Tråden for dumme spørsmål.

Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007.
Jeg tror du er fanget i en teoretisk felle. Lite trolig at BE256 vil havne så lavt. Skal jeg tippe (uten underlag), vil jeg si 1.005-1.007.
Mulig Finn vet mer :)
 
Jeg tror du er fanget i en teoretisk felle. Lite trolig at BE256 vil havne så lavt. Skal jeg tippe (uten underlag), vil jeg si 1.005-1.007.
Mulig Finn vet mer :)
Ja, jeg har en mistanke om at (min) Brewfather alltid beregner altfor lav FG. Må titte litt på innstillinger i kveld ...

Edit: Hmm ... ser at jeg hadde satt Settings:General:Final Gravity til Advanced. Da brukes "Fermentability" fra malt (sukker) sheet'en. Endret det til "normal", og da fikk da 1.006. FGbingo til deg, Morten :D Så da er alt så meget bedre....
 
Sist redigert:
Jeg planlegger en liten batch Duvel-klone. Jeg har to poser BE-256 liggende, så jeg tenker bruke én av disse.
Sikter på en 14l batch (fermenter), med 3.3kg pilsmalt og 600g invertert sukker.
I en artikkel Belgian Golden Strong Recipe (Duvel Clone) :: Great Fermentations oppgir de følgende:
"One of the biggest points that Stange makes in his article is that multi-step mashing is used by Belgian brewers with their less-modified continental malts. So important is this point, and the effects of the rich head and full attenuation that the multi-step mash accounts for, that he reiterates it over again, stating that American-made Belgian-style ales don’t often do true Belgian ales justice with their single-infusion mashes and well-modified malts."
Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007. Det hjelper lite å justere på mesketemp. Forsøker jeg å bytte med Castle pils malt (som jo er Belgisk), endrer ikke dette noe. Ei heller hvis jeg forsøker Boh. floormalted.
Har andre erfaringer med BE256? Drar den det så lavt ned? Blir det feil gjær for en Duvel? Bør jeg prøve å finne en malt med lavere modifikasjon?

Ser på factsheeten til Fermentis vises forskjellige gjæringsprofiler avh. av temp, pitchrate, og plato. For å redusere heit alkohol tenkte jeg å legge meg lavt på temp, (15-16). Her oppgis også noen ganske lave pitchrater, feks 12C/16Plato/10g:20l. Så den burde kunne presses enda lenger ned -- med blir ikke det med fare for at den får forlite gjærpreg?

Setter pris på innspill og svar, særlig hvis man kjenner gjæren og hvordan den oppfølger seg.
Enig med @msevland. Brygg i vei. Stegmesking har ingen hensikt, trur jeg.

Jeg trur Duvel er noe av det mest umulige å klone. De bruker bl.a. et humleprodukt som ikke er tilgjengelig for hjemmebryggere. Men du kan jo få et godt øl:).
 
Enig med @msevland. Brygg i vei. Stegmesking har ingen hensikt, trur jeg.

Jeg trur Duvel er noe av det mest umulige å klone. De bruker bl.a. et humleprodukt som ikke er tilgjengelig for hjemmebryggere. Men du kan jo få et godt øl:).
Ja, «klone» er nok litt misvisende. Lyst&lett sterkøl på belgisk gjær :) Brygger det for å å kunne by på/gi bort til en kompis som liker slikt.
Stegmesken er satt (i oppskrift) med forutsetning at man benytter proteinrikt, undermodifisert malt. Mao jeg dropper den, jeg har ikke noe mål om å forsøke gjenskape Duvel, isolert sett
 
Ja, «klone» er nok litt misvisende. Lyst&lett sterkøl på belgisk gjær :) Brygger det for å å kunne by på/gi bort til en kompis som liker slikt.
Stegmesken er satt (i oppskrift) med forutsetning at man benytter proteinrikt, undermodifisert malt. Mao jeg dropper den, jeg har ikke noe mål om å forsøke gjenskape Duvel, isolert sett
Jeg veit ikke om vi har tilgang til undermodifisert malt? Eller hvorfor vi skulle ville ha det.
 
