Kjøleplate under gjæringskar?

Jeg tror ikke jeg trenger kjøleribber og vifter siden jeg har metalltralle som kan fungere som en stor passiv kjøleribbe. Litt som pc-er som bygges for å være stille. Der er støyende vifter byttet med digre kjøleribbesystemer, spesielt på skjermkortet.
 
Jeg tror ikke jeg trenger kjøleribber og vifter siden jeg har metalltralle som kan fungere som en stor passiv kjøleribbe. Litt som pc-er som bygges for å være stille. Der er støyende vifter byttet med digre kjøleribbesystemer, spesielt på skjermkortet.
Joda, jeg har fylt kabinettet mitt med sånne sjøl, men det har aldri falt meg inn å ha dem under varmekilden.
 
Skjønner hva du mener. Kjøleeffekten blir mindre fordi varmen vil opp. Det skjer i luft og i væsker der varm luft/væske har mindre tetthet enn kald og dermed flyter opp. Siden det vil være luft her, så vil det skje til en viss grad. Kanskje jeg kan legge inn et lag isolasjon slik at jeg hindrer varmetilbakeslag.
 
Jeg tror ikke jeg trenger kjøleribber og vifter siden jeg har metalltralle som kan fungere som en stor passiv kjøleribbe. Litt som pc-er som bygges for å være stille. Der er støyende vifter byttet med digre kjøleribbesystemer, spesielt på skjermkortet.
Har testa omtrentlig tilsvarende løsning. Da økte temperaturen på "kald" side.
 
Ja, da forsvinner hele poenget.
Kanskje jeg tester med en brikke og liten bøtte først.

Hva testet du?
Det var vel en massiv aluminiumssak på hver side.
Hvis du skal lage en termoelektrisk kjøler uten vifte, er nok vannkjøling på varm side en god idé. Kjøleblokk, radiator og en støysvak sirkulasjonspumpe. Har det som trengs av deler liggende et eller annet sted, men har ikke fått testa. Du kan låne delene hvis du har lyst til å teste.
 
Takk for generøst tilbud. :)
Jeg venter litt med å si ja. Det blir noe annet enn jeg hadde tenkt hvis jeg må inn med vannkjøling. Dette skulle være enkelt. :confused:

Nå har jeg skaffet meg en peltierbrikke å leke meg med. 4 x 4 cm. 50 watt.
Det sier seg selv at når en så liten sak konsumerer 50 watt, blir det mye varme på liten plass. Det går ikke å ta på den varme siden. Så her må det seriøs kjøling til. Og når jeg kutter strømmen blir hele brikken varm.

Testet for moro skyld med en gryte vann, termometer i vannet, brikke mellom gryte og metalltralle. Ingen varmepasta. På med strøm. Ganske fort ble det skikkelig varmt i godset til trallen. Men stort sett i nærheten av brikken. Jeg kunne ikke ta med fingrene på undersiden av platen rett under brikken. Vanskelig å si hvor mye varme som ble ledet bort, men jeg tror ikke det var nok.

Etter en stund gikk det slik @Oberstbräu sa: Temperaturen på vannet i gryten steg. Kjøleeffekten var mindre enn varmeeffekten.

Det som kan endre dette er en form for isolering mellom varm tralle og gryte/bøtte slik at varmen ikke stråler opp.
 
Tilbake
Topp