kjøling

Re Eduard: Jeg tipper bryggene mine vil ligge på 25 liter og nedover. Gryta mi er 36 liter.
Kjølingen går selvfølgelig sakte når man nærmer seg temperaturen på kjølemediet. Skal man ned i si 10 grader vil det gå seint på slutten hvis vannet holder 8 grader (som det gjør hos meg nå) Skal jeg  kjøle med glykol så gjør jeg det på slutten av kjølingen. Når man nærmer seg 20 grader tror jeg det kan være en ide. Holder glykolen -10 vil det nok ikke gå så lenge før ølen er nede i ti grader.
Arealet av gryta som er i kontakt med ølen har et areal på 0.38 m2 og kjølespiralen har et areal på 0.15 kvadratmeter, så jeg vil tro at å kjøle ned på utsiden av gryta vil hjelpe ganske bra.

Og som Oddvar sa: Isbiter kjøler mye bedre enn glykol. Det er jo riktig varmekapasitetsmessig, men glykol under frysepunktet kjøler raskere.

Det er ikke sikkert jeg trenger å tenke så mye på dette. Har jo ikke særlig erfaring ennå, men det er greit å ha noen backupplaner dersom det trengs. På Ale holder det vel å kjøle med vanlig høsttemperert vann?
 
roba skrev:
Hvor effektiv vil en motstrømskjøler (Petit) være kontra en kobberspiral?

Jeg har prøvd med 5 meter, 12 mm kobberrør i 25 mm slange, det gikk sakte.
Jeg kommer til å holde meg til dyppkjøler, tror det også har hjulpet på klarningen.
Noen sier at aromaen fordamper bort med motstrømskjøler, dette er jeg ikke så god på og uansett,
du bør høre på flere en meg.
 
Tilbake
Topp