball lock og gjennomføring. Da står det minimalt med øl i slangen, ingen skumproblemer under 2.8 vol (cirka), og glasset fylles på tja, halvt minutt kanskje.hvis det holder med 1,2meter 4mm ID slanger til skumdempende slange, hva er det som gjør at jeg ikke har sett en eneste person bruke det? Ville det tatt to og en halv time å fylle et glass kanskje?