Kloneprosjekt - mesterskap i kloning av kommersiell lager?

Støtt på et nytt problem. Ingenting gjærer. Har brukt Activator danish lager, men er ingen aktivitet i spannet. Når jeg åpnet gjærpakken for å helle oppi spannet så jeg at jeg bare hadde åpnet en av posene inni, så jeg åpnet den andre og helte rett i gjæringsspannet. Det var ca 19 grader i når jeg helte i gjæren. Timene utover var nok temperaturen lavere. Dette var på søndag. Skal jeg tilsette en pakke gjær til?
 
Innholdet i posen inni pakken er gjærnæring, og burde ha vært sprukket en dag før brygging. Men det store problemet er at du har for lite gjær. Selv om du hadde hatt blodfersk gjær, måtte du ha brukt tre pakker våtgjær. Hvis du kan skaffe tørrgjær kjapt, ville jeg ha gjort det og tilsatt.

Ser at temperaturen er 19 grader, det er alt for høyt for lagergjær. Du bør gjære på 8-10 grader.
 
Jeg hadde en god dose våtgjær stående som jeg heiv oppi ganske kjapt. Da ble det liv! Har stått å gjæret på 9 grader + nå. Nå er det ikke så mye liv igjen der, så får se hvordan det blir.
 
For å forsvare all tid og penger på ølbrygging lovet jeg fruen å brygge øl hun liker. Problemet er at hun stort sett bare drikker carlsberg.
Tenkte jeg skulle prøve denne kloneoppskriften. Ble litt skeptisk når jeg så sukker som ingridiens, men har lest at den må til for å komme
så nærme som mulig dette butikkølet. Noen som har prøvd denne oppskriften? Og ble det bra/tilnærmet lik carlsbergen?

CARLSBERG HOF

OG 1041
Plato 10.2

23 Litres
Pilsner Malt 3220g
Carapils 240g
White Sucrose 470g

Hallertau 35g 90min
Irish moss 10g 15min

Brewing method
Temperature-stepped infusion or double-decoction mash. Can do this as a 2 step mash or a simple infusion mash.

Mash Schedule 50c-20min
66c-45min
72c-45min

Boil time 90min
Racking gravity 1006 1.5 Plato
Alcohol content 4.7% by volume 3.8 by weight
Bitterness 23 EBU
Colour 5 EBC
Ferment at 10-15C, lager at 10C

Tenkte å bruke slurry fra white labs wlp800.
 
Sukker er nok for å komme ned i fg for å få et tørt øl. Men jeg ville nok lagt meg på en litt lavere mesketemperatur, kanskje 65 eller 64 grader. Har du ikke mulighet for flere meskesteg ville jeg brukt 60-75 min på 64-65 grader. Kan du meske ved flere temperaturer ville jeg fulgt meskeskjemaet men brukt 64-65 grader i 60 minutter og steget på 72 grader i 15 minutter og utmesk på 78 grader.
Prøvde meg på noe slikt da jeg skulle prøve å brygge en klone til Smithwicks, den var også med sukker. Mitt eksperiment ble fiasko da den ikke gjæret lengre ned enn 1012, noe som jeg tror var gjæren sin skyld og den ble svart istedenfor rødbrun. Når dette skal sies ble ølet mitt godt, men ikke likt smithwicks.
Det kommer sikkert flere meninger, jeg er rimelig fersk selv og er enda i utprøvingsfasen.
 
vil bare legge til at sukrose er uraffinert rørsukker.
nå er jo farin og rå sukkert laget ut av det da, men tenkte det var en ok ting å legge inn.
 
biri skrev:
vil bare legge til at sukrose er uraffinert rørsukker.
nå er jo farin og rå sukkert laget ut av det da, men tenkte det var en ok ting å legge inn.

Sukrose er raffinert sukker. Farin er ren sukrose.
 
Rørsukker, sukrose eller sakkarose er et sukker som utvinnes fra sukkerrør eller sukkerbete. Som søtningsstoff i matlaging er rørsukker så utbredt at det refereres til som «vanlig sukker» eller i dagligtale bare som «sukker». Sukkeret raffineres til handelsvarene råsukker, farin, raffinade og melis.


det er mulig jeg tar feil.
men dette er det jeg fant i skolebøkene mine.
 
