Kjøling

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Ser at de fleste bruker en kjølespiral for å kjøle ned brygget sitt. Enkelte andre igjen bruker motstrømskjøler eller platekjøler. Når man bruker de to siste kjøler man da ned etter hvert som man tapper i gjæringskaret, samtidig med at vørten i kokeren holdes nært kokepunktet? Eller kjører man vørten gjennom platekjøleren og tilbake i kokeren? Platekjølere vil vel være mer hensiktsmessig ved brygging av store volumer (>100 liter)?

Hvordan rengjøres slike kjølere som motstrøms og platekjølere? De kan vel ikke demonteres så lett.

Når man bruker de to siste kjøler man da ned etter hvert som man tapper i gjæringskaret, samtidig med at vørten i kokeren holdes nært kokepunktet? Eller kjører man vørten gjennom platekjøleren og tilbake i kokeren?

Du finner nok varianter av begge deler. Jeg bruker motstrømskjøler og har inntil nylig kjølt gjennom denne og direkte til gjæringskar. Etter litt modifikasjoner sirkulerer jeg nå vørteren tilbake i kjelen og lar det hele stå slik til ønsket temperatur er nådd. Dette kan også kombineres med whirlpooling.

Hvordan rengjøres slike kjølere som motstrøms og platekjølere? De kan vel ikke demonteres så lett.

Når det gjelder motstrømskjøler bruker jeg å sirkulere kokende vann gjennom denne etter endt bryggedag. Rengjøres regelmessig med sirkulering av PBW/tilsvarende.

Tilbake
Topp