kjele vs apparat

Litt trådkupping men, tenker på BIAB i Ø38 og 50 høy kjele, hvilken meskepose passer da ?
Denne skal passe ganske perfekt. Fungerer også greit i min mye mindre kjele, fant ikke noen mindre av denne typen til en fornuftig pris når jeg kjøpte (Vestbrygg har litt mindre til 35L og 50L, men dobbel pris.)
 
Jeg gikk for en fin fin Speidel 50 liter når jeg startet. Fin maskin, men for mange begrensninger for meg. Hadde jeg startet på nytt er jeg ikke i tvil om at jeg hadde gått for et BIAB oppsett. Så akn man bygge det ut så mye man vil etterhvert.
Jeg har vært gjennom bryggemaskin, to-kjelersoppsett med pumper og div. Men lever nå livet med steget jeg hoppet over, nemlig biab (batch-sparge). Veldig fornøyd med det. Bruker en bb30 til skyllevann. Veldig lettvint å bare gi en ordinær kjele en runde i dusjen uten å være redd for å ødelegge div elektronikk. Gikk til biab pga rengjøringsprossessen.
 
Det er det jeg tenker på nå: klarer komfyren å dra dette eller?
Antakelig ikke. Det vil i så fall ta lang tid å komme opp i kok, kjelen kan ikke sentreres over varmekilden, og du får litt trøbbel med avstanden mellom kjele og vifte. Det er vel også et spørsmål hva glassplata tåler av vekt? Prøv å få tak i ei brukt induksjonsplate på 3500 watt, det er mitt råd.

Hvordan har du med muligheter for avtrekk? Du kan ikke sende dampen ut i rommet; da går det galt. Har du en komfyr som kan trilles vekk, er det en grei løsning å sette et lite bord inn under vifta. Det er sånn jeg gjør det. (Jeg mesker på badet.)

Når det gjelder det å holde jevn temperatur i mesken, kan du ikke gjøre det ved å stille inn temperatur på plata. Du trenger for det første et godt termometer. Jeg anbefaler dette, som er relativt raskt, og som du enkelt kan måle alle steder i mesken med. Så trenger du en meskespade - og det har du vel i settet? - og så er det lurt å isolere kjelen med et liggeunderlag. Det rekker lenge om du går inn og sjekker temperaturen et par ganger underveis, og så eventuelt korrigerer med å gi litt varme. Du bør jo uansett røre i mesken et par ganger, og på den måten utligner du også temperaturforskjeller. (Det er ikke noe problem at temperaturen varierer noe; du vil ikke merke det på ølet.)
 
Litt trådkupping men, tenker på BIAB i Ø38 og 50 høy kjele, hvilken meskepose passer da ?
Jeg bruker en på 60x60 i min kjele, som også har Ø38 (ytre øverst), men som bare har 36 cm indre høyde. Den sitter veldig fint rundt munningen på kjelen, men jeg veit ikke om den blir for "lav".

Jeg bruker forresten to poser; da holder de bedre - men det kan jo være fordi jeg behandler dem litt brutalt med meskespaden ("padleåre" av stål).
 
Jeg testet å bruke termometre på tre ulike steder i mesken da jeg brukte BIAB med falskbunn. Det skilte flere grader. Jeg mener sirkulasjon er nødvendig om man ikke har en meget godt isolert beholder. Flerstegsmesk er også veldig enkelt å få til med sirkulasjon.
Du brygger vel små brygg - eller tuller jeg?

Uansett, temperturtapet er mindre jo større volum du har. Jeg brygger brygg beregna på å få 32 liter i kokekjelen etter nedkjøling, og opplever ikke temperaturfall eller -variasjoner som noe problem. Jeg har isolert med ett lag liggeunderlag. Jeg går inn og rører et par ganger underveis, og da justerer jeg samtidig temperaturen om det er nødvendig.

Sirkulasjon er absolutt ikke nødvendig på oppsettet mitt. Som @Steinar Huneide sier, så holder det lenge med litt vorlauf før tapping, for å kvitte seg med grovere partikler.
 
Antakelig ikke. Det vil i så fall ta lang tid å komme opp i kok, kjelen kan ikke sentreres over varmekilden, og du får litt trøbbel med avstanden mellom kjele og vifte. Det er vel også et spørsmål hva glassplata tåler av vekt? Prøv å få tak i ei brukt induksjonsplate på 3500 watt, det er mitt råd.

Hvordan har du med muligheter for avtrekk? Du kan ikke sende dampen ut i rommet; da går det galt. Har du en komfyr som kan trilles vekk, er det en grei løsning å sette et lite bord inn under vifta. Det er sånn jeg gjør det. (Jeg mesker på badet.)

