kjøleskap som ikke kjøler skikkelig etter transport

Jeg plukket opp et kjøleskap her om dagen. Får det ikke under ti grader. Altså ca 4 grader under ambient. Da jeg hentet det er jeg 95% sikker på at det var mye kaldere enn jeg får det. Det var plugget i da jeg hentet det.

Det stod ikke mer enn fem timer før jeg plugget der i hjemme.

Kan dette være en årsak? Det har gått i mer eller mindre to dager i strekk etter at jeg plugget det i.

Kan være at det lekker kjølevæske, men behandlet det "normalt" da jeg fraktet det, og vet ikke hvis jeg selv klarer å finne ut hvis det er lite kjølemedium på det.
 
Sist redigert:
Stopp det snarest og la det stå avslått i 2-3 døgn før du starter det igjen. Kjøleskap/frysere som fraktes annet enn stående må stå og 'luftes' før bruk.
 
Plugget det ut i sted. 2-3 døgn? Enda et tall som er nytt, har som regel latt nye skap stå i 12 timer(over natta-ish). Noen sierfire timer, andre seks, andre tolv, men slår meg selv i trynet for at jeg bare lot det stå fem timer denne gang.

Hvis det er grunnen, og ikke at jeg tar feil her, kan "skaden" gjenommrettes ved å la det stå, eller er det ferdig siden jeg plugget det i fem timer etter transport?

Det er et gammelt philips-skap. Akk, kan ikke flere folk kvitte seg med Gram-skap.
 
Det vanlige er 1 døgn, men det er når det ikke har vært påslått som nå. Det må få bli temperert, og gass må evakueres fra kompressor. Så 2-3 døgn er for å være på den sikre siden.
 
Kompressoren kan bli ødelagt av slikt, det finner du ut etterhvert. Tipper det fungerer fint etterhvert. Du kan prøve å slå forsiktig med en kjepp/plasthammer på kompressoren for å få gassen oppover i systemet.
 
Hvis det er lite kjølemedium på det vil kompressoren gå kontinuerlig. Vær også oppmerksom på at Moderne skap med automatisk avriming ikke må stå for kaldt i for eksempel en kald bod. Den vil da ikke komme ut av avrimingssyklusen.
 
Dette ser ut for meg til å være et eldre skap.

Kompen gikk iallefall hele tiden uten at effekten ble noe å skrive hjem om.
 
Nokså vanlig at gamle kjøleskap gir opp etter å ha blitt flyttet på; går skapet kontinuerlig uten å bli kaldt er 1-termostaten kaputt, 2-tomt for kjølemedia eller 3-kompressoren kaputt.
Om det virket før du flyttet det er 2 og 3 det mest sannsynlige.


Lever på nærmeste elkjøp/expert og kjøp noe som virker..
 
Tja, er egentlig ikke så vanlig at kjøleskap gir opp bare på grunn av flytting. Men at det kanskje må ristes litt og stå en stund for å få kjølemediet ned, og gass opp er veldig sannsynlig. Gi det noen dager, så er det nok i orden. Ellers får du sette det oppå vaskemaskinen under sentrifugering. Får du ikke gassboblene opp, og kjølemediet ned da, ja da er det bare å gi opp :)
 
Latt det stå og ristet det litt siden sist jeg var på tråden, men meh. Funker litt bedre men ikke optimalt.

Er det noen som har noen formening og hvis det fortsatt vil duge til ale fermenteringer, å holde stormgjøring i sjakk? Har et dedikert CC-skap så den biten er grei.

Edit. Plugget netopp i kabelen til ene PIDen og den viser samme temp som kjøleskapet. Ergo, kjøleskapet kjøler så og si ingenting under ambient. Kast og inn med nytt. Kompressoren går hele tiden tror jeg. Skal bypasse termostaten og se hva som skjer.
 
Sist redigert:
Jeg har to forskjellige gjæringskjøleskap. Disse står i kjelleren.
Det jeg ser hos meg, er at det ene kjøleskapet ikke kjøler når temperaturen i kjellerrommet kommer under ca 10-12°C. Altså hvis det er 8°C i rommet, blir temperaturen i kjøleskapet også 8°C, får den ikke lavere.
Hvis jeg varmer opp rommet, som kjøleskapet står i, til over 12-13°C , synker temperaturen i kjøleskapet ned mot 2°C.
Virker alstå som det er en funksjon som kutter kjølingen når "utetemperaturen" er for lav.
Det andre kjøleskapet mitt kjøler uansett romtemperatur.
 
Det er varmevekslingen. Prøvde å varme opp kjelleren i nown timer før jeg plugget det ut igjen men det gjalp ikke. Koblet fra stc og hele dritten men glemte å sjekke hvis det er varmeveksling det står på. Akk. Koble tilbake og varme opp rommet igjen.
 
De to kjøleskapene mine fungerer i alle fall forskjellig fra hverandre. Det ene kjøler ned til set-temperatur (f.eks 2°C) helt uavhengig av romtemperatur (altså selv om romtemp er f.eks 5°C).
Mens det andre ikke kjøler med mindre romtemperaturen er over 10-12°C.
 
Neh..

Kjøleskapet følger bare ambient temperatur. Kompressoren går veldig varm og kjølespiralene/ribbene/hva det heter på baksiden blir ikke varme i det hele tatt. Skulle tro det var tomt for kjølemedium.
 
altså, kompressoren går hele tiden og skapet blir ikke kaldt= f***ed kompressor (ventilplater) eller for lite kjølemedie.

Bare å dumpe bak Elkjøp og finne et annet.
 
Eh. Jeg snudde det på hodet og satte det på plass igjen, se hvis det var noe som gjorde at det ikke strømmet. Nå lukter det funky i hele kjelleren. Kjølemedie som lekker?

Da er denne tråden død siden skapet lakk og er tuppet ut av huset.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp