Klar for andre brygging

Skal en tur på Maltbua på fredag og kjøpe ingredienser til ekstraktbrygging. Siden jeg er så glad i IPA så blir det vel en IPA i amerikansk stil. Lyst, sommerlig og godt med humle. Nammenamm! Jeg burde definitivt ikke ha installert Beersmith på samme PC som jeg bruker på jobb.

I den forbindelse har jeg noen (kanskje) banale spørsmål:
Dersom en har stor nok kjele og vørterkjøler er det en fordel å koke hele vørteren istedenfor å tilsette vann direkte i gjæringsbøtta etterpå, stemmer ikke det?
Skal alt som er i bryggekjele opp i gjæringsbøtta, eller bør jeg unngå å få med evt bunnfall?
 
JoachimH skrev:
1) Dersom en har stor nok kjele og vørterkjøler er det en fordel å koke hele vørteren istedenfor å tilsette vann direkte i gjæringsbøtta etterpå, stemmer ikke det?
2) Skal alt som er i bryggekjele opp i gjæringsbøtta, eller bør jeg unngå å få med evt bunnfall?

1) Absolutt. Man unngår for det første kontaminering av vørter med det som kan finnes i springvannet, samtidig som at man får ekstrahert bitterhet ut av humlen i større grad enn når humlen kokes i mer konsentrert vørter.
2) Det blir nok bunnfall i kokekjelen pga proteiner som formes under koking (dog ikke så mye ved bruk av kun ekstrakt). Og dersom du brygger en IPA så vil du få en god del humlerester i bunnen også. Sørg for å tappe av klar vørter i gjæringskaret men unngå det meste av humlen. Hvis det kommer med lite grann humle så vil ikke det gjøre så mye for det endelige ølet, så ikke vær redd for det.

Lykke til med bryggingen av din IPA!  :brygging:
 
Whirlpooling er veldig enkel (bare rør én vei i en liten stund) og fungerer utmerket, med mindre man tapper ut i midten av bunnen til kokekjelen, men det hører vel heller til unntaket.

Hvis man ikke har noe hull rett over bunnen på siden av kokekaret, så kan man bruke hevert. Jeg har en hevert av kobberrør, men da jeg laget den hadde jeg i tankene å la den fungere som meskemanifold også (kokekjelen var da også brukt som meskekar, men ikke nå lenger). Denne hevert/manifolden dekker hele bunnen, og kommer ganske nært midten av kokekjelen, noe som er litt uheldig. Skulle man ville lage en hevert for å tappe ut vørter etter koking, uten å lage hull i kokekaret, så kan man lage noe som er sirkelformet. Jeg mener det er flere her på forumet som har noe slikt.
 
Takker for godt svar. Da gjenstår det bare å flaske forrige brygg når det er klart og sette i gang med neste. Livet er jammen herlig iblant.
 
Tilbake
Topp