Kjøpe eplemost på gjæringsfat?

Jeg snakket med min svogerfar i dag om brygging generelt, og laging av cider spesielt. Han nevnte at han mente det var mulig å kjøpe eplemost på 25-litersdunk, klar for gjæring. Tilsett gjær og en gjærlås, og du er i gang. Er det noen som vet hvem som tilbyr det i stor-Oslo-området?

Ja, jeg skulle tro de kan klare noe sånt i Askim. De har vel egentlig solgt slikt i alle år. Altså både for og ikke for gjæring.

Askim Frukt og Bærpresseri gjør det en dag i året. Man kontakter de på forhånd og melder sin interesse og hvor mye du vil ha. De tapper da rett fra pressa, før pasteurisering, på 25 literes vinballonger/gjæringskar. Jeg kjøpte 22 liter i fjor, ble meget bra

Så langt har jeg fått følgende priser:

Eplegården: 20 NOK/Liter, upasteurisert rett fra pressa
AFB: 27,50NOK/Liter, upasteurisert rett fra pressa

Regner med at den da også er ufiltrert, eller hva tror dere?

Da ender jeg opp med en literpris på rundt 30 kroner på ferdig produkt.

Viktig er jo også spørsmålet hva slags epler det er? Til sider vil man ha sure høst- og vinterepler, ikke søte, dvs., kanskje ikke eplemosten som selges som "den beste" ... ?

Hvorfor det, @simenkvaal? Jeg har smakt opptil flere som er laget av billigste variant eplejuice fra coop som ble riktig gode.

Hørte fra Epleblomsten på Gvarv, som tar 14,- + mva per liter. Dette er i spill fordi jeg jevnlig passerer Gvarv.

La det være sagt at jeg ikke er noen større ekspert enn andre her, og at det sikkert er uenighet om dette. (Hva er forresten billigste sort eplejuce fra coop laget av?)

Jeg støtter meg kun på det jeg leser i vinleggingslitteratur. Vintersortene er ofte mer smakssterke og har mer syre der sommersortene har mer sukker, og det typiske utsagn er at sommerfrukten ikke lager den beste cideren eller vinen, i hvertfall ikke alene.

Jeg fikk også høre dette fra en eplebonde i Hardanger senest forrige uke da jeg spurte om årets sesong, en person fra Ulvik Frukt og Cideri. Eplene som er høstet så langt egner seg ikke til pressing, man må vente til høsten og vinteren.

Jeg har gått igjennom de bøkene jeg har, og noen utsagn er sterkere enn andre. Noen sier "bruk vinterfrukt", mens andre sier (som Ole Strøm) at "enkelte anser sommerfrukt som for svak til å stå seg alene". Med andre ord er det en del smak og behag.

Jeg tror vi kan konkludere med at man skal gjøre det man liker! Hjemmelaget eplevin og cider er i de fleste tilfellene avsindig godt!

Hadde også tenkt jeg skulle sette cider i år; fikk du noen tidspunkt hvor de solgte mosten, eller var det åpent hele høsten? Og selger de også ferdig tappet på fat/kolbe eller tar man med eget? Har for øvrig blitt anbefalt WPL007 som cidergjær, skal visstnok gi en meget god cider.

Jeg ringte askim i dag. De kunne ikke oppgi pris, men sa at eplesaft kunne kjøpes litt ut i september. Må ha med eget gjæringskar.

Det var det jeg og syntes. Når jeg skal sette cider, blir det nok med råsaft fra Epleblomsten. Det er fare for at det må vente til neste år, dog...

Tilbake
Topp