KNUSER'N

Vis vedlegget 36487 Da var knusern ferdig gjæret og flasket .
Den ble gjæret første uken på 18 grader og siste uken på 20 grader .
FG ble 1.035
Dette gir en abv på 10,6 ,pluss at den kryper enda litt til opp mot 11% etter flaskekarbonering

Bryggselv i Stavanger brygget også denne og de fikk en FG på 1.035 så her tror jeg at FG i
oppskriften er feil .
Rundt 1.035 er nok mer rett .

Jeg stjal oppskriften fra Bryggselv i januar, men handlet ingrediensene lokalt og gjæret det hele med kveik fra Sigmund Gjernes. OG ble 1.110 og FG ble 1.030. Ble skummelt lettdrikkelig veldig raskt - mulig det er kveikens fortjeneste.... :)
 
Bryggedato 01. mai og fikk 42,5 liter med OG 1.105
Målte SG i dag på 1.030, som er antageligvis FG for der er null trykk i gjæringsbøtta.
 
Testet en flaske igjen i dag. Fikk sjenket halve flaska, før bunnfallet kom opp og det skumma over igjen. Målte gravity; 1.025. Da har US-05 tatt den fra 1.105 til 1.025 og 75% utgjæring. Flaska alt for tidlig så er det vel ingen råd å få redda dette.
 
Å vippe korkene en gang har veldig lite for seg. Dette er en prosedyre du må gjøre mange ganger. For en overkarbonert imperial stout ville jeg tippe rundt 10 ganger. Mye jobb mao.
 
Tja, der er drøyt fire kasser flasker igjen. Ikke så fryktelig jobb å slippe ut trykket og sette på kork igjen noen ganger. Sammenlignet med en 10-timers bryggedag... I videoen under forstår jeg at man skal la flaska stå med utett kork en times tid også før man korker igjen? Jeg letta bare ut trykket og korka igjen etter noen sekunder.

 
Tror ikke korken blir utett hvis du er veldig forsiktig når du letter på den. Har gjort det selv en gang med noen flasker. Lettet forsiktig på korken 3 ganger. Mener de var tette etterpå.. Eventuelt presse tilslutt med korkemaskinen.
 
Letta og slapp ut trykket, og korka samme korken på flaska igjen med korkemaskin. Får holde på med det noen kvelder de neste ukene til det ikke kommer lyd lenger.
 
Så du trenger ikke ny kork?

Har fortsatt ikke testet mine flasker. Krysser fingrene for at de ikke er overkarbonert. Men som flere her sier er det jo bare å jekke og korke på nytt i så tilfelle. Blir spennende å prøve, tenkte å kjøre en test om et par uker...
 
Første runde med utslipp av trykk tenkte jeg ikke noe særlig over det og brukte en smal korkåpner som pressa ned midten av korken. Denne gang brukte jeg en som var mer skånsom med korken, og åpna kun til jeg hørte lyden av trykket som kom ut. Det ble tett forrige gang jeg korka igjen, og tror nok det ble tett denne gang også.

Det kan hende dere andre som har flaska på 1.030-35'ish burde sjekke flaskene om dere ikke har gjort det. Jeg målte samme SG med tre dagers mellomrom, 1.030 og tenkte; "ja det var det de andre også fikk som har brygget den, så da er det vel bare å flaske". Jepp, burde stått ei uke ekstra minst. Ble lurt av at lokket på bøtta ikke var tett (noe jeg var klar over når jeg satt brygget til gjæring), og der tilsynelatende ikke var aktivitet når jeg kikka i bøtta eller trykka ned lokket. Virker som at gjæra bare tok en siesta før den fortsatte.
 
Det kan hende dere andre som har flaska på 1.030-35'ish burde sjekke flaskene om dere ikke har gjort det. Jeg målte samme SG med tre dagers mellomrom, 1.030 og tenkte; "ja det var det de andre også fikk som har brygget den, så da er det vel bare å flaske". Jepp, burde stått ei uke ekstra minst. Ble lurt av at lokket på bøtta ikke var tett (noe jeg var klar over når jeg satt brygget til gjæring), og der tilsynelatende ikke var aktivitet når jeg kikka i bøtta eller trykka ned lokket. Virker som at gjæra bare tok en siesta før den fortsatte.

Åpnet en flaske i helga etter ca 2 mnd lagring .
Fin karbonering ,tykt og flott skumm ,masse smak .
Denne blir nok bare bedre og bedre med tiden , ett kjempe godt øl .
 
Jeg brygget en oppskrift tilnærmet lik Bryggselvs Knusern'n, og tok en split-batch og gjæret med henholdsvis EC Dahls lagergjær og WLP007.

Førstnevnte ble ikke god. Den er veldig tynn og smaker mest alkohol. Ikke veldig overrasket, men det var et morsomt eksperiment.

WLP007-varianten er derimot et helt annet øl. Jeg synes det smaker litt vel mye "aske" nå, men det er bare 2,5 måned siden flasking, så jeg satser på at den blir bedre med noen flere måneders lagring.

Edit: OG 1,100 og FG 1,030 (på begge).
 
Sist redigert:
Min ble også bra, etter å ha lufta korkene et utall ganger. Stått på 8 grader urørt nå i en dryg måned, og smaker ålreit men kan ikke legge fra meg tanken om at mye aroma er borte.
 
Tilbake
Topp