Tråden for dumme spørsmål.

Ølet med 100% Alstadberger røykmalt ble forsåvidt et godt øl, men alt for røykt
Vil det funke å blende inn med f.eks et mørkt øl under/etter gjæring
Ølet er på flaske

Dette må vel i hvertfall klassifisere som et dumt spørsmål
Jeg tipper det vil fungere utmerket, brygg en Old Ale eller Wee Heavy. Så prøver du deg fram med blandingsforhold før du blander.
 
men å kombinere det med Black treacle vil kanskje ikke funke så bra innbiller jeg meg ..
Kommer an på hvor mye det preger, men hadde kanskje ikke bevisst gått for det.

Har en laugkollesga som jevnlig brygger et øl med Stjørdalsmalt, honning og røsslyng, med Wee Heavy som base. Et fantastisk øl. Om du er interessert kan jeg spørre om oppskrift.
 
Kommer an på hvor mye det preger, men hadde kanskje ikke bevisst gått for det.

Har en laugkollesga som jevnlig brygger et øl med Stjørdalsmalt, honning og røsslyng, med Wee Heavy som base. Et fantastisk øl. Om du er interessert kan jeg spørre om oppskrift.

Er litt frista til å prøve no ekstrakt kit denne gang. Lenge siden
og det hele bærer jo litt preg av eksperimentering
 
Er litt frista til å prøve no ekstrakt kit denne gang. Lenge siden
og det hele bærer jo litt preg av eksperimentering
Du får teste bokken til Brewshop
 
Du får teste bokken til Brewshop

Tror jeg prøver noe rimeligere og litt mer fornuftig å sende i posten. Dette bli uansett ikke no humledrevet lyst øl
så om det er litt konsentrert gjør ikke det så mye
 
Tror jeg prøver noe rimeligere og litt mer fornuftig å sende i posten. Dette bli uansett ikke no humledrevet lyst øl
så om det er litt konsentrert gjør ikke det så mye
Har lurt på hvordan i alle dager man emballerer 20 liter vørter på en trygg måte. Og så det å få det over i ei gjæringsbøtte uten å søle da. :p
 
Håper du blir fornøyd med Kegland.

Vis vedlegget 64009
Det håper jeg også, men hva er det du tenker på som negativt med at "kulen" i kranen er i plastikk og ikke rustfritt stål?

Såvidt jeg har forstått så har det flere fordeler, den mest åpenlys er pris, både på selve kranen men også for en ny kule om den bør skiftes ut.

Dessuten så er jo kulene som sitter i inter/ultratap og perlick kranene avhengig av en o-ring for å være "forward sealing" og derfor mer utsatt for øl som tørker ut, kriker og kroker bakterier osv kan legge seg i og som videre gjør vask og vedlikehold av de mer tungvindt.

Jeg kan forstå at i en industriell sammenheng er det mer lønnsomt og naturlig å kjøre kjente kraner med rustfrie kuler som fungerer best når de brukes ofte og mye og ikke minst tryggheten om at det alltid vil være mulig å finne deler til kranene, men i en hjemmebryggers sammenheng ser jeg faktisk ikke en eneste fordel ved rustfri kule, men jeg vil gjerne høre om de :)
 
Rimelig trygg på at det mulig å finne ok løsninger på finn. Så en annonse i dag med 2 stk ubrukt intertap og gjennomføring til 800,-.
Ja var 2 stk til 700,-, men jeg trenger 6 og selv om jeg er en fattig stakkar så er det totalt uaktuelt å ha forskjellige kraner i front, OCD'en hadde tatt meg før modelltogene ass :p
 
Sist redigert:
Det håper jeg også, men hva er det du tenker på som negativt med at "kulen" i kranen er i plastikk og ikke rustfritt stål?

Såvidt jeg har forstått så har det flere fordeler, den mest åpenlys er pris, både på selve kranen men også for en ny kule om den bør skiftes ut.

Dessuten så er jo kulene som sitter i inter/ultratap og perlick kranene avhengig av en o-ring for å være "forward sealing" og derfor mer utsatt for øl som tørker ut, kriker og kroker bakterier osv kan legge seg i og som videre gjør vask og vedlikehold av de mer tungvindt.

