Tråden for dumme spørsmål.

Et fat jeg kjørte med til Sørlandet fra Oslo måtte stå minst 4 dager. Ble ikke helt klart igjen før det var tomt.
Skulle ha tappet om.

Er kanskje forskjell etter hvilken gjær du har brukt?
Det er ikke mye gjær på fatet, ølet har stått kaldt en god stund før tapping på fat fra toppen av gjæringskaret, og så tvangskarbonert, så det er ikke noe problem.

Jeg tenkte mer på om det blir mye skumming etter transport?
 
Det er ikke mye gjær på fatet, ølet har stått kaldt en god stund før tapping på fat fra toppen av gjæringskaret, og så tvangskarbonert, så det er ikke noe problem.

Jeg tenkte mer på om det blir mye skumming etter transport?
Har gjort dette mange ganger og min erfaring er at et fat bør stå i minimum 1døgn kaldt. Syntes det varierer litt avhengig av hvor fulle fatene er og hva slags tappeutstyr du bruker. Skader jo ikke å kjøre litt ekstra lang tynn slang? Jeg har prøvd å tappe noen timer etter ankomst også uten særlig suksess.

Jeg vil tro at stående posisjon på fatet er å foretrekke. Jeg kjører to fat bak passasjersetet og kjører setet bakover så de står i klem mot baksetet. Står godt da.
 
Jeg skal ut og kjøre med noen fat om et par uker, de er ferdig karbonert, men vil jo bli oppvarmet og ristet en del underveis.

Noen som har erfaring med hvor lenge de må stå i ro i kjøleskap før det er greit å tappe fra dem?
Jeg tapper alltid på nytt fat før reise. Det vil alltid bli virvlet opp noe sedimenter, selv om det var ‘klart’ når du tappet på fat. Enkel forsikring.
Jeg fyller de også smekk fulle. Ved lite headspace, er det begrenset hvor mye co2 som kan gå ut av suspensjon. Co2’n må jo dra et sted :)
Du må også endre serveringstrykket etter reise, men jeg har servert etter to-tre timer med lavt trykk, og litt mer skum.
Publikum er forståelsesfulle.
viktig å kjøle ned max straks du ankommer stedet.
 
Takk for gode svar.
Alle fat er så fulle som det går, og jeg har minst et døgn på å avkjøle og roe ned ølet så da satser jeg på at det blir et skumfritt jubileum :)
Skal ha med fire fat så det ville vært krise med skumparty.
 
Takk for gode svar.
Alle fat er så fulle som det går, og jeg har minst et døgn på å avkjøle og roe ned ølet så da satser jeg på at det blir et skumfritt jubileum :)
Skal ha med fire fat så det ville vært krise med skumparty.
Ett alternativ som jeg har brukt en gang, var å ikke tvangskarbonere før avreise, bare kjøle max, så fylle med høyt trykk rett før avreise og la skumpingen under reisen tvangkarbonere ølet.. men den turen var bare på en time og det var Hveteøl.. og det kunne jeg tappe og servere med engang jeg var fremme.. Funket veldig bra.. Det skal sies at jeg var ute i seneste laget med hele prosessen for jeg skulle levere ett fat til påske og tappet fra coldcrashet fermenteringsbøtte rett på fat og reiste til fjells… :) Men det funket..
 
Hei karbonerer øl på 1bar på 4°C. Blir det alt for høyt trykk?
Det kommer an på type øl, men stort sett litt høyt ja. Det blir vel rundt 2.8 vol co2. Til vanlig pils/ales ligger jeg på 0.7-0.8 bar Noen typer f.eks Saison kan godt ligge opp mot 3.0.
 
Det kommer an på type øl, men stort sett litt høyt ja. Det blir vel rundt 2.8 vol co2. Til vanlig pils/ales ligger jeg på 0.7-0.8 bar Noen typer f.eks Saison kan godt ligge opp mot 3.0.
Kan jeg stille inn mindre trykk og slippe trykket med sikkerhetsventilen ? Blir det bra til i morgen? Har lovet noen kompiser øl i morgen
 
Kan jeg stille inn mindre trykk og slippe trykket med sikkerhetsventilen ? Blir det bra til i morgen? Har lovet noen kompiser øl i morgen
Dette er beste umulig å svare på siden det er så mange variabler. Trykk, øltype, karboneringstid, slangetykkelse og -lengde, type tappekran, serveringstemperatur.
Det er derfor vi bryggere er så glade i ‘karboneringstester’.
Test and you will know
 
Nå har jeg skiftet t-skjorte for tredje gang grunnet massiv gjennomsvetting.
Jeg har kjøpt meg en Fermzilla all rounder, og tenkte at jeg skulle gjære en pils under trykk. Det var en fin tanke, helt til jeg begynte å krangle med overtrykksventilen igjen (se lengre bak i tråden om du er interessert).

Jeg får ikke dette til, og jeg aner ikke hvorfor. Nå er Fermzillaen kobla til vanlig blowoff, og det funker. Når jeg kobler til overtrykksventilen, funker det ikke. Den måler null i trykk, noe som er feil, og ingen gass kommer ut når jeg skrur den helt løs. Ølet er midt i stormgjeringen nå, så trykket bygger seg opp kjapt.

Jeg kobla den til et Corneliusfat med ferdig karbonet øl for å sjekke hva som ville skje da, og da funka alt. Den målte 0,8 bar, og slapp ut co2 når jeg vridde på knotten.

