kjøler

Jeg legger den i når det er ti minutter igjen. Strengt tatt trenger man ikke mer enn et par minutter det er ikke mye som overlever tre minutter i 100 grader varm vørter, bortsett fra ekstremofile bakterier.
 
For å digrigere litt på digresjonen din. Botulisme-sporer overlever fint et par timer med vanlig kok. Så "no chill" og lagring av vørter er ikke noe jeg har tenkt til å plukke opp.
 
For å digrigere litt på digresjonen din. Botulisme-sporer overlever fint et par timer med vanlig kok. Så "no chill" og lagring av vørter er ikke noe jeg har tenkt til å plukke opp.

For å digrigere litt på digresjonene din. Botulisme-sporer klarerer vel typisk ikke å vokse i øl pga pH, og avgir derfor ikke "gift" sålangt jeg har fått med meg. Og er derfor et ikke-problem i hjemmebrygging eller kommersiell brygging?

Hvis botulisme hadde det, ville det vært nok av skrekkeksempler på dette allerede?
 
Sporene dør når gjæren drar igang. Gjæren senker Ph, noe som bryter ned veggene på sporene. Alkoholen hjelper også til. Dog er det en del i Australia og Israel (og sikkert andre steder) som kjører varm vørter i spesielle, lufttette kar. Så lagrer de den i perioder uten å tilsette gjær. Det er potensielt farlig. Å lagre vørter en dag eller to er ikke noe problem. Men lengre perioder er ikke så bra. Sannsynligheten for at det skal skje noe er liten, men botulisme er ekstremt giftige greier.

Jeg antar at Ringnes koker vørteren til vørterøl under trykk for å eliminere botulsime-sporer.
 
Tilbake
Topp