Tråden for dumme spørsmål.

Vil ikke være noe trykk til å begynne med, setter kun spunding på 0,8 slik trykket får bygget seg opp naturlig. Du tenker fremdeles 14-15?
14-15 er øvre anbefalte temperatur område for gjæren din. Du må ha ølet fort ferdig, med gjæring på den temp behøves ikke diacetyl rast. Med trykk så reduseres usmakene ved høyere temperatur, så det vil trolig være raskest og best..
 
Fylte et gjæringskar med suma og noen tomflasker
Hvor lenge er det trygt å la de ligge der? Over natta går bra?
 
Jeg har fått i oppgave å brygge 80l pils til et bryllup. Litt knapt med tid da den må være ferdig til slutten av september. Vurdert å gjære den under trykk, men aldri gjort det før. Hva anbefales/erfaringer har dere av temperatur, pitchrate og trykk med diamond lager?

OG 1.050, IBU 25
Barke pils 96%
Chit 4%
Magnum 60min, mittelfruh 5min
Diamond lager

Jeg pleier å starte på 10 grader, hvor jeg øker til til 13c ved 50% utgjæring, 17c ved 75% og 19c ved 90%. Uten trykk.
Sjekk varmgjæringstråden til @Holmentoppen :D

 
Fylte et gjæringskar med suma og noen tomflasker
Hvor lenge er det trygt å la de ligge der? Over natta går bra?
Flasker går fint, sikkert stål også, men man kan få pitting på stål ved lengre kontakttid. Plast ville jeg ikke satt over natta
 
Støtter Steinar i økt trykk i kortere tid. Dersom du tar utgangspunkt i de to ytterpunktene over (1bar i 14d @ 4C - 3bar i 24t @ 4C), kan du leke deg litt med alle varianter der i mellom.
Vanligvis setter jeg høyt trykk i starten og reduserer etter 20t-24t ned til 1 bar. Det er større fare for overkarbonering å ha høyt trykk mot slutten. Det krever ofte litt mer kompetanse (les: prøving og feiling).

Etter at du har lært deg dette, kan du gå over til å riste (rulle) inn CO2 ved å rulle fatet på bakken med 3 bar i 1-2-3 min. avhengig av temperatur på ølet. Deretter setter du ølet på 1 bar og prøvesmaker etter en time når ølet har fått roet seg litt ned. Blø av overtrykk før du tapper øl.
Jeg liker ikke å ha CO2 tilkoblet på hytta, så der rister jeg inn og kobler fra CO2. På hytta bruker jeg Sodastream med 1 flaske i backup og topper opp med CO2 når det renner litt sakte fra kranen.

Alle bryggere har sin måte å gjøre ting på. Som fersk brygger må du bare teste deg frem til din måte. Det er mange veier til Rom(a), og ingen er mer riktig enn andre.
ps. When in Rome, drink beer...
Veldig enig med deg i å prøve ut. Det er slik jeg opplever gleden ved brygging. Denne gangen ble det 1,5 bar i et døgn (intillegg til det som opprinnelige) og da satt den!
 
Sist redigert:
Støtter Steinar i økt trykk i kortere tid. Dersom du tar utgangspunkt i de to ytterpunktene over (1bar i 14d @ 4C - 3bar i 24t @ 4C), kan du leke deg litt med alle varianter der i mellom.
Vanligvis setter jeg høyt trykk i starten og reduserer etter 20t-24t ned til 1 bar. Det er større fare for overkarbonering å ha høyt trykk mot slutten. Det krever ofte litt mer kompetanse (les: prøving og feiling).

Etter at du har lært deg dette, kan du gå over til å riste (rulle) inn CO2 ved å rulle fatet på bakken med 3 bar i 1-2-3 min. avhengig av temperatur på ølet. Deretter setter du ølet på 1 bar og prøvesmaker etter en time når ølet har fått roet seg litt ned. Blø av overtrykk før du tapper øl.
Jeg liker ikke å ha CO2 tilkoblet på hytta, så der rister jeg inn og kobler fra CO2. På hytta bruker jeg Sodastream med 1 flaske i backup og topper opp med CO2 når det renner litt sakte fra kranen.

Alle bryggere har sin måte å gjøre ting på. Som fersk brygger må du bare teste deg frem til din måte. Det er mange veier til Rom(a), og ingen er mer riktig enn andre.
ps. When in Rome, drink beer...
Apropos trykk/temp; Jeg starter ofte gjæringa av lagere med litt trykk, (5-10 psi), både pga oksygeneringa/formering, samt at vøterer ikke nødvendigvis er nede i 10-12C, (som jeg gjerne gjærer lager på). Tanken er at det dannes mer gjæraromastoffer ved gjærformeringa, (jnf starter), og jeg da kan undertrykke disse. Slipper trykket etter første døgnet. Har det noe for seg? Noen vil sikkert argumentere med at det stresser gjæren med trykkendring …. men er ikke overbevist om det …
 
Skal sette bort 2 tomme fat til lagring nå, de er rengjort - tenkte å fylle 1-2L med vann + en skvett starsan + ~0.5 bar co2
Er dette en grei oppskrift for lagring av fat?
 