Jeg har skrudd alt fra hverandre, bedt til Gud, banna til samme Gud, ingenting virker. Noen tanker? Ja, den er tett.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230713_193743_Gallery.jpg
    Screenshot_20230713_193743_Gallery.jpg
    811,4 KB · Sett: 27
  • Screenshot_20230713_193739_Gallery.jpg
    Screenshot_20230713_193739_Gallery.jpg
    829,5 KB · Sett: 27
Du må løsne på denne varianten for å minske trykket, men mener den er retningsbestemt. Har du sjekket at den er montert riktig vei om det står noen pil på den.
Edit: pil med retning står i godset mellom der slangene er koblet til
 
Du må løsne på denne varianten for å minske trykket, men mener den er retningsbestemt. Har du sjekket at den er montert riktig vei om det står noen pil på den.
Edit: pil med retning står i godset mellom der slangene er koblet til
Det er jeg skrekkelig klar over. Har løsna, uten resultat. Pila er rett vei.
 
Nå har jeg skiftet t-skjorte for tredje gang grunnet massiv gjennomsvetting.
Jeg har kjøpt meg en Fermzilla all rounder, og tenkte at jeg skulle gjære en pils under trykk. Det var en fin tanke, helt til jeg begynte å krangle med overtrykksventilen igjen (se lengre bak i tråden om du er interessert).

Jeg får ikke dette til, og jeg aner ikke hvorfor. Nå er Fermzillaen kobla til vanlig blowoff, og det funker. Når jeg kobler til overtrykksventilen, funker det ikke. Den måler null i trykk, noe som er feil, og ingen gass kommer ut når jeg skrur den helt løs. Ølet er midt i stormgjeringen nå, så trykket bygger seg opp kjapt.

Jeg kobla den til et Corneliusfat med ferdig karbonet øl for å sjekke hva som ville skje da, og da funka alt. Den målte 0,8 bar, og slapp ut co2 når jeg vridde på knotten.

Jeg har skrudd alt fra hverandre, bedt til Gud, banna til samme Gud, ingenting virker. Noen tanker? Ja, den er tett.
Ta alt fra hverandre. Prøv med manometeret rett i ball locken, og så med ventilen. Sikker på at ball locken er i orden ?
Fiser det ut om du løsner på ball locken ?
 

Vedlegg

  • IMG_0694.jpeg
    IMG_0694.jpeg
    158,6 KB · Sett: 12
Nå har jeg skiftet t-skjorte for tredje gang grunnet massiv gjennomsvetting.
Jeg har kjøpt meg en Fermzilla all rounder, og tenkte at jeg skulle gjære en pils under trykk. Det var en fin tanke, helt til jeg begynte å krangle med overtrykksventilen igjen (se lengre bak i tråden om du er interessert).

Jeg får ikke dette til, og jeg aner ikke hvorfor. Nå er Fermzillaen kobla til vanlig blowoff, og det funker. Når jeg kobler til overtrykksventilen, funker det ikke. Den måler null i trykk, noe som er feil, og ingen gass kommer ut når jeg skrur den helt løs. Ølet er midt i stormgjeringen nå, så trykket bygger seg opp kjapt.

Jeg kobla den til et Corneliusfat med ferdig karbonet øl for å sjekke hva som ville skje da, og da funka alt. Den målte 0,8 bar, og slapp ut co2 når jeg vridde på knotten.

Jeg har skrudd alt fra hverandre, bedt til Gud, banna til samme Gud, ingenting virker. Noen tanker? Ja, den er tett.
Hvis du har kobla samme set-up på et fat og målt 0,8 bar for så å få ut trykk ved å vri på ventilen så er det vanskelig å skjønne hvorfor det ikke funker på zilla om blow off funker og bobler med samme ball lock kobling (?). Jeg ville spraya litt star san i duotight hurtigkoblingene før manometeret. Kan det være lekk her? Du vil isåfall se bobler ved evt lekkasje.

Hvis du kobler av vanlig blow off for så å koble spunding rett på så tar det jo litt tid før trykket bygges opp, men det skjønner du. Jeg ville prøvd å kjøre på 0,5 bar co2 på zillaen for så å koble på spunding og se om manometeret slår ut.
Jeg kjører alltid på litt trykk i zillaen med vann i og stiller inn spunding valvene før jeg kjører vørteren i for å stille den inn på forhånd. Pleier å treffe ganske bra men trenger alltid litt fintuning i ettertid.
 
Hvis du har kobla samme set-up på et fat og målt 0,8 bar for så å få ut trykk ved å vri på ventilen så er det vanskelig å skjønne hvorfor det ikke funker på zilla om blow off funker og bobler med samme ball lock kobling (?). Jeg ville spraya litt star san i duotight hurtigkoblingene før manometeret. Kan det være lekk her? Du vil isåfall se bobler ved evt lekkasje.

Hvis du kobler av vanlig blow off for så å koble spunding rett på så tar det jo litt tid før trykket bygges opp, men det skjønner du. Jeg ville prøvd å kjøre på 0,5 bar co2 på zillaen for så å koble på spunding og se om manometeret slår ut.
Jeg kjører alltid på litt trykk i zillaen med vann i og stiller inn spunding valvene før jeg kjører vørteren i for å stille den inn på forhånd. Pleier å treffe ganske bra men trenger alltid litt fintuning i ettertid.
Fant feilen. Det er lekkasje ❤️
 
Fant feilen. Det er lekkasje ❤️
Bra du fant feilen da. Men lekkasje er jo ikkje deili. Ikke for å være belærende men du vet at du må trykke slangebitene inn i duotight-koblingene for så å dra dem ut igjen for å låse? Se bildet mitt så er det en liten glippe inni de røde ringene. Ser ikke ut som dine koblinger er låst riktig?
 

Vedlegg

  • 20230713_225147.jpg
    20230713_225147.jpg
    1,9 MB · Sett: 23
Tilbake
Topp