Tråden for dumme spørsmål.

Egentlig to spørsmål i et:



20 timer etter pitch og null tegn til aktivitet. Helt blank overflate. Er ikke det litt urovekkende?

Det er i hvertfall no annet en pilsen min som har stått 2 1/2 uke. Der nekter krausen å falle :oops:

Ingenting i veien med utgjæringen der nei (OG: 1.064), men jeg lurer på om denne gjæren rett og slett er for fenolsk for meg (wlp550) selv om jeg holdt igjen temperaturen på 20 C i starten. Muligens mindre enn sist, men fortsatt litt mye syntes jeg

DSC01582.jpg
 
Start på 17 grader.

Gjæren er oppgitt til 20 -26 og den virka litt treg på 18. Vet jeg har fått til smaker jeg er fornøyd med tidligere med den gjæren på høyere temperatur. Kan jo hende jeg bare har forandret litt prefferanser, men selvfølgelig litt tidlig å si ennå. Kun stått 5 dager

Kjører gjæringsregimet her
 
Sist redigert:
Jeg holder WLP550 på 19C til stormgjæringen er på hell og øker gradvis til 22C for å passe på at den ikke stopper opp.

Jeg bruker også aktiv kjøling sånn at den ikke får mulighet å øke av seg selv. Veldig aktiv gjær dette her så kan godt tenkes at den har rast litt av gårde for deg @loebrygg under stormgjæringen?
 
Gjæren er oppgitt til 20 -26 og den virka litt treg på 18. Vet jeg har fått til smaker jeg er fornøyd med tidligere med den gjæren på høyere temperatur. Kan jo hende jeg bare har forandret litt prefferanser, men selvfølgelig litt tidlig å si ennå. Kun stått 5 dager

Kjører gjæringsregimet her
Temperaturen er ikke aleine avgjørende, men den er ett verktøy for å holde aktivitetsnivået i sjakk. Gjærhelse, tilgang på næringsstoffer og gjærmengde er andre faktorer.
 
Jeg holder WLP550 på 19C til stormgjæringen er på hell og øker gradvis til 22C for å passe på at den ikke stopper opp.

Jeg bruker også aktiv kjøling sånn at den ikke får mulighet å øke av seg selv. Veldig aktiv gjær dette her så kan godt tenkes at den har rast litt av gårde for deg @loebrygg under stormgjæringen?

Neida, holdt den i sjakk på 20 C med tempkontroll første 4 dagene. Så alt under kontroll der denne gang

Temperaturen er ikke aleine avgjørende, men den er ett verktøy for å holde aktivitetsnivået i sjakk. Gjærhelse, tilgang på næringsstoffer og gjærmengde er andre faktorer.

Feiga også litt ut å ga den litt gjærnæring selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt det. Burde være plenty med fersk gjær og begrenset sukkermengden til 5%

Gjæringen så også ut til å gå veldig friskt for seg når den først kom i gang
 

Vedlegg

  • Screenshot 2023-08-01 at 11.01.13.png
    Screenshot 2023-08-01 at 11.01.13.png
    861,8 KB · Sett: 9
Sist redigert:
Lager star-san merker på terrassebord? Tenker å stå på terrassen neste gang jeg skal brygge, men har ikke så lyst på mye merker på terrassen. Noen som vet?
 
Lager star-san merker på terrassebord? Tenker å stå på terrassen neste gang jeg skal brygge, men har ikke så lyst på mye merker på terrassen. Noen som vet?
Utblanda starsan har ikke satt merker på kjøkkenbenker av tre etc. her hos meg, i alle fall. Men uutblanda starsan skal du være forsiktig med å søle, trur jeg.
 
Jeg har opplevd at stein-/komposittbenkeplate ikke setter pris på utblandet StarSan, så avhengig av materiale ville jeg tatt forbehold ved å legge på duk eller tørke av fortløpende.
 
Jeg har brygget ute (sølte ikke mye starsan, mest vørter) har ikke registrert merker. Kjørte i fjor sommer forsøk på komposittplate med både konsentrert og utblandet statsansatte. Fikk ingen merker (fuktet stadig i en måneds tid).
 
Utblanda starsan har ikke satt merker på kjøkkenbenker av tre etc. her hos meg, i alle fall. Men uutblanda starsan skal du være forsiktig med å søle, trur jeg.
Kan bekrefte det, vi hadde pusset opp kjøkkenet og eks kona hadde satt veto mot brygging på kjøkkenet og henvist meg til garasjen. Jeg hørte da ikke etter, og jeg klarte å velte ublandet starsan utover svart benkeplate uten å legge merke til det, så det ble liggende en stund. Det blei en god flekk ja. Fikk da valget mellom henne og bryggingen, ...vel resten er historie...skal fate en pale ale idag ;-)
 
Kan bekrefte det, vi hadde pusset opp kjøkkenet og eks kona hadde satt veto mot brygging på kjøkkenet og henvist meg til garasjen. Jeg hørte da ikke etter, og jeg klarte å velte ublandet starsan utover svart benkeplate uten å legge merke til det, så det ble liggende en stund. Det blei en god flekk ja. Fikk da valget mellom henne og bryggingen, ...vel resten er historie...skal fate en pale ale idag ;-)
Det der var jo en hel roman pressa inn på tre linjer. Det er mange romanforfattere som har en del å lære av deg:)! (K.O. Knausgård, f.eks..)
 
Har tenkt å prøve fermenter top up (speidel 50). Hvis jeg har 60 liter vørter med OG 1058, og f.eks tilsetter 15 liter vann ?
Hva vil ny OG bli ? Er det noen kalkulator for sånt ?
 
Hei folkens,

jeg har karbonet en Lucky Jack på fat. 1 bar 6 grader i 9 dager. Selv etter så lang tid er den ganske tam. Den ser flott ut ved tapping, men er for flat. Har sjekket lekkasjer osv. Hva kan jeg gjøre for å gi den mer futt? Er det bare å fortsette på samme trykk eller bør jeg øke endel over en kortere periode?
 
Tilbake
Topp