Skal sette bort 2 tomme fat til lagring nå, de er rengjort - tenkte å fylle 1-2L med vann + en skvett starsan + ~0.5 bar co2
Er dette en grei oppskrift for lagring av fat?
Jeg sørger for at fat som skal stå en stund ikke har oksygen i seg. Da ruster de ikke.
Etter rengjøring fyller jeg helt med starsan og blåser ut med CO2.
 
Jeg vet jeg bare kan teste, men spør her alikevel. Det er sikkert noen som har prøvd. Hvor raskt får man kullsyre i øl ved karbonering med sukker? Er det antydning til kullsyre på 24 timer?
 
Jeg vet jeg bare kan teste, men spør her alikevel. Det er sikkert noen som har prøvd. Hvor raskt får man kullsyre i øl ved karbonering med sukker? Er det antydning til kullsyre på 24 timer?
Kommer an på temperatur, gjær og alkohol. Ved øl under 6-7% som står i 20 grader. En uke så er det på plass, kanskje et par dager også.
 
Har fortsatt en åpen boks med Black Treacle som jeg har lyst til å lage no juleøl aktig, engelsk
Noen som har forslag til stil og malttyper? Old Ale er det første jeg tenker på, men kanskje noe litt lettere
 
Har fortsatt en åpen boks med Black Treacle som jeg har lyst til å lage no juleøl aktig, engelsk
Noen som har forslag til stil og malttyper? Old Ale er det første jeg tenker på, men kanskje noe litt lettere
Det finnes en gammel tysk stil som har melasse - Kottbusser, som er lysere og lettere enn Old Ale.

Eksempel på oppskrift som er ofte referert til ved å søke på stilen.

Ikke helt det du etterspurte, men det er da noe. Kan se i Wheeler boka senere om du er interessert.
 
Det finnes en gammel tysk stil som har melasse - Kottbusser, som er lysere og lettere enn Old Ale.

Eksempel på oppskrift som er ofte referert til ved å søke på stilen.

Ikke helt det du etterspurte, men det er da noe. Kan se i Wheeler boka senere om du er interessert.

Tror kanskje jeg bare nedjusterer Old Alen min til en Mild Old Ale ;-)
En slags winterwarmer
 
Jeg planlegger en liten batch Duvel-klone. Jeg har to poser BE-256 liggende, så jeg tenker bruke én av disse.
Sikter på en 14l batch (fermenter), med 3.3kg pilsmalt og 600g invertert sukker.
I en artikkel Belgian Golden Strong Recipe (Duvel Clone) :: Great Fermentations oppgir de følgende:
"One of the biggest points that Stange makes in his article is that multi-step mashing is used by Belgian brewers with their less-modified continental malts. So important is this point, and the effects of the rich head and full attenuation that the multi-step mash accounts for, that he reiterates it over again, stating that American-made Belgian-style ales don’t often do true Belgian ales justice with their single-infusion mashes and well-modified malts."
Usikker på om jeg bør kjøre en stegmesk, som starter med 20min på 51C som artikkelen sier...
Jeg har bla. Barke pils malt liggende, og håper å kunne bruke dette, men ser at jeg får opp en FG på 1.001 i Brewfather, mens artikkelen foreslår å sikte på FG:1.007. Det hjelper lite å justere på mesketemp. Forsøker jeg å bytte med Castle pils malt (som jo er Belgisk), endrer ikke dette noe. Ei heller hvis jeg forsøker Boh. floormalted.
Har andre erfaringer med BE256? Drar den det så lavt ned? Blir det feil gjær for en Duvel? Bør jeg prøve å finne en malt med lavere modifikasjon?

Ser på factsheeten til Fermentis vises forskjellige gjæringsprofiler avh. av temp, pitchrate, og plato. For å redusere heit alkohol tenkte jeg å legge meg lavt på temp, (15-16). Her oppgis også noen ganske lave pitchrater, feks 12C/16Plato/10g:20l. Så den burde kunne presses enda lenger ned -- med blir ikke det med fare for at den får forlite gjærpreg?

Setter pris på innspill og svar, særlig hvis man kjenner gjæren og hvordan den oppfølger seg.
 
Tilbake
Topp