Jeg kan forstå at i en industriell sammenheng er det mer lønnsomt og naturlig å kjøre kjente kraner med rustfrie kuler som fungerer best når de brukes ofte og mye og ikke minst tryggheten om at det alltid vil være mulig å finne deler til kranene, men i en hjemmebryggers sammenheng ser jeg faktisk ikke en eneste fordel ved rustfri kule, men jeg vil gjerne høre om de :)
Noe er det med at jeg har egentlig Kegland helt opp i halsen. Det er så mye halvveis med mange av produktene der hvor man har spart noe bittelite for å være marginalt billigere i utpris til kunder. Kulen i en rustfri tappekran trenger du aldri å bytte ut. Angående vasking av kraner så tar jeg det først når det begynner å dryppe, eller at det er treghet og vanskeligere å lukke krana. Steller man tuten på krana og børster opp mellom der som kommer luft til så er mye gjort, bakenfor pakningen står det øl med trykk på så luft kommer ikke til dit. Jeg har en sort ball lock med 6 mm slange på som jeg trykker ut bunnfall med før jeg kobler til kranene, det sparer mye sedimenter fra å legge seg i slanger, koblinger og kranen. 3 bar på smekkfullt fat, ball lock på i bare et halvt sekund for å ta av 2-3 desiliter med sedimenter.

Det kan selvfølgelig være fristende å spare noen hundrelapper på å velge billigere kraner når man kjøper, med innkjøp av seks kraner er det en bra investering. Så er det også noe som trolig varer bryggerkarrieren ut hvis man velger kvalitet. Det er noe med det - buy once, cry once.
 
Noe er det med at jeg har egentlig Kegland helt opp i halsen. Det er så mye halvveis med mange av produktene der hvor man har spart noe bittelite for å være marginalt billigere i utpris til kunder. Kulen i en rustfri tappekran trenger du aldri å bytte ut. Angående vasking av kraner så tar jeg det først når det begynner å dryppe, eller at det er treghet og vanskeligere å lukke krana. Steller man tuten på krana og børster opp mellom der som kommer luft til så er mye gjort, bakenfor pakningen står det øl med trykk på så luft kommer ikke til dit. Jeg har en sort ball lock med 6 mm slange på som jeg trykker ut bunnfall med før jeg kobler til kranene, det sparer mye sedimenter fra å legge seg i slanger, koblinger og kranen. 3 bar på smekkfullt fat, ball lock på i bare et halvt sekund for å ta av 2-3 desiliter med sedimenter.

Det kan selvfølgelig være fristende å spare noen hundrelapper på å velge billigere kraner når man kjøper, med innkjøp av seks kraner er det en bra investering. Så er det også noe som trolig varer bryggerkarrieren ut hvis man velger kvalitet. Det er noe med det - buy once, cry once.
Jeg er enig i det du skriver, men jeg er ikke overbevist om at den løsningen kegland har gjort med kulen, kun er for en høyere fortjeneste, i mange av videoene og innleggene til brukere av Nukatap går det igjen at de er jamt over gode, omså satt opp mot ultratap/perlick, men at det kommer ann på bruken, Nukatap ser ut til å være den kranen som takler best å brukes innimellom og sporadisk, men kan falle utenfor i en pubsammenheng.

Nå er jo bøyen til nukatap horribel utseendemessig, men det har gjort kranene kortere og dermed mindre turbulens. Hva kulen angår er det mye av det samme, mindre turbulens pga rundere kanter og færre kriker og kroker.

Som nevnt av @Amarillo er jo lakken på de sorte kranene noe skjøre, ikke veldig overraskende at Kegland har brukt kun ett spraystrøk og sendt de ut, sånn er det med kegland, enig der også. Derimot så koster ny spout en slikk og en ingenting og det samme gjør pakningsettet(med ny kule).

Selve kranen er jo i rustfritt så den tipper jeg holder like lenge som alle andre kraner i rustfritt, jeg finner til tross for hundrevis av solgte Nukatap, ikke en eneste brukt kran til salgs, jeg tenker det er noe.

Skulle det derimot vise seg at dette ikke er et holdbart produkt, så skal jeg være rask å melde ifra om det her på forumet, men også til kegland :)
 
Hei
Har en liten utfordring med wirlpooling på min Brewzilla Gen4 når jeg koker med steamkondenser lokk.
Noen som har en løsning på dette?
Det var litt vanskelig å forstå hva du prøver å oppnå her, WP skjer som regel rundt 80°C og nedover, men du sier du sliter med det under kok... Så gjerne utdyp :)
 
Hei hva er den stanga til? Kan jeg plugge hullet i bunnsilen ? Er en brewzillaVis vedlegget 64023
Den stangen er der i tilfellet du får en støkk mesk eller sirkulerer for fort. Skulle det sirkulere mer væske enn mesken tillater å renne gjennom vil overskuddsvæsken gå ned i "overflow" røret og til bunnen av maskinen.

Får du en støkk mesk mens du er opptatt med andre ting og ikke bruker overflow røret vil mesken renne ut gjennom hullene hvor man løfter maltrøret og maskinen kan bli full av malt.

Med det sagt så er overflow rør blitt så upopulært hos brewzilla brukere at på gen 4 har de fjernet det totalt. Jeg syns det er bedre å følge litt ekstra med en å måtte forholde meg til en stang midt i bryggemaskinen, om du føler det samme får du en ny bunnsil til maltrøret hos Ølbrygging :)

 
Tilbake
Topp