Tråden for dumme spørsmål.

Ikke brukt plaato airlock selv, så kjenner den ikke. Har plaato vekt for fat.. litt bortkastet, bruker de egentlig ikke. Men har fungert smertefritt de få gangene jeg har åpnet appen(!) for å sjekke vekta på fatet.
Jeg hadde også lyst på Plaato vekt i starten, men klarte å ri av stormen.
Har innført en regel om ikke å kjøpe ting før et ønske er to mnd gammelt. Da forsvinner det ofte av seg selv…
 
@Finn Berger Satt en ny starter i går kveld, 2.2L - 1.040 med restene fra den forrige. Virker som det er håp ja!

Vis vedlegget 63412

Mulig jeg må brygge i dag likevel da.
Se der, ja:)!

Et lite tips: Skaff en 5-liter. Da får du en større overflate, og bedre oksygeninnblanding, og du har litt bedre sjanse til å unngå overskumming. (Men defoamer er en mulig løsning.)

Bigger is always better - når det gjelder erlenmeyerkolber:).
 
Egentlig to spørsmål i et:



20 timer etter pitch og null tegn til aktivitet. Helt blank overflate. Er ikke det litt urovekkende?

Det er i hvertfall no annet en pilsen min som har stått 2 1/2 uke. Der nekter krausen å falle :oops:
Er vel innafor det, men det burde skje noe snart. Ville ristet litt i karet om det er mulig
 
Egentlig to spørsmål i et:



20 timer etter pitch og null tegn til aktivitet. Helt blank overflate. Er ikke det litt urovekkende?

Det er i hvertfall no annet en pilsen min som har stått 2 1/2 uke. Der nekter krausen å falle :oops:
Jeg ville venta litt med å få panikk. Jeg kjenner ikke den gjæren, men 20 timer er ikke uhørt. Hvis du bare heiv gjæren fra pakka oppi, er det kanskje ikke så rart om den bruker litt tid.
 
Vil ikke det bare utsette oppstarten hvis den må ta opp mer oksygen?

takk for svar, begge to
De ulike fasene skjer uavhengig av hverandre, også er heller ikke oksygen noen bekymring på dette stadiet. Får du gjæren i suspensjon kan det hende han skjønner at det er mat og få
 
Vil ikke det bare utsette oppstarten hvis den må ta opp mer oksygen?

takk for svar, begge to
Det blir vel ikke så mye oksygen av den ristinga - og så kan det hende det trigger noe, som @Glenn sier. Og om du ga den godt med oksygen i starten, skal den ha fulle lagre av lipider og steroler, og da kan den ikke ta opp mer. Den vil vel eventuelt bare bruke det til respirasjon - i den grad Crabtree-effekten ikke hindrer det.
 
Egentlig ikke et spørsmål, men frustrasjon over digitale målere. Hvorfor skal det være så vanskelig?!
3 målere, i samme vann - 666 ppm (tihi), 223 ppm og 1110 ppm.

1690476447137.png

Natta!
 
Hva er erfaringen deres når det gjelder nødvendig tid for effekt når du tilsetter gelatin til et øl på gjæringskar som er ferdig nedkjølt til 2-4 grader? Er det noe poeng hvis du skal tappe etter ett døgn? Er to nok?
 
Total dissolved solids? Kan jo være ujvent fordelt/rørt ut
Stemmer. De står i vannløsningen alle 3 på bildet.

Da kommer spørsmålet:
https://www.rollitup.org/t/do-it-yourself-homemade-tds-calibration-solution.328966/ - Lagde nå en løsning med 2L vann fra krana (~50 ppm) og 2,0 gram havsalt (NaCI?), dette skal ifølge tråden bli ~1000 ppm. Stemmer det sånn ca? I såfall har jeg ETT meter jeg kan stole ca på :D

Mitt krav til nøyaktighet er ikke stor, men 200,600 og 1100 ppm blir litt VEL stort sprik. par hundre ppm differanse går fint.
 
Stemmer. De står i vannløsningen alle 3 på bildet.

Da kommer spørsmålet:
https://www.rollitup.org/t/do-it-yourself-homemade-tds-calibration-solution.328966/ - Lagde nå en løsning med 2L vann fra krana (~50 ppm) og 2,0 gram havsalt (NaCI?), dette skal ifølge tråden bli ~1000 ppm. Stemmer det sånn ca? I såfall har jeg ETT meter jeg kan stole ca på :D

Mitt krav til nøyaktighet er ikke stor, men 200,600 og 1100 ppm blir litt VEL stort sprik. par hundre ppm differanse går fint.
Virker ikke helt i vater de der nei, siden du kjøpte 3 stk så er det kanskje ikke de dyreste? Tipper en vann kalkis er like bra
 
Hva er erfaringen deres når det gjelder nødvendig tid for effekt når du tilsetter gelatin til et øl på gjæringskar som er ferdig nedkjølt til 2-4 grader? Er det noe poeng hvis du skal tappe etter ett døgn? Er to nok?
Min erfaring er at dette kan variere med mengden gelatin tilsatt. Nå brygger jeg batcher med 13-14L i gjæringskaret, så vørten står bare "halvparten" så høyt som en vanlig batch som kanskje også kan være en effekt. Men med 2ts gelatin er den klar på 2-3 dager. Med 1ts gelatin kan det ta 3-4, kanskje 5 dager.
 
Egentlig ikke et spørsmål, men frustrasjon over digitale målere. Hvorfor skal det være så vanskelig?!
3 målere, i samme vann - 666 ppm (tihi), 223 ppm og 1110 ppm.

Vis vedlegget 63430

Natta!
Ser ut som no billige greier, nå er det ikke alltid at pris er relevant i forhold til kvalitet, men ofte er det nettopp det.

Til EC bruker jeg et midt på treet meter(Adwa AD31) og det gir en nøyaktig måling.
 
Ser ut som no billige greier, nå er det ikke alltid at pris er relevant i forhold til kvalitet, men ofte er det nettopp det.

Til EC bruker jeg et midt på treet meter(Adwa AD31) og det gir en nøyaktig måling.
Hva er TDS i vannet ditt, forresten? Det er jo nokså spesielt. Mitt, som er relativt hardt i norsk sammenheng, ligger vel på oppmot 100 i snitt gjennom året.
 
Tilbake
Topp