Kjøleskap for gjæringskar - for nybegynnere..

Hei!

Jeg er helt i startfasen hva angår ølbrygging, og "må" således benytte stua som oppholdsrom for ølet mitt. Dette fører til temperaturvariasjoner - og ikke altfor godt øl. Det blir ok, men ikke supert. Heldigvis har jeg en frue som er tilsvarende begeistret for øl, slik at rammene ikke er så tighte som de kunne ha vært.

Vi er veldig interessert i å skaffe oss et gjæringsskap for bedre kontroll av temperaturen ølet gjærer på.
Det hender at vi lager to batcher a 25l pr gang, så det er ingen dum idè å ha plass til to gjæringskar samtidig..
Jeg har lest mange tråder her inne allerede, men forstår at mange bruker skapene sine til flere ting enn kun gjæring.

Finnes det en "oppskrift" på hva man trenger annet enn et kjøleskap/fryser og en stc-1000?
Har lest om diverse løsninger på temperaturfølere, og har således tilgang på noe av dette gjennom jobben.

Har dere noen bilder av løsningene deres liggende?


Det kan meget vel hende at det allerede er en slik "smørbrødliste" et sted, men jeg har ikke klart å fange den opp..
 
Du trenger (helst) en varmekilde i tillegg til kjøleskapet og STC-1000. Har noen DIYs her: http://www.glennrlie.net/DIY

Oppkobling STC-1000: http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/temperaturkontroll-stc-1000.html
Varmekabler/varmebelter som er populære som varmekilde: http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/12/ny-dings-for-gjringstemperaturkontroll.html
Tror at de sidene til @glennrlie har redda dagen til mange etterhvert! Bruker selv kalkulatoren til vannjustering systematisk hver gang jeg brygger. Det burde vel være en slags pris mannen kan få?
 
Takker!

Forstår jeg det da slik at man fester både en sånn varmekabel rundt gjæringskar et og i tillegg benytter en temperaturføler på gjæringskaret?

Sensoren på stc1000 vil jo ikke representere annet enn temperaturen i kjøleskapet..
 
Finn noe isolerende materiale, som et leggeunderlag eller lignende, og tape proben fast til karet med dette liggeunderlaget utenpå, da isolerer du ganske delvis mot ambient temperatur.
 
Du sier noe.. Jeg har en utebod som jeg har gjort noen målinger i, og i april hadde boden minimumstemp på 9.7 grader.

Nå har det seg slik at frua er meget begeistret for bayer, så hun er vel ivrigst på at jeg skal ha mulighet til å lage noe undergjæret..
 
Finn noe isolerende materiale, som et leggeunderlag eller lignende, og tape proben fast til karet med dette liggeunderlaget utenpå, da isolerer du ganske delvis mot ambient temperatur.
Ganske delvis var dekkende ;)

Jeg er automatisering av yrke, så akkurat det måletekniske skal jeg få orden på - har noen overflatetemperaturfølere (langt ord) som egner seg godt til å festes på kar.

Er det da i hovedsak varmekabel og kjøleskapet som reguleres av den temperaturføleren som er koblet til stc-1000? Således vil det være unødvendig å vite temperatur andre steder enn på karet - ergo kun en temperaturføler.

Regner med at siden kabelen som går inn i kjøleskapet er såpass tynne blir de lagt imellom dørlista?

Dette bør egentlig gå veldig fint..
 
Finn hullet som ledninger til lys og termostat går igjennom på baksiden. Tar du ut gummi tetningen får du plass til det du trenger. Fjern bare dekselet på innsiden så er du i mål.
 
En annen variant er å lage et hull i døra (sjelden kjøle-rør eller elektrisk i den ...). Jeg eksperimenterer i disse dager med et 23 år gammelt kjøleskap hvor jeg har laget kabel-gjennomføring i døra med en billig gjennomføring fra Jula. Jeg har et lite blogg innlegg om kjøleskapet her.
 
Jeg har kikket litt i skapene på jobben og funnet det meste jeg trenger.
Det jeg mangler er da varmekabel og en temperaturføler.

Jeg har funnet noen temperaturfølere jeg kan bruke, men er ikke helt fortrolig med typen. I bunn og grunn ønsker jeg meg en temperaturføler som er så flat som mulig, og helst 4 leder for høy nøyaktighet.

Jeg er fristet til å prøve lykken på Ebay, men ser selvfølgelig (som instrumentleverandør til industrien) begrensningene i nøyaktighet på disse.

Har noen kjøpt temperaturfølere fra Kina? Erfaringer?

Så på denne som et alternativ: http://www.ebay.com/itm/Adhesive-Ty...347?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5b12e0404b

Jeg har forsåvidt fått tak i en temperaturkontroller som i tillegg til å ta 3 releer kan ha 3 temperaturvisninger samtidig.
I tillegg lager den graf på temperaturen. Med software jeg har på jobben kan jeg digitalisere dette, men det har jeg forsåvidt ingen større planer om.
Det blir satt inn et minnekort for å kunne logge batchene.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Rsg30_Ecograph_T.jpg


Ettersom dette mest sannsynlig blir løsningen vil jeg prøve å lage et oppsett hvor gjæringskaret kan stå i en del av kjøleskapet og ferdig flaska øl kan stå i en annen.
Det blir 2 varmekabler som må kjøpes inn og to forskjellige monteringsmåter, men jeg har trua på at det kan funke fint.




Dette eskalerte fort... :rolleyes:
 
Jeg bruker disse gjennomføringene - også fra Jula.no
Det er vanskelig å få det rimeligere enn dette. 6,- for et par, og de tetter perfekt rundt en eller flere ledninger. Bruker da en på utsiden, og en på innsiden.
 
Bruker et kombiskap en kompressor til både kjøl og frys, eller en kompressor til hver del? altså, kan man bruke kjøledelen til gjæring og fryser til humle, evt pølser og pinup?
 
Kun en kompressor er vanlig. Så til ølbruk er kombiskap ikke å enbefale.

Husker å ha lest om en som brukte kombiskap til gjæringsskap. Han boret hull i skillet mellom kjøl/frys og monterte en pc-vifte over et av hullene. Da bør vel kombiskapet fungere på samme måte som en fryser? Blir vel kanskje ikke like kaldt, iom at volumet øker, men kaldt nok?

Tanker???
 
Kombiskap blir kaldere hvis du får vekk skillet. Jeg har ett uten skille og det blir minus femten uten noe inni.
 
IMG_20180920_190338.jpg
Skal igang med første brygging i morra, sammen med 2 kompiser. Oppdaga at ølet skulle gjæres på bare 10 grader og måtte derfor igang med kjøleskap. Fikk tak i ett kombiskap med fryser nederst og har foreløbig bare montert en 60 w lyspære til varmekilde. Har testa i 1 døgn nå og det holder fint temperaturen. Må selvfølgelig passe på at pæra holder etterhvert
Har en frostvakt kabel jeg skal kappe i rett lengde å ha i backup. Noen innspill til en nybegynner?
 
Kjøleskap og STC-1000, eller Inkbird 310T-B (kan fåes til under 350 kr på eBay innimellom) rekker ofte i massevis. Så lenge temperaturen i rommet er høyere enn temperaturen du skal gjære på så er det ikke behov for varmekilde. Når det er sagt, så har jeg brukt varmekabel rundt gjæringskaret for å gjære på høy temperatur. Det funket fjell.
 
Tilbake
Topp