Klart øl - hvordan definerer dere det ?

Hei,

Jeg har cirka 25 brygg bak meg, både ales og lager øl, og jeg lagrer mitt øl på flasker.
Hører stadig om hjemmebryggere som kan fortelle at de har brygget et "krystallklart" øl, men hvordan defineres dette ? Er deres hjemmebrygget ale eller lager øl like klart som f.eks en industribygget butikk øl ?

Jeg er litt nysgjerrig på dette fordi jeg har ikke oppnådd noe som er helt i nærheten, og da lurer jeg på om det er noe i min bryggeprosess som forhindrer dette.

Har fulgt alle tenkelige råd som SuperMoss, ProtaFloc og WhirlFloc ( både i pulver form og tablett form ), rask nedkjøling av vørter etter kok, lang lagringstid, begrenset humlebruk og omstikking i fra gjæringskar.

Det skal sies at jeg kun har en mikroskopisk andel av bunnfall på mine flasker, og det lille jeg eventuelt måtte ha er klistret til bunnen etter noen ukers lagring.

Men en "krystallklar" Kølsch, cream ale eller tysk pilsner får jeg altså ikke helt til.

Noen som har noen gode tips ?
 
Hei,

Jeg har cirka 25 brygg bak meg, både ales og lager øl, og jeg lagrer mitt øl på flasker.
Hører stadig om hjemmebryggere som kan fortelle at de har brygget et "krystallklart" øl, men hvordan defineres dette ? Er deres hjemmebrygget ale eller lager øl like klart som f.eks en industribygget butikk øl ?

Jeg er litt nysgjerrig på dette fordi jeg har ikke oppnådd noe som er helt i nærheten, og da lurer jeg på om det er noe i min bryggeprosess som forhindrer dette.

Har fulgt alle tenkelige råd som SuperMoss, ProtaFloc og WhirlFloc ( både i pulver form og tablett form ), rask nedkjøling av vørter etter kok, lang lagringstid, begrenset humlebruk og omstikking i fra gjæringskar.

Det skal sies at jeg kun har en mikroskopisk andel av bunnfall på mine flasker, og det lille jeg eventuelt måtte ha er klistret til bunnen etter noen ukers lagring.

Men en "krystallklar" Kølsch, cream ale eller tysk pilsner får jeg altså ikke helt til.

Noen som har noen gode tips ?

Kraftig nedkjøling, kombinert med klaring med gelatin. Eller du kan filtrere.

Jeg gjør ingen av delene, men jeg bruker Clarex. Da blir pilsen og kølschen rimelig klar etter litt tid. Og etter to-tre måneder i kjøleskap begynner det å nærme seg "krystallklart", sjøl om jeg alltid ser litt forskjell om jeg sammenligner med en industripils. (Må jo gjøre det av og til:).)

Jeg veit ikke om det er noe poeng i å søke det mest ekstreme - jeg tror du kan filtrere ut smak om du går for det. Kjøletåke er vel ikke bra for smaken over tid, så om man kan bli kvitt det, er det bra. Men sånn reint kosmetisk, så holder "klart" lenge for meg:).

Det er bare i det helt lyse ølet dette er noe problem. Jeg skal ikke bruke så mye spesialmalt før ølet blir klart nok i massevis.
 
Ofte når man ser på bilder postet på forum så er en hjemmebryggers "helt klart/krystallklart" hazy. Filtrert vann er "krystallklart".. Det spørs vel bare hva du legger i uttrykkene, og hva du vil oppnå.
 
7k89p5m

Vi trenger flere bilder fra bryggerne!

Den ene er tappet fra mitt fat, den andre er en boksøl fra Aas

Edit; boksølen er den til venstre, halvliteren til høyre er fra tap
 

Vedlegg

  • 20200313_185002_compress12.jpg
    20200313_185002_compress12.jpg
    618,4 KB · Sett: 39
Sist redigert:
Tilbake
Topp