Klar vørter 20L

Starter dere pumpene med en gang dere begynner å kjøle? Eller lar dere temp komme ned til eks under 80 grader før de startes opp?
 
Borgar skrev:
Starter dere pumpene med en gang dere begynner å kjøle? Eller lar dere temp komme ned til eks under 80 grader før de startes opp?
Det beste er å starte pumpen 5-10 minutter før kjøling, slik at man sirkulerer kokende vørter i sløyfen, og får dessinfisert den :)
Både march og iwaki tåler det fint, selv om de ikke er oppgitt til det :)
 
magne1972 skrev:
Borgar skrev:
Starter dere pumpene med en gang dere begynner å kjøle? Eller lar dere temp komme ned til eks under 80 grader før de startes opp?
Det beste er å starte pumpen 5-10 minutter før kjøling, slik at man sirkulerer kokende vørter i sløyfen, og får dessinfisert den :)
Både march og iwaki tåler det fint, selv om de ikke er oppgitt til det :)

Nå er det vel Speidel som diskuteres her......
 
magne1972 skrev:
Borgar skrev:
Starter dere pumpene med en gang dere begynner å kjøle? Eller lar dere temp komme ned til eks under 80 grader før de startes opp?
Det beste er å starte pumpen 5-10 minutter før kjøling, slik at man sirkulerer kokende vørter i sløyfen, og får dessinfisert den :)
Både march og iwaki tåler det fint, selv om de ikke er oppgitt til det :)

Går det på en Speidel? Har ikke den sperre på 88 grader?

Jeg brygger på Speidel 20 og gjør det på følgende måte.

1/2 Floc-tablett siste 15 min (1 hel tbl. skal vistnok være overkill og ikke vungere like godt.)
Kjøler uten å røre pupen.
Rører noen ganger i sirkel (whirlpoolish) når temperaturen er under 30 grader.
Gjør dette ekstra kravtig i det jeg tar kjøleren ut.
Tilter spedelen litt bakover, for å samle humlerester i bakkant, og legger lokket pø.
Lar den stå i minst 1/2 timer (i dag ble det en omgang med Liverpool - Fulham)
Tapper i dunken uten å være "gjerrig" (lar grumset bli igjen, selv om jeg kunne presset ut litt uklar vørter)

Etter gjæring bruker jeg Isinglass i dunkern.
Når jeg tapper på fat tilsetter jeg Biofine Clear (Moorebeer)

De gangene jeg får klage på ølet mitt gjelder det ikke uklarhet.
 
 
Tilbake
Topp