Klumper

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Morn.

Skal flaske mitt første brygg i morgen og tok en titt i gjæringskaret i dag og... tja.. det så ikke heeelt lekkert ut på toppen.
Litt småklumper og greier. Skal nevnes at jeg tok oppi isinglass i går, flytende, uten å røre (turde ikke).

Hvordan skal det se ut? Og skal man eventuelt fjerne dette rusket? Er forøvrig en amber ale.

Vedlegg

• 2014-04-04 20.30.55.jpg
    2014-04-04 20.30.55.jpg
    1,4 MB · Sett: 217
Har du prøvd å sette det litt kjølig. Jeg pleier å gjøre det et par dager før tapping. Særlig hvis det har vært tørrhumling med i bildet. Da pleier alt å synke til bunnen, og jeg tapper da et veldig klart og fint øl.
Isingglass har jeg bare brukt en gang, og da hadde jeg det rett i fatet etter tapping.

Mens andre anbefaler å sette opp varmen flasking, for å være sikker på at gjæringen er ferdig....

Nedkjøling/cold crashing gjøres i tilfelle ETTER steget der man har hevet tempen for å sikre utgjæring, så det er ingen motsigelser i dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ville coldcrashet i tre fire dager. Heller utsatt flaskingen to dette er gjort, hvis du har mulighet til å gjøre det.

aba8aget.jpg

Dette gjorde coldcrash + litt gelatin for meg. Det er ikke samme brygg men den til høyre så nesten slik ut før.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp