Tråden for dumme spørsmål.

Skal sette bort 2 tomme fat til lagring nå, de er rengjort - tenkte å fylle 1-2L med vann + en skvett starsan + ~0.5 bar co2
Er dette en grei oppskrift for lagring av fat?

Skal sette bort 2 tomme fat til lagring nå, de er rengjort - tenkte å fylle 1-2L med vann + en skvett starsan + ~0.5 bar co2
Er dette en grei oppskrift for lagring av fat?
Jeg sørger for at fat som skal stå en stund ikke har oksygen i seg. Da ruster de ikke.
Etter rengjøring fyller jeg helt med starsan og blåser ut med CO2.

Jeg vet jeg bare kan teste, men spør her alikevel. Det er sikkert noen som har prøvd. Hvor raskt får man kullsyre i øl ved karbonering med sukker? Er det antydning til kullsyre på 24 timer?

Jeg vet jeg bare kan teste, men spør her alikevel. Det er sikkert noen som har prøvd. Hvor raskt får man kullsyre i øl ved karbonering med sukker? Er det antydning til kullsyre på 24 timer?
Kommer an på temperatur, gjær og alkohol. Ved øl under 6-7% som står i 20 grader. En uke så er det på plass, kanskje et par dager også.

Har fortsatt en åpen boks med Black Treacle som jeg har lyst til å lage no juleøl aktig, engelsk
Noen som har forslag til stil og malttyper? Old Ale er det første jeg tenker på, men kanskje noe litt lettere

Har fortsatt en åpen boks med Black Treacle som jeg har lyst til å lage no juleøl aktig, engelsk
Noen som har forslag til stil og malttyper? Old Ale er det første jeg tenker på, men kanskje noe litt lettere
Det finnes en gammel tysk stil som har melasse - Kottbusser, som er lysere og lettere enn Old Ale.

Eksempel på oppskrift som er ofte referert til ved å søke på stilen.

Ikke helt det du etterspurte, men det er da noe. Kan se i Wheeler boka senere om du er interessert.

Det finnes en gammel tysk stil som har melasse - Kottbusser, som er lysere og lettere enn Old Ale.

Eksempel på oppskrift som er ofte referert til ved å søke på stilen.

Ikke helt det du etterspurte, men det er da noe. Kan se i Wheeler boka senere om du er interessert.

Tror kanskje jeg bare nedjusterer Old Alen min til en Mild Old Ale ;-)
En slags winterwarmer

Jeg planlegger en liten batch Duvel-klone. Jeg har to poser BE-256 liggende, så jeg tenker bruke én av disse.
Sikter på en 14l batch (fermenter), med 3.3kg pilsmalt og 600g invertert sukker.
I en artikkel Belgian Golden Strong Recipe (Duvel Clone) :: Great Fermentations oppgir de følgende:
"One of the biggest points that Stange makes in his article is that multi-step mashing is used by Belgian brewers with their less-modified continental malts. So important is this point, and the effects of the rich head and full attenuation that the multi-step mash accounts for, that he reiterates it over again, stating that American-made Belgian-style ales don’t often do true Belgian ales justice with their single-infusion mashes and well-modified malts."
Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007. Det hjelper lite å justere på mesketemp. Forsøker jeg å bytte med Castle pils malt (som jo er Belgisk), endrer ikke dette noe. Ei heller hvis jeg forsøker Boh. floormalted.
Har andre erfaringer med BE256? Drar den det så lavt ned? Blir det feil gjær for en Duvel? Bør jeg prøve å finne en malt med lavere modifikasjon?

Ser på factsheeten til Fermentis vises forskjellige gjæringsprofiler avh. av temp, pitchrate, og plato. For å redusere heit alkohol tenkte jeg å legge meg lavt på temp, (15-16). Her oppgis også noen ganske lave pitchrater, feks 12C/16Plato/10g:20l. Så den burde kunne presses enda lenger ned -- med blir ikke det med fare for at den får forlite gjærpreg?

Setter pris på innspill og svar, særlig hvis man kjenner gjæren og hvordan den oppfølger seg.

Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007.
Jeg tror du er fanget i en teoretisk felle. Lite trolig at BE256 vil havne så lavt. Skal jeg tippe (uten underlag), vil jeg si 1.005-1.007.
Mulig Finn vet mer :)

Jeg tror du er fanget i en teoretisk felle. Lite trolig at BE256 vil havne så lavt. Skal jeg tippe (uten underlag), vil jeg si 1.005-1.007.
Mulig Finn vet mer :)
Ja, jeg har en mistanke om at (min) Brewfather alltid beregner altfor lav FG. Må titte litt på innstillinger i kveld ...

Edit: Hmm ... ser at jeg hadde satt Settings:General:Final Gravity til Advanced. Da brukes "Fermentability" fra malt (sukker) sheet'en. Endret det til "normal", og da fikk da 1.006. FGbingo til deg, Morten :D Så da er alt så meget bedre....

