Finn Berger
Moderator
Absolutt en tanke - og åpenbart bedre enn å koke vannet, jfr. den undersøkelsen @Petter Mandt lenka til. ( Jeg testa ut LODO over en periode, men nøyde meg med koking og rask nedkjøling av meskevannet + Antioxin SBT.) En variant av den teknikken ville være kräusening, som jeg har brukt litt til pils, og som jeg har god tru på har god effekt på ølet, også.Her går det an å teste et LODO-triks; gjær-deoksygenering.
Varm vannet til 37 grader, tilsett en dæsj gjær og en dæsj sukker (en skje er sikkert rikelig til denne mengden) og etter noen timer er vannet oksygenfritt
Har testet med en pose Idun tørrgjær og 15g sukker i 30 liter og oksygen kom til 0 over natta.
Dette da til meskevann. Til vann til fortynning av ferdig øl ville jeg brukt samme gjær som til ølet.
Jeg trudde egentlig at det ville greie seg med å koke vannet og kjøle det raskt ned. Nå er det jo fremdeles godt med aktiv gjær igjen i ølet, sjøl om det er snakk om Fuller's-gjæren, som jo detter skummelt raskt ut, så det er mulig jeg tar sjansen på det likevel. Men da skal jeg nok hive meg rundt og gjøre det i dag. Oksygen reagerer ikke veldig raskt ved romtemperatur. George Fix sier at det forblir stabilt over flere dager, så jeg vil tru at det som er av gjær, vil fikse det greit før det skjer noe.