Finn Berger
Moderator
Det er liv i gjæren din. Jeg ville bare latt den bunnfelle nå, og så sette en ny starter på den. Jeg ville ikke prøvd å bruke den du har fått nå. Kvaliteten er kanskje ikke all verden; det er nok en ganske stor andel døde celler der. Men setter du en ny, større starter, blir det masse ny, fin gjær..Takk for tips!
Tok av 1dl rett fra magnetrøren, tok en gravity måling med et refraktometer. Den viser 1.010 - litt usikker hvor nøyaktig denne er nå på dette tidspunktet. Men det lukter søtt, ikke supersøtt som en ren vørter men denne var jo ganske svak i utgangspunktet (1.020) så litt usikker. Lot resten av 1dl stå i kjøleskapet, lar den stå 1-2 timer og ser om den bunnfaller noe. Resten av starteren lar jeg stå på røreren litt til.
Forsøkt å lese den lange posten din om gjærstarter, mye god info - men synes det er rart at i 2023 så er det såpass usikkert når en starter er ferdig/peak. Surdeigstarter kan man f.eks enkelt se/måle hevingen i volum mens for ølgjær oppførerer hver type gjær seg litt forskjellig og vanskelig å ha en generell regel.
Nei, det er irriterende at det er så vrient å avgjøre om en starter er ferdig. Det er flere tegn en kan se etter, men du kan aldri være sikker. Jeg har i alle fall fått meg flere overraskelser. Jeg har stort sett gått over til å ta en prøve når jeg mistenker at det kan gå mot slutten; jeg vil helst få tatt den før den går helt ut. Men noe jeg ikke har prøvd, er å sette i en silikonpropp med gjærlås for å kontrollere. Da vil du ganske snart se om det produseres gass.