Klart øl.

Hei jeg har nå mitt tredje ølsett til gjæring og den virker å klare seg fint :)

Jeg har klart å få til en mer eller mindre bra smak de to andre gangen jeg har laget fra ølsett, men har alltid hatt et problem med at øllet er uklart. Jeg har lest en del på hvordan man kan unngå dette. Det virker som at noen mener at det blir klarere jo lenger det står til avkjøling etter at prosessen er over og i andre tilfeller virker det som at mange tilsetter ulike ting/stoffer for å få et klart og fint øl.

Jeg lurer imidlertid på om det er lurt / mulig at jeg siler øllet når jeg skal flaske det? Vil dette kunne skade øllet på noen måte (med forbehold om at silen mv. er desinfisert)?

Jeg lager nå Coopers Lager med spray malt :)
 
Totje skrev:
Hei jeg har nå mitt tredje ølsett til gjæring og den virker å klare seg fint :)

Jeg har klart å få til en mer eller mindre bra smak de to andre gangen jeg har laget fra ølsett, men har alltid hatt et problem med at øllet er uklart. Jeg har lest en del på hvordan man kan unngå dette. Det virker som at noen mener at det blir klarere jo lenger det står til avkjøling etter at prosessen er over og i andre tilfeller virker det som at mange tilsetter ulike ting/stoffer for å få et klart og fint øl.

Jeg lurer imidlertid på om det er lurt / mulig at jeg siler øllet når jeg skal flaske det? Vil dette kunne skade øllet på noen måte (med forbehold om at silen mv. er desinfisert)?

Jeg lager nå Coopers Lager med spray malt :)

Treg nedkjøling er en vanlig årsak, les om "chill haze" f.eks. Ellers er det jo også mange ting man kan tilsette under koking for å felle ut (flokkulere) mer av proteinet fra maltet. Sist men ikke minst så vil gjær m.m. falle til bunnen etter flasking og lagring.

Tror forøvrig ikke siling ved flasking har noe for seg, du vil bare oksidere ølet, og partiklene som skaper tåken er nok mindre enn masken i selv den fineste kjøkkensil.

Hvordan kjøler du ned vørteren nå? Hvor lang tid tar det, og hvilket volum har du?
 
Den vil bli klarere etter en tid ved kald lagring.
Du kan bruke ved 15 min igjen av kok feks. Irish moss, whirlfloc, protafloc etc.
Hurtig nedkjøling hjelper og til at få en klarere vørt.
Ville ikke silt med en vanlig sil det hjelper svært lite og en fare for infeksjon og evt oksygen. Det finnes filter man kan filtrere ølet med, men da trenger du som regel co2 og fat.
 
Der man burde starte er vel å passe på at man ikke har for treg nedkjøling (chill haze som nevnt over her), og så sørge for at minst mulig av grumset du ender opp med i kjelen og gjæringskar blir med over til flaskene.

Hvis du ikke gjør det allerede så kan du prøve:

Etter kok: Lag en whirpool med skjea eller hva du bruker til å røre med slik at det blir godt driv nedi kjelen. Så lar du det stå kvarter-tjue-halvtime. Når du skal tappe til gjæringskar så er du forsiktig sånn at ikke alt slammet virvler opp igjen (det skal nå ha lagt seg i en liten haug midt i kjelen).

Når du skal flaske, så bør du sette gjæringskaret kaldt (2-4) grader dagen før du skal flaske, og gjerne høyt (høyt nok til at du får nok trykk til å få ølen ut av karet) slik at du kan flaske fra den posisjonen det står i. Og når du flasker så er du igjen forsiktig med å ikke virvle opp det som har lagt seg på bunnen. Det skal ikke så mye til for å virvle opp det som ligger der, det er gjort på et sekund hvis man stikker heverten (hvis det er det du bruker) litt for langt ned i spannet og da er det gjort.

Hvis du begynner der så kan du søke opp klarningsmiddel og slik hvis du fortsatt synes det blir for grumsete.
 
Du skriver Coopers ølsett... mistenker derfor at du har kjøpt startpakken frå dei og kun har et gjæringskar.
Om så er tilfelle:
Få deg et ekstra gjæringkar som du tapper øla i etter gjæring og legger igjen gjær og grums i bånn.
Bruk en hevert og tapp frå toppen og etterkvart som ølstanden synker i karet så følger du etter med heverten.
 
Det einarpost skriver over her glemte jeg å ta med og er jo en vedig grei praksis.

Du tapper ned til dette nye gjæringskaret hvor du har ferdig blandet sukkerlake i, og så tapper du fra dette over på flasker. Grumset skal ligge igjen i karet du gjæret i. Husk å rør litt undervis når du tapper fra sukkerlake-karet til flasker, ellers kan du få ujevn fordeling av sukkerlaken i flaskene.
 
Jeg vet ikke hvordan dette er med ekstrakt/ølsett.

