Tråden for dumme spørsmål.

Det kommer an på type øl, men stort sett litt høyt ja. Det blir vel rundt 2.8 vol co2. Til vanlig pils/ales ligger jeg på 0.7-0.8 bar Noen typer f.eks Saison kan godt ligge opp mot 3.0.
Kan jeg stille inn mindre trykk og slippe trykket med sikkerhetsventilen ? Blir det bra til i morgen? Har lovet noen kompiser øl i morgen

Kan jeg stille inn mindre trykk og slippe trykket med sikkerhetsventilen ? Blir det bra til i morgen? Har lovet noen kompiser øl i morgen
Dette er beste umulig å svare på siden det er så mange variabler. Trykk, øltype, karboneringstid, slangetykkelse og -lengde, type tappekran, serveringstemperatur.
Det er derfor vi bryggere er så glade i ‘karboneringstester’.
Test and you will know

Nå har jeg skiftet t-skjorte for tredje gang grunnet massiv gjennomsvetting.
Jeg har kjøpt meg en Fermzilla all rounder, og tenkte at jeg skulle gjære en pils under trykk. Det var en fin tanke, helt til jeg begynte å krangle med overtrykksventilen igjen (se lengre bak i tråden om du er interessert).

Jeg får ikke dette til, og jeg aner ikke hvorfor. Nå er Fermzillaen kobla til vanlig blowoff, og det funker. Når jeg kobler til overtrykksventilen, funker det ikke. Den måler null i trykk, noe som er feil, og ingen gass kommer ut når jeg skrur den helt løs. Ølet er midt i stormgjeringen nå, så trykket bygger seg opp kjapt.

Jeg kobla den til et Corneliusfat med ferdig karbonet øl for å sjekke hva som ville skje da, og da funka alt. Den målte 0,8 bar, og slapp ut co2 når jeg vridde på knotten.

Jeg har skrudd alt fra hverandre, bedt til Gud, banna til samme Gud, ingenting virker. Noen tanker? Ja, den er tett.

Vedlegg

• Screenshot_20230713_193743_Gallery.jpg
    Screenshot_20230713_193743_Gallery.jpg
    811,4 KB · Sett: 27
  • Screenshot_20230713_193739_Gallery.jpg
    Screenshot_20230713_193739_Gallery.jpg
    829,5 KB · Sett: 27
Du må løsne på denne varianten for å minske trykket, men mener den er retningsbestemt. Har du sjekket at den er montert riktig vei om det står noen pil på den.
Edit: pil med retning står i godset mellom der slangene er koblet til

Du må løsne på denne varianten for å minske trykket, men mener den er retningsbestemt. Har du sjekket at den er montert riktig vei om det står noen pil på den.
Edit: pil med retning står i godset mellom der slangene er koblet til
Det er jeg skrekkelig klar over. Har løsna, uten resultat. Pila er rett vei.

Jeg har kjøpt meg en Fermzilla all rounder, og tenkte at jeg skulle gjære en pils under trykk. Det var en fin tanke, helt til jeg begynte å krangle med overtrykksventilen igjen (se lengre bak i tråden om du er interessert).

Jeg får ikke dette til, og jeg aner ikke hvorfor. Nå er Fermzillaen kobla til vanlig blowoff, og det funker. Når jeg kobler til overtrykksventilen, funker det ikke. Den måler null i trykk, noe som er feil, og ingen gass kommer ut når jeg skrur den helt løs. Ølet er midt i stormgjeringen nå, så trykket bygger seg opp kjapt.

Jeg kobla den til et Corneliusfat med ferdig karbonet øl for å sjekke hva som ville skje da, og da funka alt. Den målte 0,8 bar, og slapp ut co2 når jeg vridde på knotten.

Jeg har skrudd alt fra hverandre, bedt til Gud, banna til samme Gud, ingenting virker. Noen tanker? Ja, den er tett.
Ta alt fra hverandre. Prøv med manometeret rett i ball locken, og så med ventilen. Sikker på at ball locken er i orden ?
Fiser det ut om du løsner på ball locken ?

Vedlegg

• IMG_0694.jpeg
    IMG_0694.jpeg
    158,6 KB · Sett: 12

Hvis du har kobla samme set-up på et fat og målt 0,8 bar for så å få ut trykk ved å vri på ventilen så er det vanskelig å skjønne hvorfor det ikke funker på zilla om blow off funker og bobler med samme ball lock kobling (?). Jeg ville spraya litt star san i duotight hurtigkoblingene før manometeret. Kan det være lekk her? Du vil isåfall se bobler ved evt lekkasje.

