Kjøpe beer brew 30?

stian.sundvoll

Norbrygg-medlem
Jeg har lurt på å kjøpe meg utstyr for å brygge all-grain.
Jeg har hverken kunnskap eller ønske om å "mekke" mye med strøm og diverse.

jeg har vel tilsammen 8 brygg på ekstrakt, der dette er blitt gjort på kjeler mellom 10-15 liter.
Det vil si at jeg ikke har utstyr mye utstyr å bygge videre på.

Har forsøkt å lese litt på erfaringer med beerbrew30 tråden, men mye av det som står der går over hodet mitt ;D

Vil dere anbefale å gå til innkjøp av beer brew 30 v2.0? Og er det noen endringer som burde gjøres?

Takker samtidig for all god hjelp som er å få på forumet her!
 
Overkant av 12000,- er litt i overkant for en student:). Men det hadde vært ett klart valg dersom økonomi hadde tillatt såpass. Hehe
 
Om du ikke ønsker å modifisere noe så ville jeg gått for en annen løsning. Første all grain-bryggeriet mitt basert på bøtte-i-bøtte-meskekar isolert med liggeunderlag/tepper + kokekjele på en kervel kokeplate ga meg en enklere prosess og mer forutsigbarhet på mesketemp enn BB30 gjorde på det ene brygget jeg har gjort på den (har ennå ikke fått modifisert ferdig, så avventer videre brygging til da). Isolerer man Beer Brew 30 så blir det vel mer forutsigbarhet der også, men bør kanskje slå den av også for at ikke termostaten slår seg på i tide og utide, og da kunne man like godt brukt bøtte-i-bøtte-opplegget til en mye rimeligere penge. Syntes egentlig ikke det var noe gøy å brygge med BB30 første gangen da jeg følte jeg hadde så lite kontroll på temperaturene, og var vanskelig å se hvordan jeg kunne kompensere for disse svakhetene ved erfaring. Men når jeg får PID og pumpe på plass, da satser jeg på at bryggedagen blir betraktelig lettere og artigere enn før :) Men med modifikasjoner blir det med en gang et litt mer kostbart prosjekt, dog fortsatt langt under Speidel-pris.

Hvordan BB30 v2.0 blir veit man enda ikke, bortsett fra tykkere bunn og flere valg når det kommer til effekt. Om de greier å finne en nøyaktig nok termostat, varmeelement med riktig effekt for å holde mesken på ønsket temperatur + pumpeløsning, så kan det jo være at det går greit. Men har vel egentlig mista troa på termostat til slikt bruk.

Vil også få skyte inn at jeg ikke hadde noen planer om å modifisere da jeg kjøpte min BB30, bortsett fra med pumpe, da jeg heller ikke hadde så mye kunnskap eller ønske om å mekke med slikt. Men blei litt gira da jeg så at det ikke var så vanskelig å få til likevel. Dukker nok opp ein tråd her om ikke så lenge med veiledninger til modifiseringer (jeg har i alle fall tenkt å vise hvordan jeg har gjort det når jeg er ferdig). Inntil da er det mye bra i Erfaringer med BB30-tråden. Ellers finnes det en del info om PID og slikt rundt omkring på forumet, men kan fort bli litt kaotisk (har nettopp vært gjennom det sjøl...). Er mange som har mer peiling på hvordan elektronikken fungerer enn meg her, men har et greit overblikk over det viktigste nå, så om du skulle lure på noe er det bare å spørre. :) Men skjønner om overgangen fra ekstrakt til all grain er nok for deg for øyeblikket ;)
 
Støtter stort sett olavgn på denne. Har også tenkt at det var dumt at eg vraka kar-i-kar løysinga mi allereie etter 1 brygg... Sjølv har eg ikkje tenkt å mekke meg PID og slikt. Ikkje berre pga manglande teknisk innsikt, men også fordi eg trur at eg får betre kontroll på mesketemperatur med betre isolering av kar og lokk, manuell sirkulering av vørter / røring i maltrøret under mesking og litt meir erfaring med bruk av BB30. (Eg huskar tilbake med gru på mine første ekstraktbrygg og alt stresset eg då klarte å få til.) Dessutan har eg no fått meg eit glimrande kokekar med innebygd varmeelement. Og kan då sjølv velge å bruke kar-i-kar løysinga om eg med meir erfaring skulle ønske det. Men om du ønsker stålkontroll på mesketemperatur, m.a. for å kunne gjenskape vellukka brygg, då er nok ikkje BB heilt ideell.
 
stian.sundvoll skrev:
Jeg har lurt på å kjøpe meg utstyr for å brygge all-grain.

