Klarningsmiddel i hveteøl

I et klart øyeblikk slo det meg at det muligens ikke var helt smart å bruke whirfloc i wit'en jeg har til gjæring, da den jo skal være uklar. Pleier dere å bruke klarningsmiddel i hveteøl?
 
Jeg har brygget et par hveteøl, og da har jeg ikke brukt klarningsmiddel, av den enkle grunn at det ikke skal være klart  ;D
 
Har en hvete som skal tappes på fat i morgen og få stå til karbonering til neste helg. Veldig spent.. Første forsøk på hveteøl :)
 
Bruker du riktig gjær til hveteøl, skal gjærne sedimentene ut fra fasken og ned i glasset...En ganske vesentlig del av smaken ligger der... Skader sikkert ikke med klareringsmiddel, men man gjør det jo uklart med en gang det skal drikkes
 
skal du brygge weiss blanche bruker du klarningsmiddel,ellers ikke,hvor uklart du vil ha hvete ølet har mye med mesketemp å gjør,jo lavere innmesk temperatur jo mer uklart.weiss blanche er godt det da :skaal2:
 
larser skrev:
skal du brygge weiss blanche bruker du klarningsmiddel,ellers ikke,hvor uklart du vil ha hvete ølet har mye med mesketemp å gjør,jo lavere innmesk temperatur jo mer uklart.weiss blanche er godt det da :skaal2:
Jeg er ikke enig i den. innmesk ved 50 grader vil gi en proteinrest som gir klar og fin hveteøl.
mesking ved høyere temperatur en 55 vil ikke gi proteinnedbrytning i samme grad/i hele tatt.
med rask nok oppkok og rask nok nedkjøling vil det uansett bli rimelig lite restproteiner.
som nevnt er uklarheten i hovedsak gjær, og proteiner er ikke særlig ønsket fordi dette gir dårligere skum.
Jeg mesker inn ved 50 grader mine hveteøl, og gir dem en proteinrast. med god gjær er de likevell uklare nok til å godkjennes :)
 
magne1972 skrev:
larser skrev:
skal du brygge weiss blanche bruker du klarningsmiddel,ellers ikke,hvor uklart du vil ha hvete ølet har mye med mesketemp å gjør,jo lavere innmesk temperatur jo mer uklart.weiss blanche er godt det da :skaal2:
Jeg er ikke enig i den. innmesk ved 50 grader vil gi en proteinrest som gir klar og fin hveteøl.
mesking ved høyere temperatur en 55 vil ikke gi proteinnedbrytning i samme grad/i hele tatt.
med rask nok oppkok og rask nok nedkjøling vil det uansett bli rimelig lite restproteiner.
som nevnt er uklarheten i hovedsak gjær, og proteiner er ikke særlig ønsket fordi dette gir dårligere skum.
Jeg mesker inn ved 50 grader mine hveteøl, og gir dem en proteinrast. med god gjær er de likevell uklare nok til å godkjennes :)
jeg får ikke min blanche til å bli klar når jeg har inmesk på 40c,samme som jeg mesker inn heffeweizen på,uansett hvor mye irish moss jeg bruker,og jeg bruker samme gjæra,men har jeg innmesk på 60 blir den klar
 
magne1972 skrev:
larser skrev:
skal du brygge weiss blanche bruker du klarningsmiddel,ellers ikke,hvor uklart du vil ha hvete ølet har mye med mesketemp å gjør,jo lavere innmesk temperatur jo mer uklart.weiss blanche er godt det da :skaal2:
Jeg er ikke enig i den. innmesk ved 50 grader vil gi en proteinrest som gir klar og fin hveteøl.
mesking ved høyere temperatur en 55 vil ikke gi proteinnedbrytning i samme grad/i hele tatt.
med rask nok oppkok og rask nok nedkjøling vil det uansett bli rimelig lite restproteiner.
som nevnt er uklarheten i hovedsak gjær, og proteiner er ikke særlig ønsket fordi dette gir dårligere skum.
Jeg mesker inn ved 50 grader mine hveteøl, og gir dem en proteinrast. med god gjær er de likevell uklare nok til å godkjennes :)
Det er omvendt, proteiner øker skumfasthet og dannelse.
 
Tilbake
Topp