Kjøleskap

Jeg er på jakt etter et kjøleskap for corneliusfat, og lurte i den anledning på å kombinere dette med et gjæringsskap. Tanken er ikke å ha plass til begge deler samtidig, men heller å ta ut corneliusfatene når det skal brukes til gjæringsskap. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å borre hull i skapet og montere kraner på utsiden, men heller forsøke å få koblet opp kranene inne i skapet, og på den måten ha en mer anonym "kegerator".

Er det noen grunn til at jeg ikke bør legge opp til en slik løsning? Jeg er forstår at en slik løsning vil bety lite tilgang til kald øl i perioder skapet benyttes til gjæring, men det er nok en ulempe jeg må godta. Terskelen for å få lov til å dra to nye kjøleskap inn i huset er nok ganske høy.

Er det noen som vet om skap som kunne passet til noe slikt? jeg har funnet dette: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40778201&searchQuery=vinskap , men er litt usikker på om det er mulig å koble seg forbi termostaten som ligger i den... Ifølge beskrivelsen går termostaten kun fra 12 til 18 grader...
 
Hva med å prøve å finne et gratis kjøleskap på Finn? Pleier ofte gjøre terskelen for akseptanse lavere :)

Problemet med kombinert skap beskriver du jo selv, men det kan kanskje være en ok løsning til akseptansekontoen er fyllt opp igjen (om man skulle ha et slikt regime)  :)
 
Joda, har sett etter gratis skap også, men så langt ikke så mange med WAF som dette :) Noen som vet om det vanligvis går greit å koble seg forbi termostaten på slike skap og evt hvordan?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Anbefaler å kjøpe deg en UT-200.

Jeg hadde store problemer med min mekaniske termostat da en ØRLITEN justering gjorde at kjøleskapet gikk fra 6-8 grader til -2 grader.
Putta føleren til UT-200'n i ett whitelabsrør med vann i, justerte UT-200 til å slå av på 3,5 og slå på ved 4,8 grader, og satte den mekaniske termostaten på MAX, slik at kjøleskapet egentlig "alltid" skal slå seg på. Har hatt det slik siden i vår, og det fungerer fint.
 
Høres ut som en fin løsning. Tror du det går bra å koble forbi denne termostaten som står at kun går ned til 12 grader? Det jeg er redd for er at det du har som "max" er 12 grader hos meg og det er jo litt lite. Må sikkert koble forbi denne termostaten ?

Ser at skapet ikke er kompressorbasert, er det et problem?
 
Termoelektriske kjøleskap er ikke egnet til å kjøle ned store volum, de er veldig ineffektive. Ting bør helst være kalde før de settes inn, slik at kjølingen kun må kompensere for varmetap. Å dra et 20L fat ned fra 20 grader til serveringstemperatur tar sikkert en uke. Peltier elementene som kjølingen er basert på avgir veldig mye varme i forhold til kjøleeffekten, så det er som å sette en ekstra varmeovn inn i rommet.

Det står også "Maks 13 grader under romtemperatur" i annonsen. Dette er nok en begrensning i denne typen kjøleskap som en ikke kommer rundt, selv om en kortslutter termostaten. Så ved f.ex 22 grader i rommet, kommer du ikke under 9, og slik kjerringa mi fyrer hadde jeg ikke kommet under 20 grader i det skapet der.
 
Tilbake
Topp