Jeg veit ikke om vi har tilgang til undermodifisert malt? Eller hvorfor vi skulle ville ha det.
Jeg forsøkte Bonsak farmhouse som det står skal være undemodifisert, jeg kjørte protein rest på den 54gr/15 min. Men skummet ble ikke veldig bra. Så den er nok ikke så undermodifisert som back in the days undermodifisert. Det protein steget gjorde mer skade enn nytte tipper jeg
 
Er nå kommet til det punktet hvor picnic tap 2.0 er blitt ubrukelige, noen lekker og andre skummer som en hund med rabies.

Planen var jo egentlig å vente på Nukatap mini, men jeg har muligens fått grått hår og vært edru så lenge før de ankommer Norge at jeg sikkert har solgt bryggeutstyret, og heller investert i togbane og lokførerlue og ordna sovesofa på hobbyrommet.

Det er jo noe jeg absolutt ikke vil at skal skje(no offence til voksne menn som driver med tog, høhø) så nå må jeg se meg om etter en annen løsning. Nye picnic tap 2.0/2.1 er egentlig blitt høyst uaktuelt de de stadig må skiftes eller delene byttes pga slitasje.

Jeg vil helst ikke gå for skumpende slanger, selv om de fungerer utmerket, da det blir så utrolig mye rot med alle slangene og kranene drypper alle veier inne fatskapet.

Så da tenker jeg at jeg stort sett sitter igjen med ett valg, og det er å få kraner i kjøleskapsdøra. Det var egentlig ikke en løsning jeg ville bruke penger på, men jeg kan ikke starte opp med modelltog, nederlaget hadde tatt livet av meg..

Fra spøk til alvor så er det en ting jeg lurer på i forhold til kraner. Det er så enormt mye snakk om slanger og lengde, hvis det holder med 1,2meter 4mm ID slanger til skumdempende slange, hva er det som gjør at jeg ikke har sett en eneste person bruke det? Ville det tatt to og en halv time å fylle et glass kanskje?

Videre spørsmål, det må da holde med 100mm shank til en vanlig kjøleskapsdør?
 
hvis det holder med 1,2meter 4mm ID slanger til skumdempende slange, hva er det som gjør at jeg ikke har sett en eneste person bruke det? Ville det tatt to og en halv time å fylle et glass kanskje?
Jeg bruker 150 cm med 3 mm ID 3/16" slange, med en stuss 5/16" for å passe på ball lock og gjennomføring. Da står det minimalt med øl i slangen, ingen skumproblemer under 2.8 vol (cirka), og glasset fylles på tja, halvt minutt kanskje.
 
Jeg bruker 150 cm med 3 mm ID 3/16" slange, med en stuss 5/16" for å passe på ball lock og gjennomføring. Da står det minimalt med øl i slangen, ingen skumproblemer under 2.8 vol (cirka), og glasset fylles på tja, halvt minutt kanskje.
Dette høres jo veldig lovende ut, hvilke kraner bruker du og hvordan har du dandert slangeene så det er enkelt å sette inn/ta ut fatene?
 
Dette høres jo veldig lovende ut, hvilke kraner bruker du og hvordan har du dandert slangeene så det er enkelt å sette inn/ta ut fatene?
Har to sånne keg king kegeratorer med standard kraner uten flow control. 19 liters fat i mine skap er egentlig maks for at hånda skal få plass over til å ha på ball locks. Det fulgte med 4mm ID slanger med skapa, men det måtte til tre meter for å unngå skum, og da stod det mye øl i slangene. Slangene bare henger ned fra tårnet inn i skapet.
 
Har to sånne keg king kegeratorer med standard kraner uten flow control. 19 liters fat i mine skap er egentlig maks for at hånda skal få plass over til å ha på ball locks. Det fulgte med 4mm ID slanger med skapa, men det måtte til tre meter for å unngå skum, og da stod det mye øl i slangene. Slangene bare henger ned fra tårnet inn i skapet.
Skjønner, men da tror jeg kanskje jeg finner en levelig løsning på problemet. Mange takk for hjelpen :)
 
Ølet med 100% Alstadberger røykmalt ble forsåvidt et godt øl, men alt for røykt
Vil det funke å blende inn med f.eks et mørkt øl under/etter gjæring
Ølet er på flaske

Dette må vel i hvertfall klassifisere som et dumt spørsmål
 
Jeg planlegger en liten batch Duvel-klone. Jeg har to poser BE-256 liggende, så jeg tenker bruke én av disse.
Sikter på en 14l batch (fermenter), med 3.3kg pilsmalt og 600g invertert sukker.
I en artikkel Belgian Golden Strong Recipe (Duvel Clone) :: Great Fermentations oppgir de følgende:
"One of the biggest points that Stange makes in his article is that multi-step mashing is used by Belgian brewers with their less-modified continental malts. So important is this point, and the effects of the rich head and full attenuation that the multi-step mash accounts for, that he reiterates it over again, stating that American-made Belgian-style ales don’t often do true Belgian ales justice with their single-infusion mashes and well-modified malts."
Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007. Det hjelper lite å justere på mesketemp. Forsøker jeg å bytte med Castle pils malt (som jo er Belgisk), endrer ikke dette noe. Ei heller hvis jeg forsøker Boh. floormalted.
Har andre erfaringer med BE256? Drar den det så lavt ned? Blir det feil gjær for en Duvel? Bør jeg prøve å finne en malt med lavere modifikasjon?

Ser på factsheeten til Fermentis vises forskjellige gjæringsprofiler avh. av temp, pitchrate, og plato. For å redusere heit alkohol tenkte jeg å legge meg lavt på temp, (15-16). Her oppgis også noen ganske lave pitchrater, feks 12C/16Plato/10g:20l. Så den burde kunne presses enda lenger ned -- med blir ikke det med fare for at den får forlite gjærpreg?

Setter pris på innspill og svar, særlig hvis man kjenner gjæren og hvordan den oppfølger seg.

I denne podcasten får du MYE info hvis du tenker å prøve deg på Duvel. Historie, ingredienser, brygging osv.

Hadde planer om å brygge den som batch #200, men sunn fornuft tilsa at dette blir for mye styr og når det heller ikke er et favorittøl droppet jeg det.

 
Jeg bruker 150 cm med 3 mm ID 3/16" slange, med en stuss 5/16" for å passe på ball lock og gjennomføring. Da står det minimalt med øl i slangen, ingen skumproblemer under 2.8 vol (cirka), og glasset fylles på tja, halvt minutt kanskje.
Jeg har det som Steinar, men droppet hull i skapdøren. Har et stort firkantrør inni skapet som jeg har boret hull til tappekraner i.
1694109390901.jpeg
 
Du har en annen mulighet, ta høstferien down under.

Vil kanskje koste litt mer...
Ja det hadde nok kosta det hvite ut av øyet, nå hadde KegLand tilbud på nukatap Punisher Edition på sin offisielle aliexpress butikk og gjennomføringen er jo betraktelig billigere derfra, så selv med mva og frakt havnet jeg på 3400,-

Skulle jeg kjøpt det hos Ølbrygging hadde det havnet på 6000,- Som sagt var ikke dette helt det jeg så for meg, men sånn får det nå en gang bli. Alternativet (modelltog) er tross alt mye verre :p
 
Jeg har det som Steinar, men droppet hull i skapdøren. Har et stort firkantrør inni skapet som jeg har boret hull til tappekraner i.
Vis vedlegget 64002
Ja det er absolutt en snedig løsning, mener du har foreslått den for meg tidligere også, jeg skal absolutt vurdere det når kranene kommer og jeg kan se hvordan ting vil passe ut, men etter jeg ordnet meg "nytt" fatskap og nå har plass til 6x19 fat så tror jeg det kan bli for trangt rett å slett.
IMG_20230907_201631_copy_1374x1833.jpg
 
Jeg har den vanlige sorte Nukatap'en. Den ser kul ut, men den sorte fargen sitter ikke supergodt. Med forsiktig behandling går det bra, men det tåles ikke å dunke borti dem med noe hardt.
Nei sånn sett er det vel greit med blank "spout". Hvordan slange og lengder kjører du?
 
Tilbake
Topp