Skulle eg starta fra skratch igjen ville eg lagt pengene mine i ein god kjele, god kokeplate, god kjøler og ein meskepose. Da har du i prinsippet ein BB30, som bare er meir fleksibel sida man etterkvart kan bygge ut slik man ønsker sjølv :) . Dette er etter min meining meir driftsikkert også, gunna at delene er uavhengig av kvarandre og kan byttast lett ut om det skulle skje noko.

Handlelista mi ville sett slik ut.

http://eltema.no/products/1571-caso-master-pro3500-cs2365.aspx
http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/kittlar/kittel-rostfri-36-liter-inkl-lock
http://MoreBeer.com/view_product/89...y_Duty_Kettles_50_x_1_2"_with_Brass_Fittings
Bore hul i kjele og montere dette:

http://MoreBeer.com/view_product/17411/102355/Stainless_Nipple_-_1_2_x_1"__Threaded
http://MoreBeer.com/view_product/7716//HI_Temp_O-ring_for_weldless_valve_kits         (2stykk, ein på kvar sida)

http://MoreBeer.com/view_product/17432/102350/Stainless_-_1_2"__NPT_Lock_Nut   (2 stykk, ein på kvar sida)

http://MoreBeer.com/view_product/17406/102351/Stainless_Ball_Valve_-_1_2"_Full_Port
http://MoreBeer.com/view_product/17421/102353/Stainless_-_1_2"_mpt_x_1_2"_Barb

Dette er forresten ikkje meint som kritikk til BB30, men bare eit forsøk på å opplyse om alternativ
 
Støttar Torvald sitt forslag.

Så kan du ev. utvide med meskekar og HLT om du seinare vil avansere frå BIAB. Ev. kan du erstatte meskeposen med ein innerkjele med silbotn. Silbotnen kan lagast på fleire måtar, eg laga ein slik: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg78176.html#msg78176
 
Takker for masse gode tips.

Men etter å hørt dette blir det ikke så mye lettere å finne ut hva som skal til:)
Setter med litt i tenkeboksen og prøver å forstå PID etc.
Mye spennende å ta tak i skjønner jeg.
Skjønner at det er positive og negative ting med beer brew, BIAB og bøtte i bøtte.
Noe av det viktigste med bryggingen for min del hittil har vært tidsaspektet, ønsker at bryggingen ikke skal ta så lang tid, siden jeg ikke brygger hjemme.

Til slutt ett spørsmål:
Er det vanskelig å installere PID på Beer Brew? Eller vil dette være lettere på en vanlig kjele?
 
Først må jeg si at jeg ikke kjenner til BB30, aldri sett en.
Men, jeg vil også anbefale Torvalds tilnærming.

En PID blir hverken enklere eller vanskeligere med en BB30, heller ikke pumping, koking eller noe av det andre morsomme.
Som med de fleste hobbier klarer de færreste å stoppe HELT etter første innkjøp. De fleste har lyst til å tweake litt, utvide litt, forbedre litt.
Da kan det være lurt å kjøre modulært, med ting du kan bruke i et større eller forbedret oppsett. Kjør enkelt i starten - kjele, bøtter og dyppkjøler. Det er billig, og du har ikke låst deg til en spesiell dings fremover.
 
