Kjøpe beer brew 30?

Aleksander_B skrev:
Dersom pengepungen ikke setter en brems for det, så er Speidel absolutt det beste alternativet. (Evt. BrauEule).

Må sei meg uenig der ;) . Hvis det er enkelt, ferdig levert og plassbesparende man vil ha, og ikkje bryr seg om dei begrensningene Speidelen har, så er vel speidel det "beste" alternativet. Men hvis man vil ha eit fleksibelt bryggeri som hindrer bryggeren minst mulig, så er ikkje Speidel rett veg å gå. Meiner nå eg da...

Så om pengepungen ikkje setter brems og man vil ha best mulig bryggeri, så kjøper man seg eit Sabco Brew Magic  :ilike:

stian.sundvoll skrev:
Får titte rundt på forumet og se på forslaget til Torvald.
Godt å høre at jeg ikke trenger ingeniørgrad i teknologi ;D

Gløymte å sei at det eg har linka til er skikkelig kvalitet på. Og dei tinga kombinert vil gi deg eit skikkelig bryggeri som presterer der man vil ha at det skal prestere. Kjapp oppkoknings tid, perfekt kok med den plata og den kjelen, og kjølinga vil ver ein leik med den kjøleren. Du vil med andre ord ikkje måtte bytte ut noko av det utstyret på grunnlag av at det ikkje presterer godt nok. Og det sparer du nok litt penger på, imotsetning til meg som starta med ein liten kjelen, liten kjøler, osv. og måtte kjøpe nytt for å forbedre bryggeriet.
 
Torvald skrev:
Du vil med andre ord ikkje måtte bytte ut noko av det utstyret på grunnlag av at det ikkje presterer godt nok. Og det sparer du nok litt penger på, imotsetning til meg som starta med ein liten kjelen, liten kjøler, osv. og måtte kjøpe nytt for å forbedre bryggeriet.

Dette er et stort poeng. Å bytte ut utstyr hele tiden er kostbart :)
 
Bjarte H skrev:
Torvald skrev:
Du vil med andre ord ikkje måtte bytte ut noko av det utstyret på grunnlag av at det ikkje presterer godt nok. Og det sparer du nok litt penger på, imotsetning til meg som starta med ein liten kjelen, liten kjøler, osv. og måtte kjøpe nytt for å forbedre bryggeriet.

Dette er et stort poeng. Å bytte ut utstyr hele tiden er kostbart :)

Men, for noen er vel det også en del av hobbyen, å bytte utstyr. Andre like å modde, og noen bygger det meste selv.
Mange muligheter, flere "gode" løsninger...... og så blir det masse godt øl  :yes:
 
Veit ikkje så mykje om Sabco, men hadde eg valget, og vilje til å bruke såpass med cash, hadde eg ikkje kjøpt eit bryggeri basert på Amerikanske ølfat.
 
protto skrev:
Veit ikkje så mykje om Sabco, men hadde eg valget, og vilje til å bruke såpass med cash, hadde eg ikkje kjøpt eit bryggeri basert på Amerikanske ølfat.

Er det godt nok for Dogfish Head, er det godt nok for meg.:) Det eneste ankepunktet jeg kan finne mot Sabco er at det er gassbasert. Kjelene er av rustfritt stål, de er nok prima saker. Men prisen er jo noe ugrei...
 
Tvilar ikkje på at det er eit fantastisk bryggeri, heilt sikkert.
Men til den prisen ville eg ikkje hatt eit bryggeri laga av ølfat på 15 gallon.
Det finns masse flotte rustfrie gryter og kjelar som burde kunne skaffast til den prisen.
Og gass sjølvsagt, eit minus, iallefall innandørs.

Så er det vel heller ikkje det bryggeriet Dogfish Head produserar bulken av øl på :)
 
Dogfish Head ble startet med dette systemet. Kjørte tre batcher per dag. Tror de fortsatt bruker det til testbrygging innimellom.
 
Gahr skrev:
Dogfish Head ble startet med dette systemet. Kjørte tre batcher per dag. Tror de fortsatt bruker det til testbrygging innimellom.

De bruker vel også minibryggeriet i brewpuben for test-batcher også?
 
Gahr skrev:
Dogfish Head ble startet med dette systemet. Kjørte tre batcher per dag. Tror de fortsatt bruker det til testbrygging innimellom.

Det var stilt ut ved inngangen til det gamle bryggeriet og så godt nedstøvet ut. I det nye besøkssenteret kan jeg ikke huske å ha sett det, men jeg tviler på at det er i bruk. Nå tror jeg de bruker pubbryggeriet for testing.
 
