Klar vørter 20L

Leif RBE

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg sliter litt med at vørteren min blir ganske tåkete. Ølet smaker helt suverent men etter kok er vørteren min altså som regel ganske cloudy. Den er hel klar når mesken er ferdig men ikke etter kok. Så lurer jeg på 2 ting. Kan det være fordi jeg slurer enormet med sparging? Idag kjører jeg bare på med varmt vann fra springen og ikke tar jeg meg god tid til det heller. Kan feil temp her gi reaksjoner som fremkaller tåke ? (se bortifra at det er sånn passe lurvete med vvbeholder vann, det skal jo kokes i en time)

Så er jeg også ganske utolmodig med å tappe etter kjøling. Bruker spiralkjøler mens speidelpumpe kjører. venter i maks 10 min og så tapper jeg.

Om det får stått til lagring en god nok stund blir jo det meste klart men skulle likt å hatt et klarere utgangspunkt.
 
Det at vørteren er uklar betyr ikke all verden, men det er slik det blir så lenge Speidelen er utformet slik den er.
 
Ølet i glasset er også cloudy men om det får stått en mnd eller 2 blir det jo klarere. Bruker SuperMoss. Skal forsøke meg med litt mer tolmodighet
 
Bernts skrev:
Det at vørteren er uklar betyr ikke all verden, men det er slik det blir så lenge Speidelen er utformet slik den er.

Javel? Min speidel er ikke utformet slik at vørteren bli uklar. 

Du sier at vørteren er klar før kok. Da antar jeg den er klar også etter skylling, så det er neppe ukonvertert stivelse.  10 minutter venting er for lite. Men selv da skulle du ha et øyeblikk av klarhet, når du har tappet av den uklare i bunnen. Har du det? eller er alt like uklart fra bunn til topp?

mvh

Bårdd
 
Nei altså det  er jo en ganske heftig slurry med humlegrums i bunnen. Bruker ikke humleposer. Har egentlig ikke irritert meg så mye over cloudy øl før så skal notere meg litt mer neste gang jeg brukker for å se hvor tåka oppstår
 
Hei!

Det heter ikke protafloc lenger ,men wirlfloc. Det har dem på bryggselv. Bruker 1/2 tablett siste 15 min koking. på 25 liter speidel.


Kenneth
 
k.ped skrev:
Hei!

Det heter ikke protafloc lenger ,men wirlfloc. Det har dem på bryggselv. Bruker 1/2 tablett siste 15 min koking. på 25 liter speidel.


Kenneth

Det heter fortsatt Protafloc. Protafloc og Whirlfloc er bare fra to forskjellige produsenter. Begge produktene fungerer bra.
 
Det er vel ikke så rart om det blir en grumsete vørter om du kjører pumpene mens du kjøler? Virvler ikke de opp alt det som helst skal bunnfelle før tapping?
 
De ligger jo rett under gryta så de har jo hatt kokende vørter på seg under hele koketiden
 
Nice. Trodde ikke vørtern var innom pumpene etter at temperaturen steg over 80 grader. Men, så lenge dere har gode erfaringer med dette, følger jeg deres eksempel fremover for å slippe å røre under avkjøling. Takker!
 
Brygget på speidel i helgen. Fikk klar og fin vørter. Whirlpoolet og lot vørteren stå 50 min før tapping til gjæringskar
 
Hmm... Jeg bruker klar-urt de siste 10 min.
Jeg kjører også pumpene ved kjøling. Jeg venter ca et kvarter før jeg tapper over i gjæringskar. Ølene mine blir stort sett krystallklare, med WLP001 som referanse.
 
Tilbake
Topp