Sist redigert:
Jeg planlegger en liten batch Duvel-klone. Jeg har to poser BE-256 liggende, så jeg tenker bruke én av disse.
Sikter på en 14l batch (fermenter), med 3.3kg pilsmalt og 600g invertert sukker.
I en artikkel Belgian Golden Strong Recipe (Duvel Clone) :: Great Fermentations oppgir de følgende:
"One of the biggest points that Stange makes in his article is that multi-step mashing is used by Belgian brewers with their less-modified continental malts. So important is this point, and the effects of the rich head and full attenuation that the multi-step mash accounts for, that he reiterates it over again, stating that American-made Belgian-style ales don’t often do true Belgian ales justice with their single-infusion mashes and well-modified malts."
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007. Det hjelper lite å justere på mesketemp. Forsøker jeg å bytte med Castle pils malt (som jo er Belgisk), endrer ikke dette noe. Ei heller hvis jeg forsøker Boh. floormalted.
Har andre erfaringer med BE256? Drar den det så lavt ned? Blir det feil gjær for en Duvel? Bør jeg prøve å finne en malt med lavere modifikasjon?

Ser på factsheeten til Fermentis vises forskjellige gjæringsprofiler avh. av temp, pitchrate, og plato. For å redusere heit alkohol tenkte jeg å legge meg lavt på temp, (15-16). Her oppgis også noen ganske lave pitchrater, feks 12C/16Plato/10g:20l. Så den burde kunne presses enda lenger ned -- med blir ikke det med fare for at den får forlite gjærpreg?

Setter pris på innspill og svar, særlig hvis man kjenner gjæren og hvordan den oppfølger seg.
Enig med @msevland. Brygg i vei. Stegmesking har ingen hensikt, trur jeg.

Jeg trur Duvel er noe av det mest umulige å klone. De bruker bl.a. et humleprodukt som ikke er tilgjengelig for hjemmebryggere. Men du kan jo få et godt øl:).

Enig med @msevland. Brygg i vei. Stegmesking har ingen hensikt, trur jeg.

Jeg trur Duvel er noe av det mest umulige å klone. De bruker bl.a. et humleprodukt som ikke er tilgjengelig for hjemmebryggere. Men du kan jo få et godt øl:).
Ja, «klone» er nok litt misvisende. Lyst&lett sterkøl på belgisk gjær :) Brygger det for å å kunne by på/gi bort til en kompis som liker slikt.
Stegmesken er satt (i oppskrift) med forutsetning at man benytter proteinrikt, undermodifisert malt. Mao jeg dropper den, jeg har ikke noe mål om å forsøke gjenskape Duvel, isolert sett

Ja, «klone» er nok litt misvisende. Lyst&lett sterkøl på belgisk gjær :) Brygger det for å å kunne by på/gi bort til en kompis som liker slikt.
Stegmesken er satt (i oppskrift) med forutsetning at man benytter proteinrikt, undermodifisert malt. Mao jeg dropper den, jeg har ikke noe mål om å forsøke gjenskape Duvel, isolert sett
Jeg veit ikke om vi har tilgang til undermodifisert malt? Eller hvorfor vi skulle ville ha det.

Jeg veit ikke om vi har tilgang til undermodifisert malt? Eller hvorfor vi skulle ville ha det.
Jeg forsøkte Bonsak farmhouse som det står skal være undemodifisert, jeg kjørte protein rest på den 54gr/15 min. Men skummet ble ikke veldig bra. Så den er nok ikke så undermodifisert som back in the days undermodifisert. Det protein steget gjorde mer skade enn nytte tipper jeg

Er nå kommet til det punktet hvor picnic tap 2.0 er blitt ubrukelige, noen lekker og andre skummer som en hund med rabies.

Planen var jo egentlig å vente på Nukatap mini, men jeg har muligens fått grått hår og vært edru så lenge før de ankommer Norge at jeg sikkert har solgt bryggeutstyret, og heller investert i togbane og lokførerlue og ordna sovesofa på hobbyrommet.

Det er jo noe jeg absolutt ikke vil at skal skje(no offence til voksne menn som driver med tog, høhø) så nå må jeg se meg om etter en annen løsning. Nye picnic tap 2.0/2.1 er egentlig blitt høyst uaktuelt de de stadig må skiftes eller delene byttes pga slitasje.

Jeg vil helst ikke gå for skumpende slanger, selv om de fungerer utmerket, da det blir så utrolig mye rot med alle slangene og kranene drypper alle veier inne fatskapet.

Så da tenker jeg at jeg stort sett sitter igjen med ett valg, og det er å få kraner i kjøleskapsdøra. Det var egentlig ikke en løsning jeg ville bruke penger på, men jeg kan ikke starte opp med modelltog, nederlaget hadde tatt livet av meg..

Fra spøk til alvor så er det en ting jeg lurer på i forhold til kraner. Det er så enormt mye snakk om slanger og lengde, hvis det holder med 1,2meter 4mm ID slanger til skumdempende slange, hva er det som gjør at jeg ikke har sett en eneste person bruke det? Ville det tatt to og en halv time å fylle et glass kanskje?

Videre spørsmål, det må da holde med 100mm shank til en vanlig kjøleskapsdør?

hvis det holder med 1,2meter 4mm ID slanger til skumdempende slange, hva er det som gjør at jeg ikke har sett en eneste person bruke det? Ville det tatt to og en halv time å fylle et glass kanskje?
Jeg bruker 150 cm med 3 mm ID 3/16" slange, med en stuss 5/16" for å passe på ball lock og gjennomføring. Da står det minimalt med øl i slangen, ingen skumproblemer under 2.8 vol (cirka), og glasset fylles på tja, halvt minutt kanskje.

Tilbake
Topp