Knusing hvetemalt

Sølevann

Norbrygg-medlem
Heisann,
Jeg har en mm3 innstilt på 1,35 til knusing av malt. Brygger forøvrig på en Speidel som liker det litt grovt.
Har lest litt rundt, og det skrives at hvetemalt trenger en mindre åpning mellom valsene for å bli knust enn f.eks pilsnermalt.
Hva bør en gjøre? Knuse hvetemalt for seg selv, eller bruker dere og kjøre alt malt samtidig i kverna?
I tilfelle, hvilken åpning mellom valsene bruker dere? (som passer speidel)
Er det forresten noen andre malttyper en bør være på obs på, som kan trenge smalere/videre åpning mellom valsene?
 
Jeg har prøvd å knuse både ved 1.1 og 1.4, merker ikke stor forskjell i effektivitet
og hveten blir knust på begge åpningene. Det er vel det viktigste
 
Heisann,
Jeg har en mm3 innstilt på 1,35 til knusing av malt. Brygger forøvrig på en Speidel som liker det litt grovt.
Har lest litt rundt, og det skrives at hvetemalt trenger en mindre åpning mellom valsene for å bli knust enn f.eks pilsnermalt.
Hva bør en gjøre? Knuse hvetemalt for seg selv, eller bruker dere og kjøre alt malt samtidig i kverna?
I tilfelle, hvilken åpning mellom valsene bruker dere? (som passer speidel)
Er det forresten noen andre malttyper en bør være på obs på, som kan trenge smalere/videre åpning mellom valsene?
Jeg har samme mølla, og har min stilt på 1 mm, og det funker fint for både hvete og bygg. På 1.35 går hvete rett gjennom i ganske stor grad, og effektiviteten blir merkbart dårligere. Jeg trenger ikke ta hensyn til utstyrets krav, for utstyret mitt - og bryggemetoden, som er batch sparge - stiller ingen krav, så jeg kan male så fint jeg bare vil. Men om du trenger grovere knus, så får du prøve deg fram. 1,2 er det groveste jeg ville prøvd å male hvete på, og jeg mener det ikke er ideelt, heller. Men en mm3 er såpass klønete å stille om at det vel neppe er noen løsning å male på ulike innstillinger,så du må finne en innstilling som funker for begge. Og det betyr vel det største gapet som er smalt nok til å knuse hvete.

Vær oppmerksom på at Maris Otter er en byggsort som har relativt små kjerner, og jeg ville heller ikke malt den på så grov innstilling som du har.

Havremalt og rugmalt kan du bare glemme å kverne. De renner hele rett gjennom. Du får ikke stilt en mm3 så smalt at du kan kverne dem effektivt. Jeg kjører dem til mjøl i blender:). De har ikke skall, så det går bra, det.

Du må egentlig bare prøve deg fram. Du ser jo hvordan det ser ut etter knusing. Så lenge du unngår å få hele korn, er det muligens akseptabelt, men vær forberedt på å bruke lengre mesketider om du maler grovt. Mål konversjonseffektiviteten; den forteller deg om det funker. (Om du trenger å utdype fortståelsen din av "effektivtet" er denne fin: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency . Pkt. 2 behandler konversjonseffektivitet, og der finner du en svært nyttig tabell. Du bør ikke få noe særlig dårligere enn 100%.)

En løsning er å male to ganger. Det støver noe j......, men må du så må du.
 
Sist redigert:
Jeg har samme mølla, og har min stilt på 1 mm, og det funker fint for både hvete og bygg. På 1.35 går hvete rett gjennom i ganske stor grad, og effektiviteten blir merkbart dårligere. Jeg trenger ikke ta hensyn til utstyrets krav, for utstyret mitt - og bryggemetoden, som er batch sparge - stiller ingen krav, så jeg kan male så fint jeg bare vil. Men om du trenger grovere knus, så får du prøve deg fram. 1,2 er det groveste jeg ville prøvd å male hvete på, og jeg mener det ikke er ideelt, heller. Men en mm3 er såpass klønete å stille om at det vel neppe er noen løsning å male på ulike innstillinger,så du må finne en innstilling som funker for begge. Og det betyr vel det største gapet som er smalt nok til å knuse hvete.

Vær oppmerksom på at Maris Otter er en byggsort som har relativt små kjerner, og jeg ville heller ikke malt den på så grov innstilling som du har.

Havremalt og rugmalt kan du bare glemme å kverne. De renner hele rett gjennom. Du får ikke stilt en mm3 så smalt at du kan kverne dem effektivt. Jeg kjører dem til mjøl i blender:). De har ikke skall, så det går bra, det.

Du må egentlig bare prøve deg fram. Du ser jo hvordan det ser ut etter knusing. Så lenge du unngår å få hele korn, er det muligens akseptabelt, men vær forberedt på å bruke lengre mesketider om du maler grovt. Mål konversjonseffektiviteten; den forteller deg om det funker. (Om du trenger å utdype fortståelsen din av "effektivtet" er denne fin: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Understanding_Efficiency .)

En løsning er å male to ganger. det støver noe j......, men må du så må du.
Takker for god info. Ja, det er litt knot å stille inn mm3. Kan jo ripe inn sikkelig merking på justeringshjulet, men vet ikke hvordan det funker i praksis angående nøyaktighet kontra bladfølere. Jeg får teste litt å se.
En mulighet er jo å kjøpe disse malttypene ferdigknust, men da blir det ingen ting på lager hjemme. Hvete og Maris Otter kan jo være kjekt å ha liggene :)
 
Rug/hvete/bygg, alt går på 1,2mm. Lik effektivitet hver gang. Har samme mølle som deg.
At du får lik effektivitet hver gang er vel ikke spesielt overraskende;)?

