Jeg planlegger en liten batch Duvel-klone. Jeg har to poser BE-256 liggende, så jeg tenker bruke én av disse.
Sikter på en 14l batch (fermenter), med 3.3kg pilsmalt og 600g invertert sukker.
I en artikkel
Belgian Golden Strong Recipe (Duvel Clone) :: Great Fermentations oppgir de følgende:
"One of the biggest points that Stange makes in his article is that multi-step mashing is used by Belgian brewers with their
less-modified continental malts. So important is this point, and the effects of the rich head and full attenuation that the multi-step mash accounts for, that he reiterates it over again, stating that American-made Belgian-style ales don’t often do true Belgian ales justice with their single-infusion mashes and well-modified malts."
Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007. Det hjelper lite å justere på mesketemp. Forsøker jeg å bytte med Castle pils malt (som jo er Belgisk), endrer ikke dette noe. Ei heller hvis jeg forsøker Boh. floormalted.
Har andre erfaringer med BE256? Drar den det så lavt ned? Blir det feil gjær for en Duvel? Bør jeg prøve å finne en malt med lavere modifikasjon?
Ser på factsheeten til Fermentis vises forskjellige gjæringsprofiler avh. av temp, pitchrate, og plato. For å redusere heit alkohol tenkte jeg å legge meg lavt på temp, (15-16). Her oppgis også noen ganske lave pitchrater, feks 12C/16Plato/10g:20l. Så den burde kunne presses enda lenger ned -- med blir ikke det med fare for at den får forlite gjærpreg?
Setter pris på innspill og svar, særlig hvis man kjenner gjæren og hvordan den oppfølger seg.