Når det gjelder det å holde jevn temperatur i mesken, kan du ikke gjøre det ved å stille inn temperatur på plata. Du trenger for det første et godt termometer. Jeg anbefaler dette, som er relativt raskt, og som du enkelt kan måle alle steder i mesken med. Så trenger du en meskespade - og det har du vel i settet? - og så er det lurt å isolere kjelen med et liggeunderlag. Det rekker langt om du går inn og sjekker temperaturen et par ganger underveis, og så eventuelt korrigerer med å gi litt varme. Du bør jo uansett røre i mesken et par ganger, og på den måten utligner du også temperaturforskjeller. (Det er ikke noe problem at temperaturen varierer noe; du vil ikke merke det på ølet.)
Det var god info for meg. Da bestiller jeg termometer (mitt er for kort) og jakter induksjonsplate som jeg kan ha på vaskerommet som har avtrekk for damp. Nå må alt utstyret på plass først, før mitt første BIAB.:)
 
Sist redigert av en moderator:
Det var god info for meg. Da bestiller jeg termometer (mitt er for kort) og jakter induksjonsplate som jeg kan ha på vaskerommet som har avtrekk for damp. Nå må alt utstyret på plass først, før mitt første BIAB.:)
Hva slags dampavtrekk har du på vaskerommet? (Jeg blir alltid litt nervøs i forbindelse med damp. Første gangen jeg brygga, hadde jeg rigga meg til på badet, og satsa på avtrekk gjennom vinduet, der jeg hadde plassert ei vanlig sånn vifte som bare skal gi litt svaling på en varm dag. Det rant av veggene!)
 
Du brygger vel små brygg - eller tuller jeg?

Uansett, temperturtapet er mindre jo større volum du har. Jeg brygger brygg beregna på å få 32 liter i kokekjelen etter nedkjøling, og opplever ikke temperaturfall eller -variasjoner som noe problem. Jeg har isolert med ett lag liggeunderlag. Jeg går inn og rører et par ganger underveis, og da justerer jeg samtidig temperaturen om det er nødvendig.

Sirkulasjon er absolutt ikke nødvendig på oppsettet mitt. Som @Steinar Huneide sier, så holder det lenge med litt vorlauf før tapping, for å kvitte seg med grovere partikler.
Du har rett i det med små volumer. 11-13 liter BIAB, og har vel øket til hele 12-15 liter i Grainfather.
 
Hva slags dampavtrekk har du på vaskerommet? (Jeg blir alltid litt nervøs i forbindelse med damp. Første gangen jeg brygga, hadde jeg rigga meg til på badet, og satsa på avtrekk gjennom vinduet, der jeg hadde plassert ei vanlig sånn vifte som bare skal gi litt svaling på en varm dag. Det rant av veggene!)
Joda det kommer til å fosse av tak og vegger, men det er jo et våtrom.:) Har sånn avtrekk ut i friluft. Men jeg tenker at det går bra.
 
Joda det kommer til å fosse av tak og vegger, men det er jo et våtrom.:) Har sånn avtrekk ut i friluft. Men jeg tenker at det går bra.
Dette blir nesten som å aktivt gå rundt i rommet og spyle ned vegger og tak med 4-5 liter vann. Det blir litt forskjellig enn fra et bad og.. Hvor dusjen som regel er lukket på noe vis.
 
Joda det kommer til å fosse av tak og vegger, men det er jo et våtrom.:) Har sånn avtrekk ut i friluft. Men jeg tenker at det går bra.
Det der høres ikke OK ut for meg, men det får bygningskyndige uttale seg om.

Jeg har ei vifte i luftekanalen på badet nå, men den ville ikke ha sjans til å trekke ut dampen fra kokinga.
 
Legge til att da holder det vel ikke med 16 amp kurs en gang ? Er det ikke 2,9 kw som er grensa der ?
16A skal kunne ta 3.6 kW, og er det du må ha til f.eks. 3.5 kW induksjonsplate Bryggselv selger. Det bør være minst 2.5 mm2 kabel. Kurs til komfyr/platetopp er vanligvis minst 20A.
Tror du skal kunne drive maks 3500W på en 16A kurs. Tilsvarende 2200W på en 10A kurs. (220V * hhv 10A og 16A)
Det brukes vanligvis 230V for å beregne oppgitt effekt, plate oppgitt til 3500W trekker nok bare 3350W ved 220V (15,2A).
 
Et varmeelement kan f.eks. være oppgitt til 240 volt (typisk kinesisk) og 3500 watt, motstanden er da 240x240/3500 = 16,457 ohm. Deretter må effekten regnes på nytt med den spenningen du har. f.eks. 225x225/16,457 = 3076 watt, så kan strøm regnes ut som da er 3076/225= 13,67 A
Strøm er ikke en egen komponent som kan justeres men kommer av at det settes en spenning på en motstand. er strømmen for høy eller lav må spenningen justers, det gjør vi med et motstands nettverk.
Så dere må ikke bli uvenner på feil grunnlag :)
 
Et varmeelement kan f.eks. være oppgitt til 240 volt (typisk kinesisk) og 3500 watt, motstanden er da 240x240/3500 = 16,457 ohm. Deretter må effekten regnes på nytt med den spenningen du har. f.eks. 225x225/16,457 = 3076 watt, så kan strøm regnes ut som da er 3076/225= 13,67 A
Strøm er ikke en egen komponent som kan justeres men kommer av at det settes en spenning på en motstand. er strømmen for høy eller lav må spenningen justers, det gjør vi med et motstands nettverk.
Så dere må ikke bli uvenner på feil grunnlag :)
Synes alle var enige jeg, mer eller mindre? :) Jeg gikk utfra at en induksjonsplate som regel har en switch-mode strømforsyning, og dermed også kunne regulere strømtrekket. Dersom det opptrer som et varmeelement blir det imidlertid selvsagt som du sier og strøm vil variere litt avhengig av spenning.
 
Tilbake
Topp