Tråden for dumme spørsmål.

+1 hadde nylig en avstemning her i huset om vi skulle ha tappetårn på kjøkkenet. Alle stemmeberettigede stemte for ;-)
Stemmerettsalder? Kvinnelig stemmerett?

Jeg er for demokrati, men det såkalte opplyste eneveldet hadde sine gode sider - forutsatt at monarken virkelig var opplyst;).
 
Jeg prøver meg på gjæring under trykk i et Corneliusfat, men ingen gass kommer ut av spunding valven når jeg vrir den. Har et sett fra Kegland. Har vridd og vendt, men har ingen aning om hva som er feilen. Noen klok(ere) hoder som kan hjelpe? Prøvde å legge ved et bilde, men alle bildene jeg tok blei for store for serveren
Edit: Se der ja, Screenshot var lurt!
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230628_175648_Gallery.jpg
    Screenshot_20230628_175648_Gallery.jpg
    1,2 MB · Sett: 25
Sist redigert:
Jeg prøver meg på gjæring under trykk i et Corneliusfat, men ingen gass kommer ut av spunding valven når jeg vrir den. Har et sett fra Kegland. Har vridd og vendt, men har ingen aning om hva som er feilen. Noen klok(ere) hoder som kan hjelpe? Prøvde å legge ved et bilde, men alle bildene jeg tok blei for store for serveren
Når pitchet du gjær? Hvilket trykk sier spundingen at det er i fatet? Ta skjermbilde av originalt bildet, da blir den under 2mb som er grensen her inne :)
 
Jeg prøver meg på gjæring under trykk i et Corneliusfat, men ingen gass kommer ut av spunding valven når jeg vrir den. Har et sett fra Kegland. Har vridd og vendt, men har ingen aning om hva som er feilen. Noen klok(ere) hoder som kan hjelpe? Prøvde å legge ved et bilde, men alle bildene jeg tok blei for store for serveren
Jeg må redigere bilder for og få det lite nok. Klipper bort litt på alle sider til det går.

- trykt ballock riktig på plass?
- du har 2 gass poster? Og ikke prøvd å sette gass ventil på øl ut?
- evnt. Har du gass på ballock til øl?
Gassventilen passer ikke på øl ut posten.
 
Jeg prøver meg på gjæring under trykk i et Corneliusfat, men ingen gass kommer ut av spunding valven når jeg vrir den. Har et sett fra Kegland. Har vridd og vendt, men har ingen aning om hva som er feilen. Noen klok(ere) hoder som kan hjelpe? Prøvde å legge ved et bilde, men alle bildene jeg tok blei for store for serveren
Edit: Se der ja, Screenshot var lurt!
Hører du at det er trykk dersom du trekker i sikkerhetsventilen?
 
Jeg må redigere bilder for og få det lite nok. Klipper bort litt på alle sider til det går.

- trykt ballock riktig på plass?
- du har 2 gass poster? Og ikke prøvd å sette gass ventil på øl ut?
- evnt. Har du gass på ballock til øl?
Gassventilen passer ikke på øl ut posten.
Koblet vanlig blowoff-slange på nå for å få sluppet ut alt trykket. Den steg raskt.
Har ballock på out.
 
Det skal den, og det gjør den. Går visst litt fort i svingene her
Aha, hmm, kan det være du skrur feil vei? Når den er lukket er det nesten ingen motstand når du vrir, først når du får motstand er du i ferd med å åpne ventilen.

Men ta et skjermbilde av det originale bilde så ser vi kanskje noe der som vil løse problemet :)
 
Aha, hmm, kan det være du skrur feil vei? Når den er lukket er det nesten ingen motstand når du vrir, først når du får motstand er du i ferd med å åpne ventilen.

Men ta et skjermbilde av det originale bilde så ser vi kanskje noe der som vil løse problemet :)
Bildet ligger lenger oppe nå :)
Har prøvd å skru alle veier, uten at det kommer motstand. Trykket kommer til måleren, men ikke til spunding valven. Det er ikke tvil om at gjerninger er i gang. Virker bare som det stopper helt opp i slangen til spunding valven.
 
Bildet ligger lenger oppe nå :)
Har prøvd å skru alle veier, uten at det kommer motstand. Trykket kommer til måleren, men ikke til spunding valven. Det er ikke tvil om at gjerninger er i gang. Virker bare som det stopper helt opp i slangen til spunding valven.
Oppdatering:
Jeg prøvde å koble til PET-fatet med karbonisert vann, og der funka det som bare det. Kunne fint regulere. Kobla tilbake til Corneliusfatet, og ingenting. Kan det ha noe med at gjeringen gir et unøyaktig resultat, og at det ikke er nok trykk til å slippe ut? Synes det virker merkelig, da det er fest og basar når jeg løsner i sikkerhetsventlien. Måleren viser at trykket bygger seg opp i en voldsom fart.
 
Oppdatering:
Jeg prøvde å koble til PET-fatet med karbonisert vann, og der funka det som bare det. Kunne fint regulere. Kobla tilbake til Corneliusfatet, og ingenting. Kan det ha noe med at gjeringen gir et unøyaktig resultat, og at det ikke er nok trykk til å slippe ut? Synes det virker merkelig, da det er fest og basar når jeg løsner i sikkerhetsventlien. Måleren viser at trykket bygger seg opp i en voldsom fart.
Oppdatering igjen:
Der funka det. Uten å forandre på noe. Snakkes i kirka på søndag.
 
Det er sikker nok. Kan være lurt å sjekke litt underveis. Luft/co2 komprimeres mye med redusert temp. Det er greit at Apollo ikke imploderer som Titan.
 
Tilbake
Topp