Tråden for dumme spørsmål.

Ja det er absolutt en snedig løsning, mener du har foreslått den for meg tidligere også, jeg skal absolutt vurdere det når kranene kommer og jeg kan se hvordan ting vil passe ut, men etter jeg ordnet meg "nytt" fatskap og nå har plass til 6x19 fat så tror jeg det kan bli for trangt rett å slett.
Vis vedlegget 64004
Dersom du tar bort trekonstruksjon, har du da plass til fire fat i bunnen?
Det har jeg på to av mine. Jeg har derfor 19L nede, og har plass til to 9L/12L oppe + tappelinje.
Trenger ikke mer enn 100 liter på tapp om gangen :)
I tillegg har jeg et lagringsskap for pils i garasjen som uansett ikke skal tappes på en stund.
Jeg har derfor kun lagt opp til fire kraner

Jeg har firkantrør til deg og 3D printede fester om du vil ha @Kloakk
Festene er enkle. En stålleppe på hver side som går inn i plast + spor. Tåler sikkert 100 kg … kun plast hadde ikke blitt sterkt nok
1694245614769.jpeg
 
Sist redigert:
Litt offtopic, men jeg likte de skiltene, har du lyst til å dele .stl'ene?
Jeg har laget dem etterhvert som jeg har brygget nye stiler. Jeg har derfor ikke tatt vare på stl’ene siden de alle er ‘one-off’.
Dersom du bruker Fusion360 kan jeg dele fila med deg slik at du kan tilpasse dem selv
Send din Mail på DM
1694245139360.jpeg
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har laget dem etterhvert som jeg har brygget nye stiler. Jeg har derfor ikke tatt vare på stl’ene siden de alle er ‘one-off’.
Dersom du bruker Fusion360 kan jeg dele fila med deg slik at du kan tilpasse dem selv
Send din Mail på DM
Takk. Jeg bruker Sketchup, så da kan jeg like gjerne tegne de fra scratch, er jo ikke spesielt komplisert design :)
 
Dersom du tar bort trekonstruksjon, har du da plass til fire fat i bunnen?
Det har jeg på to av mine. Jeg har derfor 19L nede, og har plass til to 9L/12L oppe + tappelinje.
Trenger ikke mer enn 100 liter på tapp om gangen :)
I tillegg har jeg et lagringsskap for pils i garasjen som uansett ikke skal tappes på en stund.
Jeg har derfor kun lagt opp til fire kraner
Jeg har firkantrør til deg og 3D printede fester om du vil ha
Nei det går kun 2 fat nede pga kompressor, jeg har derfor plassert manifolden oppå. Det som muligens hadde vært en løsning var kanskje å ha 2x19 + 2x12 på øvre hylle også hatt kranene litt over 12 literne?
 
Målte PH 5,7 i mesk. BF sier 5,25. Første gang jeg bruker Jærmalt. Hva kan være årsaken. Nykalibrert PH meter.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230910_125500_Brewfather.jpg
    Screenshot_20230910_125500_Brewfather.jpg
    847,6 KB · Sett: 9
Aldri vært borti så stort avvik fra BF. Målt sikkert 5 ganger nå med samme resultat. Eneste avviken fra tidligere brygg er ny type malt. Merkelige greier. Skal dobbelsjekke mot Brun water kalkulatoren. Måletemp: 25 grader
 
Noen som vet om en slange fra bryggebutikkene på nett som er tilsvarende 1/2" vannslange? Har noen typiske hageslangeting som jeg ønsker å gjenbruke (klemkoblinger), men trenger bare 1,5 m i mitt nye bryggeoppsett.
 
Noen som vet om en slange fra bryggebutikkene på nett som er tilsvarende 1/2" vannslange? Har noen typiske hageslangeting som jeg ønsker å gjenbruke (klemkoblinger), men trenger bare 1,5 m i mitt nye bryggeoppsett.
Avhengig av kvalitet, vil Gardena sette smak på vannet
 
Avhengig av kvalitet, vil Gardena sette smak på vannet
Det er kun for å drive motstrømskjøler og dampkondensator denne slangen skal bli brukt. Derfor kompatibilitet med med hageslange-overgang kreves.
Takker! Greide ikke å bli klok på dette, men gir mening at det er ID som brukes - siden det er det som påvirker slangens funksjon
 
Naboen har en diger druerank som vi skal høste ned i dag. Han har laga vin av dette tidligere ved å presse druene og gjære naturlig, som tar lang tid. Forslaget mitt var å åpne maltkverna (nyvasket..) helt opp og kjøre druene gjennom ned i en meskepose som står i en gjæringsbøtte. Derfra tømme mosten over i skyllevannvarmeren og holde den og drueskalla ved 80C for pasteurisering, kjøle ned og gjære med EC-1118. Tilsette Campden og noe klarningsmidler når gjæringa er over. Burde bli great success? Eller kanskje mølla vil ta skade av prosessen..
 
Sist redigert:
Naboen har en diger druerank som vi skal høste ned i dag. Han har laga vin av dette tidligere ved å presse druene og gjære naturlig, som tar lang tid. Forslaget mitt var å åpne maltkverna (nyvasket..) helt opp og kjøre druene gjennom ned i en meskepose som står i en gjæringsbøtte. Derfra tømme mosten over i skyllevannvarmeren og holde den og drueskalla ved 80C for pasteurisering, kjøle ned og gjære med EC-1118. Tilsette Campden og noe klarningsmidler når gjæringa er over. Burde bli great success? Eller kanskje mølla vil ta skade av prosessen..
Trur jeg hadde gått for beintråkking:).

Mer seriøst: Druesafta inneholder vel en del syre, så jeg hadde vært litt skeptisk. Om du plukker fra hverandre mølla etterpå og skyller og tørker den godt, burde det likevel gå greit, skulle jeg tru. Men jeg hadde nok gjort det - i alle fall så lenge ikke noen med solide metallurgiske kunnskaper kommer og sier at du ikke trenger å gjøre det.
 
Tilbake
Topp