Tråden for dumme spørsmål.

Et nytt dumt spørsmål fra meg: Jeg har overgjæret øl i noen år nå, av praktiske årsaker, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har plassmangel og innkjøp av dedikert kjøleskap for å gjære på 10° er ikke noe fruen går med på Finnes det andre gode og praktiske løsninger for kaldgjæring?
 
Et nytt dumt spørsmål fra meg: Jeg har overgjæret øl i noen år nå, av praktiske årsaker, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har plassmangel og innkjøp av dedikert kjøleskap for å gjære på 10° er ikke noe fruen går med på Finnes det andre gode og praktiske løsninger for kaldgjæring?
Ikke noe som ikke er dyrere enn det kjøleskapet du ikke får kona med på. Men du behøver ikke gjære kaldt for å brygge f.eks. en god pils. Flere av de vanlige lagergjærene - men ikke alle - kan gjæres på ale-temperatur. Mest kjent for det er Fermentis w-34/70. Og nå har Lallemand kommet med en ny lagergjærtype (en helt ny hybrid av eubayanus og cerevisiae) som er ment for varmgjæring, Novalager.

Sjekk hva @Holmentoppen har funnet ut: https://forum.norbrygg.no/threads/test-av-torrgjaer-for-varmgjaering-av-lagere.45529/
 
Ikke noe som ikke er dyrere enn det kjøleskapet du ikke får kona med på. Men du behøver ikke gjære kaldt for å brygge f.eks. en god pils. Flere av de vanlige lagergjærene - men ikke alle - kan gjæres på ale-temperatur. Mest kjent for det er Fermentis w-34/70. Og nå har Lallemand kommet med en ny lagergjærtype (en helt ny hybrid av eubayanus og cerevisiae) som er ment for varmgjæring, Novalager.

Sjekk hva @Holmentoppen har funnet ut: https://forum.norbrygg.no/threads/test-av-torrgjaer-for-varmgjaering-av-lagere.45529/
Spennende! Takk for tips! Dette får kanskje bli den midlertidige løsningen til kidsa flytter ut og det blir plass til et ekstra kjøleskap
 
Fordelen er jo at den ikke tar så mye større plass enn et gjæringskar, og så kan den demonteres/ pakkes bort når den ikke er i bruk. Den benytter jo elektrotermisk kjøling, så den vil nok bråke en god del. Slik som Kegeratorene til KegLand/KegKing, og 12V kjølebokser for den saks skyld.
 
Fordelen er jo at den ikke tar så mye større plass enn et gjæringskar, og så kan den demonteres/ pakkes bort når den ikke er i bruk. Den benytter jo elektrotermisk kjøling, så den vil nok bråke en god del. Slik som Kegeratorene til KegLand/KegKing, og 12V kjølebokser for den saks skyld.
Måla ligner vel mye på et lite kjøleskap: Dimensjoner ytre (L x B x H): 56cm x 56 cm x 65,1cm

Lyden gjør nok, som du sier, at den kanskje ikke passer i oppholdsrom, så du bør helst ha en bod/kjeller el.lgn.. Det oppgitte støynivået er på 43-51dB, så den ligger vel i et slags grenseland? (https://www.lighthouseacoustics.co.uk/acceptable-sound-levels-explained/)

Kjøleskap skal visst variere mellom 40 og 60. Trur det vi har, er sånn midt på treet, og det plager ikke meg. Har du unger, er sånt peanuts:).
 
Sist redigert:
Kjøleskap skal visst variere mellom 40 og 60. Trur det vi har, er sånn midt på treet, og det plager ikke meg. Har du unger, er sånt peanuts:).
Litt avhengig av gjæringstemp og romtemp, så kjører et elektrotermisk kjøleskap mye oftere, og i lengre perioder enn et kjøleskap. Så ville nok ikke hatt det i et oppholdsrom nei. Men har man en bod, garasje eller kjeller så burde det ikke være noe problem.
 
Hvis jeg forstår denne riktig skal jeg bruke mindre gjær hvis det allerede er mindre CO2 bundet i ølet?
F.eks Birger som har stått 2 måneder på eikechips, og ganske varmt siste ukene trenger ikke mer enn ~10 g/hl og ikke 35

Screenshot 2023-06-26 at 12.23.24.png
 
Et nytt dumt spørsmål fra meg: Jeg har overgjæret øl i noen år nå, av praktiske årsaker, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har plassmangel og innkjøp av dedikert kjøleskap for å gjære på 10° er ikke noe fruen går med på Finnes det andre gode og praktiske løsninger for kaldgjæring?
Du kan også gjære under trykk, noe som til en viss grad kompenserer for høyere temperatur.
 
Du kan også gjære under trykk, noe som til en viss grad kompenserer for høyere temperatur.
Men du får et litt annet øl, om jeg skal tru hva folk sier.
Avhengig av alderen på barna, kan dette raskere oppnås ved en skilsmisse
#avErfaring #dårligErfaring #dårligRåd
Kjøleskap har jo klare fordeler overfor barn, jfr. støy-problematikken. Jeg kan komme på en god del andre, også, men det hører ikke hjemme her.
 
Tilbake
Topp