Men ved all-grain brygging bør vørteren kjøles raskt ned (cold crashe) for å bryte ned proteinene som forårsaker kjøletåke. Disse proteinene brytes ned ved rask nedkjøling.
 
kintii skrev:
Jeg vet ikke hvordan dette er med ekstrakt/ølsett.

Men ved all-grain brygging bør vørteren kjøles raskt ned (cold crashe) for å bryte ned proteinene som forårsaker kjøletåke. Disse proteinene brytes ned ved rask nedkjøling.

Cold-crashing er når du dropper tempen på ferdig gjæret øl som står i gjæringskaret. Sånn for å holde terminologien rett :)

Og ved cold break så blir ikke proteinene brutt ned, men de blir til klumper, som da er tyngre enn små partikler, og som da synker til bunns.
 
Miguel skrev:
kintii skrev:
Jeg vet ikke hvordan dette er med ekstrakt/ølsett.

Men ved all-grain brygging bør vørteren kjøles raskt ned (cold crashe) for å bryte ned proteinene som forårsaker kjøletåke. Disse proteinene brytes ned ved rask nedkjøling.

Cold-crashing er når du dropper tempen på ferdig gjæret øl som står i gjæringskaret. Sånn for å holde terminologien rett :)

Hva heter det når man kjøler vørteren raskt ned? John Palmer skriver "cold crash" ved rask nedkjøling av vørter i boka si How to brew.
 
kintii skrev:
Miguel skrev:
kintii skrev:
Jeg vet ikke hvordan dette er med ekstrakt/ølsett.

Men ved all-grain brygging bør vørteren kjøles raskt ned (cold crashe) for å bryte ned proteinene som forårsaker kjøletåke. Disse proteinene brytes ned ved rask nedkjøling.

Cold-crashing er når du dropper tempen på ferdig gjæret øl som står i gjæringskaret. Sånn for å holde terminologien rett :)

Hva heter det når man kjøler vørteren raskt ned? John Palmer skriver "cold crash" ved rask nedkjøling av vørter i boka si How to brew.

Cold break. Hot break / Cold break skjer under koking. Cold crash er kanskje et oppfunnet ord av hjemmebryggere som går på nedkjøling av det ferdige ølet..

Men for å svare på spørsmålet ditt så aner jeg ikke. Hurtig nedkjøling?
 
Miguel skrev:
kintii skrev:
Miguel skrev:
kintii skrev:
Jeg vet ikke hvordan dette er med ekstrakt/ølsett.

Men ved all-grain brygging bør vørteren kjøles raskt ned (cold crashe) for å bryte ned proteinene som forårsaker kjøletåke. Disse proteinene brytes ned ved rask nedkjøling.

Cold-crashing er når du dropper tempen på ferdig gjæret øl som står i gjæringskaret. Sånn for å holde terminologien rett :)

Hva heter det når man kjøler vørteren raskt ned? John Palmer skriver "cold crash" ved rask nedkjøling av vørter i boka si How to brew.

Cold break. Hot break / Cold break skjer under koking. Cold crash er kanskje et oppfunnet ord av hjemmebryggere som går på nedkjøling av det ferdige ølet..

Men for å svare på spørsmålet ditt så aner jeg ikke. Hurtig nedkjøling?

Selvfølgelig, cold break  ;)

Jeg er litt trett etter jobb i dag tror jeg  :bank2:
 
Hei du  :)
Jeg brygger stort sett Thomas Coopers Pilsener ølsett.  Bruker 1 kg spraymalt og 500 g dex eller brewenhancer2. (ender opp på ca 5 % alc)
Lar den stå i 13 grader i 14-20 dager.
Stikker om til ny dunk og tilsetter sukkerlake, 7g pr liter.  Lar flaskene stå i 2 uker i romtemp. Så er det ned i kjeller`n.
Og øllen min er stort sett klar og fin.  :biersmile:
Her er bilde av en flaske som jeg satt på flaske for en uke siden:
 

Vedlegg

  • øl.jpg
    øl.jpg
    1,4 MB · Sett: 329
John Vegard skrev:
Hei du  :)
Jeg brygger stort sett Thomas Coopers Pilsener ølsett.  Bruker 1 kg spraymalt og 500 g dex eller brewenhancer2. (ender opp på ca 5 % alc)
Lar den stå i 13 grader i 14-20 dager.
Stikker om til ny dunk og tilsetter sukkerlake, 7g pr liter.   Lar flaskene stå i 2 uker i romtemp. Så er det ned i kjeller`n.
Og øllen min er stort sett klar og fin.  :biersmile:
Her er bilde av en flaske som jeg satt på flaske for en uke siden:

Ser jo veldig bra ut den - blir den bra?
 
[
[/quote]

Ser jo veldig bra ut den - blir den bra?
[/quote]

Joda. koser meg med den jeg.  Har også noen kompiser som liker dette øllet jeg lager. Så jeg får ikke lov og drikke opp alt alene.  :)  :biersmile:
 
Tilbake
Topp