Kjøling på gjæringsdunken...

Driver no og brygger 40 liter IPA hvor eg koker i to omganger for å teste ut to forskjellige Humle skjema.
Mens første del no står og koker står de neste literen og venter i en gjæringsdunk, det eg lurer på er:
Kan eg sterilisere kjølespiralen ved å la den koke de siste fem minuttene også tappe over i eit gjæringskar også sette dette i badekaret til kjøling? Eller bør eg kjøle i kokekaret? Første gir meg jo muligheten til å begynne koking adskillig raskere, samtidig som eg slipper at kjølespiralen lekker utover kjøkkengulvet.(koblingene har lekket litt mykje de siste omgangene).

Håper at noen svarer raskt da eg har 30 min igjen på første batch sin koking....

Kok kjølespiralen de siste 15 minuttene, så kjøler du vørteren mens den er i gryten, så kan de helle ferdig kjølt vørter i gjæringskaret..

Det er slik eg har gjort det siste året, men tanken i dag var å fremskynde prosessen ved å "gjøre to ting samtidig" men siden eg begynte kl. 11 i dag har eg jo god tid :p. Trur eg kjører vanlig prosedyre i dag, men eg er usikker på om der er noen ulemper med å kjøle i gjæringsspannet om kjølespiralen er sterilisert...
(Ser det at 1min Humla kanskje får for lite tid men....)

Jeg kjøler alltid ned i gjæringskaret. Jeg er nøye med rengjøringa av spiralen og har tilsynelatende aldri hatt problemer som følge av dette.

Har ingen erfaring med å gjøre det slik, men det felles jo ut en del trub under kjøling som du da får i gjæringsdunken i stedet for i kokekaret. Men om det betyr så mye vet jeg ikke?

Tilbake
Topp