Klasser og OG

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs,

Sikker et dumt spørsmal, men dog... Jeg ser av klasseinndelingen til NM at alt øl med en OG høyere enn 1065 skal sendes inn som sterkt spesialøl.  :police: Antar at det betyr det er greit å sende inn øl med en OG på akkurat 1065 i de vanlige klassene?

Mvh, Gahr Smith-Gahrsen
 
Hei! Jeg mener at det mest går på de andre egenskapene til ølet, slik som under-/overgjæret, krydderbruk osv. Men kanskje noen fra dommerpanelet kan lyse opp saken litt?
 
Hei igjen,

Tror du misforstår, Eduard, jeg tenker på klassene i NM, ikke i juleølkonkurransen. Hvis jeg har brygget, la oss si en stout med OG på 65, sender jeg den da inn i klassen for mørk ale og ikke sterkt spesialøl? 

Gahr
 
Her tror jeg det er opp til deg å bestemme i hvilken klasse du vil få bedømt stouten din. Hvis den ligner Imperial Stout mest, da blir det nok sterkølklassen som passer best, men hvis den har flere likheter med de andre stoutene i mørk ale, så ville jeg meldt den på som en av dem. Igjen, jeg er ikke eksperten, kanskje Jokke har noe å si om dette?
 
Hvis du kan garantere at hydrometeret ditt er 100% nøyaktig kalibrert, så burde det gå bra... For husk at dette blir kontrollert med høyteknologisk og supernøyaktige måleinstrumenter.. :police:

Nei, fra spøk til side, så stemmer det at OG akkurat 1.065 er øvre grense for de vanlige klassene, ja! Iallefall har det vært sånn de tidligere år, så jeg får ta et forbehold om dette til neste år... :beersmiley:

Eduard tenkte kanskje på juleølkonkurransen..? (der øvre grense for tradisjonelt-klassen forøvrig er 1.070)
 
Ja, jeg nevnte det ikke i siste melding, men klart jeg tenkte på juleølkonkurransen siden den kommer først. Forøvrig kommer vi snart ut med info vedrørende NM2008 :).

Ellers, Lars, så er vel min tanke ikke fullt så feilslått når det gjelder i hvilken klasse man inndeler ølet sitt?
 
Man takker for svar. Enig i det med stout-typer og plassering i klasser utifra smaken. Det kan i grunnen være vanskelig å vite hva man skal kalle stouten sin. Hvis den ikke er helt imperial, ikke helt tørr, ikke helt lik en foreign, uten laktose eller østers(!) osv., kan det jo være problematisk. Så får man heller bare drikke den. ;D Jeg har forøvrig ikke brygget stout siden før forrige NM, så spørsmålet var egentlig av en lett hypotetisk karakter. Men jeg er i grunnen grusomt glad i stout, så kanskje det er på tide igjen?

Gahr
 
Ja, enig med Eduard. Plasser den der den best hører hjemme, så lenge ikke OG-grensen er overskredet.
Hvis man ikke finner en egnet underklasse å plassere ølet i, får man finne på en egen betegnelse som skrives på flasker og skjema. F.eks. "tørr havrestout" eller liknende...

Lars
 
Tilbake
Topp