Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Albino-gjær?Hei er dette normalt ? Har aldri sett at ølet ser sånn ut. Stått å gjære i 10 dager nå.Vis vedlegget 62894
Albino-gjær?Hei er dette normalt ? Har aldri sett at ølet ser sånn ut. Stått å gjære i 10 dager nå.Vis vedlegget 62894
Us-05Albino-gjær?
Hvor mye gjær pitchet du?Hei er dette normalt ? Har aldri sett at ølet ser sånn ut. Stått å gjære i 10 dager nå.Vis vedlegget 62894
1 pakkeHvor mye gjær pitchet du?
Hei er dette normalt ? Har aldri sett at ølet ser sånn ut. Stått å gjære i 10 dager nå.
Hei er dette normalt ? Har aldri sett at ølet ser sånn ut. Stått å gjære i 10 dager nå.Vis vedlegget 62894
Ikke noe som ikke er dyrere enn det kjøleskapet du ikke får kona med på. Men du behøver ikke gjære kaldt for å brygge f.eks. en god pils. Flere av de vanlige lagergjærene - men ikke alle - kan gjæres på ale-temperatur. Mest kjent for det er Fermentis w-34/70. Og nå har Lallemand kommet med en ny lagergjærtype (en helt ny hybrid av eubayanus og cerevisiae) som er ment for varmgjæring, Novalager.Et nytt dumt spørsmål fra meg: Jeg har overgjæret øl i noen år nå, av praktiske årsaker, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har plassmangel og innkjøp av dedikert kjøleskap for å gjære på 10° er ikke noe fruen går med på Finnes det andre gode og praktiske løsninger for kaldgjæring?
Spennende! Takk for tips! Dette får kanskje bli den midlertidige løsningen til kidsa flytter ut og det blir plass til et ekstra kjøleskapIkke noe som ikke er dyrere enn det kjøleskapet du ikke får kona med på. Men du behøver ikke gjære kaldt for å brygge f.eks. en god pils. Flere av de vanlige lagergjærene - men ikke alle - kan gjæres på ale-temperatur. Mest kjent for det er Fermentis w-34/70. Og nå har Lallemand kommet med en ny lagergjærtype (en helt ny hybrid av eubayanus og cerevisiae) som er ment for varmgjæring, Novalager.
Sjekk hva @Holmentoppen har funnet ut: https://forum.norbrygg.no/threads/test-av-torrgjaer-for-varmgjaering-av-lagere.45529/
Du har også Ferminator som er en portabel temperaturkontroller av isopor: https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/ferminator-basicEt nytt dumt spørsmål fra meg: Jeg har overgjæret øl i noen år nå, av praktiske årsaker, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har plassmangel og innkjøp av dedikert kjøleskap for å gjære på 10° er ikke noe fruen går med på Finnes det andre gode og praktiske løsninger for kaldgjæring?
Den der har jeg oversett. Den er ganske interessant, hvis den holder hva den lover. Den tar vel omtrent like mye plass som et lite kjøleskap, men den ser jo veldig praktisk ut. Faktisk noe å overveie for meg, også. (jeg har lurt litt på å investere i en glykolkjøler, men dette er jo rimeligere.)Du har også Ferminator som er en portabel temperaturkontroller av isopor: https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/ferminator-basic
Måla ligner vel mye på et lite kjøleskap: Dimensjoner ytre (L x B x H): 56cm x 56 cm x 65,1cmFordelen er jo at den ikke tar så mye større plass enn et gjæringskar, og så kan den demonteres/ pakkes bort når den ikke er i bruk. Den benytter jo elektrotermisk kjøling, så den vil nok bråke en god del. Slik som Kegeratorene til KegLand/KegKing, og 12V kjølebokser for den saks skyld.
Litt avhengig av gjæringstemp og romtemp, så kjører et elektrotermisk kjøleskap mye oftere, og i lengre perioder enn et kjøleskap. Så ville nok ikke hatt det i et oppholdsrom nei. Men har man en bod, garasje eller kjeller så burde det ikke være noe problem.Kjøleskap skal visst variere mellom 40 og 60. Trur det vi har, er sånn midt på treet, og det plager ikke meg. Har du unger, er sånt peanuts.
Du kan også gjære under trykk, noe som til en viss grad kompenserer for høyere temperatur.Et nytt dumt spørsmål fra meg: Jeg har overgjæret øl i noen år nå, av praktiske årsaker, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har plassmangel og innkjøp av dedikert kjøleskap for å gjære på 10° er ikke noe fruen går med på Finnes det andre gode og praktiske løsninger for kaldgjæring?
Avhengig av alderen på barna, kan dette raskere oppnås ved en skilsmisseSpennende! Takk for tips! Dette får kanskje bli den midlertidige løsningen til kidsa flytter ut og det blir plass til et ekstra kjøleskap
#metooAvhengig av alderen på barna, kan dette raskere oppnås ved en skilsmisse
#avErfaring #dårligErfaring #dårligRåd
Men du får et litt annet øl, om jeg skal tru hva folk sier.Du kan også gjære under trykk, noe som til en viss grad kompenserer for høyere temperatur.
Kjøleskap har jo klare fordeler overfor barn, jfr. støy-problematikken. Jeg kan komme på en god del andre, også, men det hører ikke hjemme her.Avhengig av alderen på barna, kan dette raskere oppnås ved en skilsmisse
+1 hadde nylig en avstemning her i huset om vi skulle ha tappetårn på kjøkkenet. Alle stemmeberettigede stemte for ;-)Avhengig av alderen på barna, kan dette raskere oppnås ved en skilsmisse
Du var den eneste stemmeberettigete, eller hadde veto?+1 hadde nylig en avstemning her i huset om vi skulle ha tappetårn på kjøkkenet. Alle stemmeberettigede stemte for ;-)