Kjøpe Speidel fra "steinalderen"?

Hei

Vurderer å kjøpe meg Speidel 20L. Aller mest frister jo selvfølgelig den med innbygget kjølekappe og Wifi-modul - men som ensom brygger blir det litt for kostbart for meg.

Spørsmålet er derfor - er det noe feil i å kjøpe den eldste modellen? Altså den uten touch-skjerm? Hva er ulempene evt. her?
Tenker da på den som ser slik ut:
186_1130051539.jpg
 
Jeg har hatt begge to, og syns den gamle kontrolleren var mere stabil. Brygging med oppskrift og WiFi ble brukt 2 ganger, før jeg gikk tilbake til manuell kjøring[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kjøpte Speidel i 2014, og fikk da siste generasjon før de begynte med touch-skjerm, wifi, kjølekappe, etc.. Jeg savner ingen av delene - det eneste måtte være at jeg ikke har ventilen som gjør at du kan tømme Speidelen fra bunnen, men 20-literen er såpass hendig at det ikke er avgjørende.

I alle fall i begynnelsen hørte jeg at det var masse styr med dugg og konsens på skjermen og trøbbel med det ene og det andre. Den gamle bare funker - selv om styringsenheten ser ut som det er noe som kommer fra en pumpestasjon på 70-tallet...
 
To ting å være klar over:
  • Noen årganger av Speidel har dårlig kran. Jeg har av de aller eldste, og har ikke hatt noen problemer, men jeg vet at noen har hatt trøbbel med at den ikke åpner og lukker skikkelig. Dårlig pakning/foring har vel vært problemet.
  • Kontrollboksen kan ha fuktskader. Det er en risiko med elektronikk som henger under en kjele at det kan oppstå minimale lekkasjer i boksen, og noen har måttet bytte den.
Jeg har, ut over det, ingen problemer med å anbefale en gammel Speidel.

Det er jo en litt eldre maskin, så noe kan jo ryke. Jeg har byttet varmeelement en gang og pumpene blir mer slitt. Resten er jo stort sett rustfritt stål, som ikke akkurat går ut på dato.
 
Jeg har også en 2014modell og den kontrolleren er fjellstø... Ok .. den kan ikke lagre 10 oppskrifter eller snakke trådløst med duppedingser jeg egentlig ikke trenger til brygging likevel, men er slikt viktig for deg kan det muligens ses på som en ulempe at den mangler det.

Krana er nevnt, men lett å fikse med en overgangsnippel fra 3/4" til 1/2" og en rustfri kuleventil... sånt fås relativt rimelig på en båtutstyrsforretning e.l.

Dyppkjøler funker fint for meg, og med speidel kan man også gå over i manuell modus når nedkjølinga starter og speede opp kjølinga ved å kjøre pumpa.

Ser denne modellen ofte ligger fra 6-9K på finn..
 
Krana er nevnt, men lett å fikse med en overgangsnippel fra 3/4" til 1/2" og en rustfri kuleventil... sånt fås relativt rimelig på en båtutstyrsforretning e.l.

Er en 2014 modell (ihvertfall da den ble kjøpt) det er snakk om for min del også. Er krana så dårlig? Jeg er ikke "handy" nok til å begynne med noen form for sveisejobb el. lignende.
 
Er en 2014 modell (ihvertfall da den ble kjøpt) det er snakk om for min del også. Er krana så dårlig? Jeg er ikke "handy" nok til å begynne med noen form for sveisejobb el. lignende.

Trengs ikke sveising.... det har Speidel allerede gjort unna slik at du har 3/4" gjenger som originalkrana er skrudd inn i...grei skrujobb..
 
Har en 2014 model 20 ltr. Speidel. Har brygget 200 batcher+ og har ikke hatt problemer uten om kranen som ble byttet under garantien. Anbefales
 
Ser denne modellen ofte ligger fra 6-9K på finn..

Jeg solgte min 2015-versjon, med ny kontrollboks, men uten kjølekappe på Finn for halvannet år siden. Jeg fikk etter mye om og men 8,5k for den, inkludert ganske mye ekstrautstyr. Så uten noe ekstra stæsj, og gammel modell, ville jeg ikke gitt mye over 6k om jeg var deg @Thomas A .. :)
 
Jeg solgte min 2015-versjon, med ny kontrollboks, men uten kjølekappe på Finn for halvannet år siden. Jeg fikk etter mye om og men 8,5k for den, inkludert ganske mye ekstrautstyr. Så uten noe ekstra stæsj, og gammel modell, ville jeg ikke gitt mye over 6k om jeg var deg @Thomas A .. :)
Takk for tips. Ser dessverre ikke de ofte ute til mindre enn 7,5...
 
Takk for tips. Ser dessverre ikke de ofte ute til mindre enn 7,5...

Det er lov å legge inn lavere bud, tipper det bør være mulig å få en billigere enn det. Det er ikke akkurat manko på brukte Speidel for tiden.

EDIT: tok et kjapt søk på finn, og det var faktisk ikke så stort utvalg nå. Var mye mer når jeg solgte :eek:
 
Hvis ikke du er låst på Speidel kan det være du kan få en flett ny Grainfather til under 9k under Black friday. Jeg kjøpte en for under 7k for noen år siden.
 
Kjøpte min speidel 20l, gammel versjon til 5000,- i fjor vinter. Velfungerende, ingen problemer, har også hatt 2015 versjon 50ltr med wifi etc. Innrømmer at jeg som lat brygger likte konseptet av å kunne sitte i stua og følge med temp opp mot innmesk, kok, humletider etc var magisk. Ikke minst muligheten til å preppe raske bryggedager med å sette i gang oppvarming til innmesk fra jobb litt før endt arbeidsdag. (fyller selvfølgelig i vannmengde på forhånd).

Mye hendig med teknologi når ting fungerer som tenkt, men ikke nødvendig såklart.
 
Tilbake
Topp