Tenk på PID som en avansert termostat som blandt annet tar hensyn til restvarme og passer på at temperaturen ikke sklir over eller under det du har stilt den inn på :) Du behøver ikke å ha en master i reguleringsteknikk for å bruke en PID ;)
 
Jeg har BB30 og har hatt 5 brygg på den. Er i grunnen fornøyd nå, men det er etter litt mekking og tweaking.
Men dette er da første utkaste av den, kan være den blir bedre i neste versjon.
Men er absolutt enig i Torvald sitt forslag og må innrømme at det er en bedre løsning.
Der står du mye frier til å etterhvert utvide.
Viss du bruker meskepose eller lager deg et meskerør så er du ikke lang unna BB30 i funksjon. kanskje til og med bedre  ^-^
 
Bygging og modding koster det også, både tid og penger. Husk en Speidel koster ikke mer enn et par ski, dykkerutstyr e.l, den varer en mannsalder og krever ingen modifikasjoner!  ;D
 
Dersom pengepungen ikke setter en brems for det, så er Speidel absolutt det beste alternativet. (Evt. BrauEule).
Men for studenter og utebryggere er BB30 en fin sak når vinteren er kommet og det er surt og kaldt å stå ute.
Hva man ønsker å modifisere på BB30 er jo selvfølgelig valgfritt, det er ikke alt som er nødvendig. (Pumpe osv)

De modifiseringene som bør foretas (Montering av PID) er ikke spesielt kostbart, men tar noe tid.

Men, jeg er enig med T Jacobsen, Torvald sin løsning er bedre.

PS. Det er verdt å nevne at den nye modellen som Per Inge tar inn av BB30 har utbedret de "feilene/Svakhetene" som 1.gen. BB30 har.
Den nye har tykkere bunn, trinnstyrt effekt, kuleventil osv...
 
Jeg synes Bjarte H har et godt poeng.
Er ikke langt unna det en speidel koster, og ikke minst tiden det krever å gjøre endringene.
Tar tid å modde. Kjøpte BB30 når den kom, og jobber fortsatt med å utbedre den.
Men hadde jeg ikke syntes det er gøy å drive på å mekke, så hadde jeg kassert hele saken og spart opp til en speidel.

Holder på med musikk på fritiden og må si at godt bryggeutstyr er billig i forhold :)
 
Bjarte H skrev:
Bygging og modding koster det også, både tid og penger. Husk en Speidel koster ikke mer enn et par ski, dykkerutstyr e.l, den varer en mannsalder og krever ingen modifikasjoner!  ;D

Sier han som har modifisert lokket på Speidelen sin! ;D
 
Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Bygging og modding koster det også, både tid og penger. Husk en Speidel koster ikke mer enn et par ski, dykkerutstyr e.l, den varer en mannsalder og krever ingen modifikasjoner!   ;D

Sier han som har modifisert lokket på Speidelen sin! ;D

;D Kjekk modd, men ikke nødvendig for å brygge godt øl ;)

Edit: jeg kjøpte forresten et ekstra lokk til modifikasjonen, så Speidellokket forblir i orginal tilstand!
 
Vil jo tru at enkelte delar også på Speidelen kan gå til hundane. Veit ikkje korleis det stiller seg med garanti, men antek at Kjøpslova også gjeld for Speidel tilliks med BB, induksjonsplater etc. Det er muleg at erfaring viser minimalt med kluss med Speidel.
 
FrodeSy skrev:
Vil jo tru at enkelte delar også på Speidelen kan gå til hundane. Veit ikkje korleis det stiller seg med garanti, men antek at Kjøpslova også gjeld for Speidel tilliks med BB, induksjonsplater etc. Det er muleg at erfaring viser minimalt med kluss med Speidel.

Det er stor forskjell på Speidel Braumeister og BeerBrew30. Den største forskjellen jeg ser er at det ene bryggeriet er spesialdesignet fra bunnen av for nettopp å brygge øl, og produsert i samme firma i Tyskland. Mens det andre er satt sammen av diverse ferdige komponenter fra kina som brukes på andre bruksområder, og som tilsynelatende ikke fungerer helt etter hensikten i et bryggeri. Jeg kan ikke skjønne at dette bryggeriet ikke ble testet skikkelig ut før det ble solgt hundrevis av eksemplarer av det, og det sier litt om dem man handler fra.

Trådstarter får ta en vurdering på hvor mye tid, penger og plass som er aktuelt å bruke. Det er ikke bare bryggeriet som koster penger, også kvern og annet tilleggsutstyr :) Bryggeri basert på 3 kjeler synes jeg virker som et bra alternativ.
 
Tilbake
Topp