Kjipe bilder

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Vi har en tråd med deilige bilder, men i dag ble det nødvendig med en tråd med kjipe bilder, gitt. La oss håpe den ikke blir lang ...

I går oppdaget jeg at flere av flaskene mine som en gang inneholdt et stakkarslig forsøk på Beergeek Breakfast, hadde gått i lufta. Ikke så rart, med tanke på en FG=1,028 (fra OG=1,058). Det gikk som det måtte gå. Det var 7 flasker igjen, så jeg tok på tykke klær, skibriller og skimaske og startet min karriere som bombedestruktør. Det er noe av det kjipeste jeg har gjort, og jeg var nokså lite høy hatten. Jeg brukte flere minutter på å manne meg opp til å ta en flaske og jekke den oppi kjøleboksen. Det smalt, og øl sto til alle kanter.

Dette er siste gang jeg flasker øl som ikke har gjæra godt nok ut.
Nå må der vaskes og plukkes glasskår...
 

Vedlegg

  • 2013-05-20 16.50.20.jpg
    2013-05-20 16.50.20.jpg
    1,4 MB · Sett: 2.631
  • 2013-05-20 16.50.57.jpg
    2013-05-20 16.50.57.jpg
    1,6 MB · Sett: 2.619
Da fortsetter jeg ...
I går brygget jeg en barley wine, og etter å ha plukket glasskår og fjerna det meste av ølet på gulvet i boden, satte jeg brygget der.
Når ser det slik ut. Hva gjør jeg, bortsett fra å slappe av med et hjemmebrygg? Skal jeg bare la det stå og la gjæren jobbe seg ferdig? Jeg ser ikke for meg at det så veldig mye annet jeg får gjort.
 

Vedlegg

  • 2013-05-21 17.20.42.jpg
    2013-05-21 17.20.42.jpg
    1,5 MB · Sett: 2.207
Der er vel dette som kalles gjæring i åpne kar. Gjæren din ser ut til å være så frisk at uhumskheter neppe klarer å gjøre store skaden.
Neste gangn kan du prøve uten gjærlås, med litt folie over hullet.


Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Hehe.. ja, det ble åpent kar, men det startet jeg også med. Jeg legger alltid lokket på, men uten å "kneppe" det på plass.

Da lar jeg det bare stå i fred, jeg.
 
Jørn Hammerud skrev:
Hehe.. ja, det ble åpent kar, men det startet jeg også med. Jeg legger alltid lokket på, men uten å "kneppe" det på plass.

Da lar jeg det bare stå i fred, jeg.

Noen dråper foam control kan hjelpe.
 
Makan til heksekunst. Det funka jo som bare det!
Temperaturstripen på karet viser 24-25 °C. Denne barley wine-en blir nok artig...
 
Etter lukta (og hva jeg kan lese på interweben) å dømme, blir dette en Banana Wine. Sikkert noen som liker det, også.  ;D
 
Hva er galt med litt Belgian Barley Wine? Det blir et nisjeprodukt for de som vandrer på den smale sti.

Knakk du skummet med noen dråper foam kontrol rett i bøtta?

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Nei, det kan du si. Sikkert ikke noe galt med det i det hele tatt. Jeg gir ølet noen måneder i bombekjelleren, så blir det sikkert det beste jeg har smakt noensinne!  ;D

Jessør! En pipette med noen dråper av dette rett i bøtta, og skummet trakk seg tilbake på et aliensk vis i løpet av sekunder. Jeg sjekka i dag morges, og det så like flott ut. Tipp topp produkt!
 
Jørn Hammerud skrev:
Jessør! En pipette med noen dråper av dette rett i bøtta, og skummet trakk seg tilbake på et aliensk vis i løpet av sekunder. Jeg sjekka i dag morges, og det så like flott ut. Tipp topp produkt!

Vil det funke i forbindelse med koking/hot-break også? Jeg koker 24 ltr i 26 ltr gryte. Det er i overkant spennende innimellom.

Foam kontroll skal skaffes til neste WLP400 starter, det er i allefall sikkert.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Andersrene skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Jessør! En pipette med noen dråper av dette rett i bøtta, og skummet trakk seg tilbake på et aliensk vis i løpet av sekunder. Jeg sjekka i dag morges, og det så like flott ut. Tipp topp produkt!

Vil det funke i forbindelse med koking/hot-break også? Jeg koker 24 ltr i 26 ltr gryte. Det er i overkant spennende innimellom.

Foam kontroll skal skaffes til neste WLP400 starter, det er i allefall sikkert.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Det fungerer i alle fall helt supert ved koking av starter i erlenmeyerkolbe.  :skitbra: Regner med det vil fungere tilsvarende ved koking av vørter.
 
Fungerer fint i gryta ja. :)

Kokesten brukes forøvrig for å hindre støtkoking. Jeg tror ikke det vil redusere mengden skum.
 
8ugequmu.jpg


Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Tilbake
Topp