La det være sagt at jeg ikke er noen større ekspert enn andre her, og at det sikkert er uenighet om dette. (Hva er forresten billigste sort eplejuce fra coop laget av?)
Jeg støtter meg kun på det jeg leser i vinleggingslitteratur. Vintersortene er ofte mer smakssterke og har mer syre der sommersortene har mer sukker, og det typiske utsagn er at sommerfrukten ikke lager den beste cideren eller vinen, i hvertfall ikke alene.
Jeg fikk også høre dette fra en eplebonde i Hardanger senest forrige uke da jeg spurte om årets sesong, en person fra Ulvik Frukt og Cideri. Eplene som er høstet så langt egner seg ikke til pressing, man må vente til høsten og vinteren.
Jeg har gått igjennom de bøkene jeg har, og noen utsagn er sterkere enn andre. Noen sier "bruk vinterfrukt", mens andre sier (som Ole Strøm) at "enkelte anser sommerfrukt som for svak til å stå seg alene". Med andre ord er det en del smak og behag.
Jeg tror vi kan konkludere med at man skal gjøre det man liker! Hjemmelaget eplevin og cider er i de fleste tilfellene avsindig godt!