Hvis du kobler av vanlig blow off for så å koble spunding rett på så tar det jo litt tid før trykket bygges opp, men det skjønner du. Jeg ville prøvd å kjøre på 0,5 bar co2 på zillaen for så å koble på spunding og se om manometeret slår ut.
Jeg kjører alltid på litt trykk i zillaen med vann i og stiller inn spunding valvene før jeg kjører vørteren i for å stille den inn på forhånd. Pleier å treffe ganske bra men trenger alltid litt fintuning i ettertid.

Hvis du har kobla samme set-up på et fat og målt 0,8 bar for så å få ut trykk ved å vri på ventilen så er det vanskelig å skjønne hvorfor det ikke funker på zilla om blow off funker og bobler med samme ball lock kobling (?). Jeg ville spraya litt star san i duotight hurtigkoblingene før manometeret. Kan det være lekk her? Du vil isåfall se bobler ved evt lekkasje.

Hvis du kobler av vanlig blow off for så å koble spunding rett på så tar det jo litt tid før trykket bygges opp, men det skjønner du. Jeg ville prøvd å kjøre på 0,5 bar co2 på zillaen for så å koble på spunding og se om manometeret slår ut.
Jeg kjører alltid på litt trykk i zillaen med vann i og stiller inn spunding valvene før jeg kjører vørteren i for å stille den inn på forhånd. Pleier å treffe ganske bra men trenger alltid litt fintuning i ettertid.
Fant feilen. Det er lekkasje ❤️

Fant feilen. Det er lekkasje ❤️
Bra du fant feilen da. Men lekkasje er jo ikkje deili. Ikke for å være belærende men du vet at du må trykke slangebitene inn i duotight-koblingene for så å dra dem ut igjen for å låse? Se bildet mitt så er det en liten glippe inni de røde ringene. Ser ikke ut som dine koblinger er låst riktig?

Vedlegg

• 20230713_225147.jpg
    20230713_225147.jpg
    1,9 MB · Sett: 24
Skal brygge en citrus wit i morgen og hentet litt inspirasjon fra oppskriften til 7fjell "Møllaren". Her står det at man skal bruke "whole" lime og grapefruit @5 min kok. Hva er vanlig praksis her? Virker merkelig å kaste oppi hele kula uten å kappe?

Skal brygge en citrus wit i morgen og hentet litt inspirasjon fra oppskriften til 7fjell "Møllaren". Her står det at man skal bruke "whole" lime og grapefruit @5 min kok. Hva er vanlig praksis her? Virker merkelig å kaste oppi hele kula uten å kappe?

En hel pizza er vel fortsatt hel, selv om den er kuttet i posjonsstykker?
Det menes vel at hele frukten skal brukes, ikke bare juice eller skall(?)

En hel pizza er vel fortsatt hel, selv om den er kuttet i posjonsstykker?
Det menes vel at hele frukten skal brukes, ikke bare juice eller skall(?)
Ja jeg er med på den. Men antar at resultatet blir ulikt om du tilsetter hele frukten uten å kutte i den kontra å sende den gjennom blenderen på forhånd. Lurte på om det er noen "standard" praksis her eller om noen har noen erfaringer å dele.

Ja jeg er med på den. Men antar at resultatet blir ulikt om du tilsetter hele frukten uten å kutte i den kontra å sende den gjennom blenderen på forhånd. Lurte på om det er noen "standard" praksis her eller om noen har noen erfaringer å dele.
Ville ikke kjørt den gjennom blenderen, da eksponeres det hvite laget mellom skall og kjøtt, («underhuden»), og den gir en kjip bitterhet. Det kan jo hende det menes at hele frukten skal tilsettes, slik at kun olje fra skallet frigjøres … som ett alternativ til å skrelle tynne flak av skallet, som er vanskelig med lime. I en wit brukes jo vanligvis apoelsinskall, (og ikke kjøtt/juice) ….

Hei. Har en mangoipa som er klar for tapping. Blitt gjæra under svakt trykk.
Planen er å tappe over på fat uten coldcrash (lukket overføring). Vil det blir katastrofe og skumbonanza, eller vil det funke ok med motrykk?

Hei. Har en mangoipa som er klar for tapping. Blitt gjæra under svakt trykk.
Planen er å tappe over på fat uten coldcrash (lukket overføring). Vil det blir katastrofe og skumbonanza, eller vil det funke ok med motrykk?
Mangoipa er nok best å bare slå ut med en gang, før folk blir utsatt for den.

Det funker greit å overføre med mottrykk, men coldcrash er uansett å anbefale om du har mulighet.

Tilbake
Topp