å fillern... 
en liten bommert i hvordan jeg leste det selv, før jeg la det ut.
det står jo at det er vanlig sukker...


hehe...  liker ikke å innrømme feil, men jeg må det nå.
 
Så Corn sugar er vanlig farin lagd på sukkerroe (roten), mens cane sugar er sukkerrør (som ikke er vanlig farin?)
 
Corn sugar er en annen betegnelse på glukose, som er et sukker bestående av én enkelt karbonring (et monosakkarid) med seks karbonatomer. Navnet "corn sugar" brukes fordi det gjerne har blitt utvunnet av mais. Et annet navn man ofte ser er "dextrose". Sukrose utvinnes både av både sukkerrør og sukkerroer og er et disakkarid bestående av to karbonringer (ett glukosemolekyl og ett fruktosemolekyl). Farin er altså sukrose. Betegelsen "cane sugar" brukes om vanlig sukrose, men teknisk sett er det ingen forskjell mellom cane og beet sugar (rør og roe). Det r bare opphavet som er annerledes, formel og egenskaper er like. "Raw cane sugar" (rårørsukker) og andre typer (demerara, muscovado osv.) som ikke er helt renforedlet er utvunnet av sukkerrør.
 
Ang. øl som fruen liker....
Jeg stod for drikke til min søster 40 års lag, serverte da en Wit.
50 liter forsvant styggelig fort.
Fikk også gode tilbakemeldinger av noen som ikke liker øl engang;D
var jeg deg ville jeg kjøpt noen forskjellige øl og smakt litt.
Anbefaller ihvertfall wit... Nyyydelig til reker f.eks.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Å klone en bestemt industripils er en nesten umulig oppgave for en hjemmebrygger desverre.. Og det viktigste når det gjelder kloning er å bruke samme gjærstamme som bryggeriet. Aner ikke hva Carlsberg bruker, kanskje noe i nærheten av Wyeasts Danish Lager??

Dette er imidlertid ikke noe problem, siden man som hjemmebrygger kan brygge gudommelige øl med litt innsats.

Er enig i at du bør forsøke å brygge en Wit eller Weiss. Sjansen er stor for at hun aldri vil røre en Carlsberg igjen! :)
 
jeg kan tenke meg at den gjæren de bruker er en helt egen type utviklet for carlsberg.
som helt sikkert er pattentert, det er ikke uvanlig innen næringsmiddelindustrien.
 
Akkurat Carlsberg og gjær er jo litt spesiellt. Alle som vil ha gjær fra dem kan jo møte opp på en spesiell ukedag og få den (forutsatt at man er i Danmark, da). Mener det er noe i et visst testamente som omhandler dette...

Ellers så tror jeg Danish lager er Carlsberggjæra.
 
biri skrev:
jeg kan tenke meg at den gjæren de bruker er en helt egen type utviklet for carlsberg.
som helt sikkert er pattentert, det er ikke uvanlig innen næringsmiddelindustrien.

Jo, det er uvanlig å patentere gjær.  Det finnes noen veldig få eksempler på patentert gjær, men jeg har ikke hørt om noen tilfeller i brygging. Gjæren Carlsberg bruker er, så vidt jeg vet, den originale gjærstammen som ble rendyrket av Emil Christian Hansen og Louis Pasteur i Carlsberg Laboratorium på slutten av 1800-tallet.
 
lurer på og brygge eit øl av typen heineken!! eller noe som ligner på dette!!
Er det noen som veit om ei oppskrift som likner på denne øla?? og ev hvilken type gjær ein skal bruke?? er dette ein ale eller lager type øl??
 
Heineken er absolutt en lager type øl, og definitivt ikke det letteste å klone. Det er såpass lett og lyst at det er ikke noe sted å gjemme skjønnhetsfeil.
For oppskrift så ville jeg begynt med å søke på  “Heineken clone recipe” på Google..

Lykke til  8)
 
Tilbake
Topp