Ser veldig bra ut Sabco systemet. Sikler litt i munvikene  ;D
Men det er mange veier til Rom. Og mange måter å laget godt øl.
Det er mange som har bevist at det er fult mulig å lage godt øl med en kjølebagg og noen kjeler.
Tror kunnskap og erfaring slår fancy utstyr any day.
Hjelper ikke å ha den beste skiftenøkkelen viss du ikke vet hvordan den skal brukes :)
 
T Jacobsen skrev:
Ser veldig bra ut Sabco systemet. Sikler litt i munvikene  ;D
Men det er mange veier til Rom. Og mange måter å laget godt øl.
Det er mange som har bevist at det er fult mulig å lage godt øl med en kjølebagg og noen kjeler.
Tror kunnskap og erfaring slår fancy utstyr any day.
Hjelper ikke å ha den beste skiftenøkkelen viss du ikke vet hvordan den skal brukes :)

Helt klart. Bryggeren er viktigere enn både utstyr og oppskrift.
 
T Jacobsen skrev:
Ser veldig bra ut Sabco systemet. Sikler litt i munvikene  ;D
Men det er mange veier til Rom. Og mange måter å laget godt øl.
Det er mange som har bevist at det er fult mulig å lage godt øl med en kjølebagg og noen kjeler.
Tror kunnskap og erfaring slår fancy utstyr any day.
Hjelper ikke å ha den beste skiftenøkkelen viss du ikke vet hvordan den skal brukes :)

Det er jo sjølvsagt at kunnskap er det viktigste, har man kunnskap, erfaring og kjenner bryggeriet sitt og prosessen godt kan man lage øl i verdensklasse på nesten kva som helst, men det er jo faktiske grunner til å ha "fancy" utstyr. Om man anskaffer utstyr som er av kvalitet og som gir deg som brygger bedre kontroll over bryggeprosessen, og dermed gjør det lettere å få konsistente resultater så er jo det bare eit stort pluss. Eit enormt kontrollpanel er sjølvsagt ikkje "nødvendig", men eg skjønner godt folk som har funne ut at brygging er hobbyen, og vil koste på seg utstyr som gjør jobben enten bedre eller enklere for seg sjølv. Dette gjeld jo sjølvsagt utstyr som gjør gjæringa og gjærbehandlig lettere å kontrollere, og som nesten er viktigere for resultatet en bryggeriet.

Eg har nyleg brukt mange høvdinger på å oppgradere bryggeriet mitt, og noken vil sikkert kalle det "fancy" og unødvendig, men det er faktisk bygd kun med tanke på funksjonalitet og god prestasjon. Men er ølet blitt bedre etter at eg fikk nytt bryggeri? "Ja" . Ikkje fordi bryggeriet i seg sjølv gjør ølet så mykje bedre, men rett og slett fordi eg nå har fått vekk ein del variabler som kan oppstå under brygginga og eg som brygger kan konsentrere meg om finjustering av oppskrifter, gjæringstemp, gjærbehandlig, osv...
 
Kommentaren min var egentlig ment for oss nybegynnere og at vi
som akkurat er i begynnerfasen ikke bør ha all fokus kun på utstyr. 
Min første gitar var ikke akkurat en Gibson Les Paul custom til 30000 flis.
Men etterhvert som man får dreisen på det så blir det selvfølgelig noe oppgarderinger og justeringer.

Og oppsettet ditt Torvald virker kjempe greier  ;D
Er det mulig å grille deg litt og få gode råd ved seinere anledning.
Tenker da på fremtidi oppsett  ;D ser ikke ut som at denne hobbyen avtar i interresse :)
 
T Jacobsen skrev:
Kommentaren min var egentlig ment for oss nybegynnere og at vi
som akkurat er i begynnerfasen ikke bør ha all fokus kun på utstyr.  

Einig, men poenget mitt er bare at hvis man kjøper kvalitet fra begynelsen av karrieren så sparer man mye penger. Og hvis man som nybegynner har utstyret i orden (treng ikkje vere det mest fancy greiene så lenge det presterer godt, som for eks. det eg linka til i tidlegare tråd, eller andre tilsvarende oppsett) så slipp man jo nettopp å fokusere på utstyret, for da er jo det allerede veldig bra. Og da kan man konsentrere seg om den viktigste delen av brygginga fra begynelsen av bryggekarrieren, nemlig gjæringa. Det er ihvertfall slik eg skulle ønske eg hadde starta min bryggekarriere  ;D .

T Jacobsen skrev:
Og oppsettet ditt Torvald virker kjempe greier  ;D
Er det mulig å grille deg litt og få gode råd ved seinere anledning.
Tenker da på fremtidi oppsett  ;D ser ikke ut som at denne hobbyen avtar i interresse :)

Hehe, dette er utvilsomt ein eskalerende hobby. Bare å grille i veg  ;D.
 
Absolutt enig i at det er lurt å kjøpe kvalitet fra starten av. En 36- litersgryte i rustfritt stål med kran er en svært god investering. Med den kan man begynne med biab og legge til utstyr etterhvert. Ellers er vel det generelle rådet å fokusere på kontroll over gjæringsprosessen før man svir av ukelønna på annet utstyr.
 
Tilbake
Topp