erikraude
Norbrygg-medlem
Gasstrykket må andre uttale seg om, men du kan gjerne gå ned i 0°C.Hei nå har jeg satt ølet til cold crash 4°C . Jeg fylte 1bar med co2. Har jeg gjort riktig nå?
Vis vedlegget 62999
Gasstrykket må andre uttale seg om, men du kan gjerne gå ned i 0°C.Hei nå har jeg satt ølet til cold crash 4°C . Jeg fylte 1bar med co2. Har jeg gjort riktig nå?
Vis vedlegget 62999
Den går bare ned til 4°CGasstrykket må andre uttale seg om, men du kan gjerne gå ned i 0°C.
Du får effekt ved 4 grader også, altså, det er ikke krise.Den går bare ned til 4°C
Må ordne nytt kjøleskap ølet var 20°C i går og den på 11°C nå.
Den går bare ned til 4°C
Gått bra så langtDet er sikker nok. Kan være lurt å sjekke litt underveis. Luft/co2 komprimeres mye med redusert temp. Det er greit at Apollo ikke imploderer som Titan.
Ja, 1 bar bør holde, (dvs 1 bar overtrykk, som egentlig er ca 2 bar ).Hei nå har jeg satt ølet til cold crash 4°C . Jeg fylte 1bar med co2. Har jeg gjort riktig nå?
Vis vedlegget 62999
Jamfør mitt innlegg på en annen tråd her, så har jeg brygget en imp stout på .108 . Denne skal på flasker etterhvert og da kommer spørsmålet fra en som aldri har brygget et så stort øl før; Kan jeg følge kjent rutine med sukkerbiter? eller er det andre regler på den type øl? @loebrygg Du har forholdsvis mange sånne brygg under beltet. Hva gjør du?
Hvor mange gram i hvor mye vann bruker du når du rehydrerer? Og hvor mange ml pr liter øl ?Sukkerbiter går bra men du må nok bruke ekstra karboneringsgjær. Kjøp F2 og pipetter
Hvor mange gram i hvor mye vann bruker du når du rehydrerer? Og hvor mange ml pr liter øl ?
Takk. Jeg rakk å tenke litt (se redigert innlegg), og det er hyggelig å se at det stemte. Men jeg tenkte det mer klønete enn nødvendig, ser jeg.4,9*15/4,2 = 17,5
Altså fortynn med 2,5 liter
men når det er sagt ville jeg nok holdt det på 4,9
Hvor lenge bør vannet kokes?Takk. Jeg rakk å tenke litt (se redigert innlegg), og det er hyggelig å se at det stemte. Men jeg tenkte det mer klønete enn nødvendig, ser jeg.
Ved sida av å fremme den lokale edruskapen vil jeg både få senka bitterheta og øke pH litt om jeg blander ut. Etter smaken på prøven jeg tok å dømme, er det noe jeg gjerne vil.
Meninga var å få et lettere øl enn de jeg pleier å brygge, og når de jeg pleier å brygge, som regel havner rundt 5 prosent, må jeg ned mot 4 for at det skal monne.
Åssen måler du det?oksygen kom til 0 over natta.
Kult triks Men litt mye jobb for en «gel-shot». Men det fikk meg på tanken; Det er kanskje bedre å blande ut gelatin i litt øl, enn i vann ….Her går det an å teste et LODO-triks; gjær-deoksygenering.
Varm vannet til 37 grader, tilsett en dæsj gjær og en dæsj sukker (en skje er sikkert rikelig til denne mengden) og etter noen timer er vannet oksygenfritt
Har testet med en pose Idun tørrgjær og 15g sukker i 30 liter og oksygen kom til 0 over natta.
Dette da til meskevann. Til vann til fortynning av ferdig øl ville jeg brukt samme gjær som til ølet.
Ja, hvorfor ikke?Kult triks Men litt mye jobb for en «gel-shot». Men det fikk meg på tanken; Det er kanskje bedre å blande ut gelatin i litt øl, enn i vann ….
Ja,Ja, hvorfor ikke?
Må vannet / ølet varmes opp for å løse gelatinen?