kjøleboks til meskekar

neslekkim

Norbrygg-medlem
Har lett høyt og lavt etter kjøleboks av passende type og størrelse, men lite å finne.

Clas Ohlson har en 20liter Curver men er redd den blir for liten, og at materialet i den ikke duger.
Har vært på 7 loppemarkeder i helga, har sett en lerve av en kjøleboks anno 1972, og en liten en som har sett sine bedre dager, men utover det var det lite å finne på loppis..

Noen som vet hvor man finner slikt nå? Ut ifra hva folk skriver her, så kunne jeg helst ha tenkt meg en Igloo eller en Coleman, men...

Jeg tror størrelsen jeg må ha blir mellom 30-40 liter

Dette er den billigste jeg har funnet
Igloo 34l
385,-

http://batbua.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1962&category_id=64&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Har sendt de en forespørsel og håper de svarer, finner ikke noe info om de sender, så jeg får håpe. :)

Jeg var i kontakt med dem for noen uker siden. De er utsolgt, men får inn nye etter nyttår.
Du kan prøve ebay, søk på coleman cooler.

de minste boksene på ebay som kan sendes til Norge er 52qt, som er vel i overkant stor for 20liters brygg, for grunn meskeseng?

Cabelas har ingen mindre enn 52qt, som forøvrig er på backorder så jeg får ikke bestille den..
Av marine serien så har cabelas ingen på lager bortsett fra 28qt, vet ikke om årsaken til at jeg ikke får bestilt er at de ikke er på lager, eller at jeg er fra norge da..

Ser forøvrig ut som det er bare i Canada 36qt i Xtreme serien er tilgjengelig?

Bokser som innimellom er tilgjengelig i norge er med motor, der motoren ofte nå er plasert i siden, ikke i lokket.. Uansett er vel slike med motor dårlig egnet til vårt formål, siden de ikke er laget for flytende veske, noe Igloo og Coleman ser ut til å ha hatt i tankene.

Var noe urutinert å starte med slikt på høsten skjønner jeg.. :)

Jeg kjøpte denne http://www.cabelas.com/product/Cole...t=coleman+cooler&x=0&y=0&Ntt=coleman+cooler.
fra Cabelas for en snau måned siden. Frakten kom på 40 USD levert av UPS. Den er ikke optimal pga hjulene (innsnevring i bunnen), men funker helt greit. 15 liter vann med mesk går ned maks en grad på en time. Jeg har festet manifold til skylling i lokket og har montert en trakt på toppen som midlertidig løsning. I tillegg har jeg boret et lite hull i lokket for glasstermometer og et enda mindre hull for nivåkontroll med flottør.  Kommer til å kjøpe en "coleman beverage 5 gallons cooler" for ha til skyllevannet når jeg finner noen som vil selge til Norge.

Vedlegg

• DSCN2613.jpg
    90,5 KB · Sett: 512
  • DSCN2610.jpg
    59,8 KB · Sett: 501
  • DSCN2612.jpg
    94,7 KB · Sett: 499
UPS brukte 9 dager på min pakke fra Cabelas. Regn med moms på verdi + frakt + utleggsgebyr når verdien overstiger 200 NOK. Får du avsender til å merke verdien til f.x 30 USD slipper du ekstra utgifter.
http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO

Ja, er litt køddnt dette, men det skal vist være slik at det er varens verdi som skal fortolles, ikke fraktens verdi, selv om det rett nok skjer at tullen tar toll på hele beløpet, målet nå er bare få en boks i hus, så får vi se hva som skjer.

Er varens verdi over 200NOK, skal det regnes mva på heile beløpet ink. frakt desverre.

Prøver å si at jeg ikke har sett det er lagt til moms på frakt fra utlandet, kun i Norge som det skal gjøres.
Vet ikke hvor fraktprisen kommer frem når det ikke brukes frimerker, forsendelsesnr. ?
Det er også meget varierende hva som skjer i tollen, når pakker til 1500 NOK kommer frtem uten momspålegg og andre ganger pakker til 201 NOK blir momspålagt.
Vi vet ingenting før vi har pakken i fanget :)

Ja, bestilte masse fra ebay en periode når dollarn lå på 5kr, da var det som å spille bingo.. :)

Det var ingen ting som sa om en pakke ville bli stoppet eller ikke, så jeg må bare vente og se..

Da har du nok vært heldig og fått sakene behandlet av en uerfaren sommervikar  ;D Som skrevet tidligere er varer opp til 200,- momsfrie, mens varer over 200,- er momspliktige. Det regnes da moms for varen + frakt dersom vareverdien overstiger 200,-. Mener dette er nøye beskrevet på toll.no

En liten tanke: Hva skjer med de nye reglene som sier at også tjenester er momspålagte? Er frakt en tjeneste? Da har man jo plutselig 2 "varer", 1 dings til 150,- og 1 frakt til 100,- totalt 250,- og momspliktig?  :jaha:

EDIT: Saken kan jo også være at du har bestilt fraktfritt fra feks. dealextreme.com

Ellers har jeg også fått svar fra Båtbua om at de ikke har Igloo bokser, kommer på nyåret, trolig shippes de på båt.

Tok også kontakt med nordic-outdoor.no som er listet som Coleman's importør for Norge, men de sier bare tvert at de ikke fører Colemans kjølebokser.
Så, når XXL og andre innimellom har de, hvem tar de inn til landet?

Tilbake
Topp