Jeg har brukt 1,2 mm, men fikk bedre effektivitet med hvete på 1mm. Lurte på hvorfor jeg fikk dårligere effektivitet når jeg brygga weissbier - og svaret var kverninga. Hveten blei rett og slett ikke skikkelig knust.

Hvordan du får kverna rugmalt på 1,2 begriper jeg ikke - ut fra mine erfaringer, da. Men får du knust det så får du knust det.

Det er vel liten vits i diskutere dette; en må bare se på de resultatene en får. Men det er jo lett å se forskjell på størrelsen på ulike typer malt - og det er vel ikke urimelig å anta at de forskjellene gjør at det er ulike grenser for hvor vid innstilling du kan ha på mølla for å få knust dem godt nok. Og så får en bare finne den innstillinga en kan leve med, den som gir deg malt som er knust godt nok.

Så lenge maltet er knust "godt nok", er ikke gevinsten i effektivitet ved å male finere særlig stor. Men det er jo likevel greit å finne den fineste knusinga som ikke gir deg problemer under meskinga/skyllinga. Det er jo ingen grunn til å male grovere enn du behøver, heller.
 
Du kan vel gjøre en test? Kverne hvete separat, og se hvordan det blir på innstillingen din?
Jeg kjører ca. 1,2mm til min Brewtools, men har ikke hatt kvernen så lenge, så jeg har ikke fått testet så mye enda.

Hvis du gjør en slik test, så kan det være lurt å merke seg ca. hvor fort du kverner også. Noen mener at hastigheten har noe å si på knusningsgraden, men jeg har ikke fått testet det ordentlig selv enda.
 
Jeg brygger også på Speidel og jeg fukter maltet før kverning. Fordelen er at skallene spjærer på langs i stedet for å knekke, og jeg kan derfor ha en mindre valseavstand enn vanlig... Er ikke sikker på hva jeg eksakt ligger på siden jeg kverner litt med neven under og ser på maltet og justerer videre til jeg er fornøyd... anslagsvis ca. 0,9-1mm. Dette passer fint når jeg har en andel hvete i gristen... først kverner jeg bygg i fuktet tilstand og kjører så hveten tørt til slutt. Utbyttemessig ligger jeg også noen hakk over det oppskriftene angir.
 
Må kanskje presiseres at jeg ikke har samme mølle som dere og at jeg sveiver for hånd, men jeg får ihvertfall knust hvete på 1.4 og rug på 1.0
 
Jeg har en Blichmann Pro maltmølle, og jeg kverner ofte hvete og annet malt i samme batch. Kjører alltid hveten for seg, med litt smalere åpning. Det er veldig lett å regulere valseavstanden på denne kverna.

Vis vedlegget 51169
Du er jo proff. Du kan antakelig skrive av den der på skatten:p. Utgift til innteksts erhvervelse.

Jeg har lurt på å skaffe mølle med to valser, som er lettere å stille om.
 
Må kanskje presiseres at jeg ikke har samme mølle som dere og at jeg sveiver for hånd, men jeg får ihvertfall knust hvete på 1.4 og rug på 1.0
Rugmaltet er veldig lettknust; må ha veldig høy "friability". Så sånn sett er det nok lett å knuse - men samtidig er jo et sånt korn puslete greier. Må nok teste det skikkelig. Jeg kjøpte noen kilo for ikke så lenge sida, med tanke på å brygge Roggenbier. Ser for meg at det er litt slitsomt å kjøre alt det i blender - og så er det kanskje grenser for hvor langt jeg kan gå uten å få en tett mesk.

Bruker du noe Maris Otter-malt? Som sagt tidligere så har jo det mindre kjerner. Jeg ser for meg at 1,4 blir helt i grenseland for malt på den byggsorten.
 
Rugmaltet er veldig lettknust; må ha veldig høy "friability". Så sånn sett er det nok lett å knuse - men samtidig er jo et sånt korn puslete greier. Må nok teste det skikkelig. Jeg kjøpte noen kilo for ikke så lenge sida, med tanke på å brygge Roggenbier. Ser for meg at det er litt slitsomt å kjøre alt det i blender - og så er det kanskje grenser for hvor langt jeg kan gå uten å få en tett mesk.

Bruker du noe Maris Otter-malt? Som sagt tidligere så har jo det mindre kjerner. Jeg ser for meg at 1,4 blir helt i grenseland for malt på den byggsorten.
Ja bruker ofte MO. Går helt fint, men 1.4 er nok det bredeste jeg vil kverne på uansett
Brygger nå med en BIAB / fly-sparge oppsett som du har sett og da syntes jeg det er en fin crush
 
Ja bruker ofte MO. Går helt fint, men 1.4 er nok det bredeste jeg vil kverne på uansett
Brygger nå med en BIAB / fly-sparge oppsett som du har sett og da syntes jeg det er en fin crush
hehe - det avgjort kuleste oppsettet på forumet:p!

Når du sveiver kverna manuelt blir det vel fort for tungt om du skal stille kverna trangt?
 
Må vel være den optimale måten å trimme på dette :)

Mye mer fornuftig enn å løpe eller sykle rundt uten mål og mening :cool:
Mållaust liv har og ei meining du lyt sjå og tenkje på:).

Men jeg skal se om jeg ikke kan få kobla kverna til sykkelrulla:p! Sykkelen har jo veldig effektive gear.

Pokker, det var faktisk ikke så dumt, det der. Hadde jeg bare vært litt mer teknisk av meg. Det ville sikkert vært et marked for noe sånt. @PetterL ?
 
Tilbake
Topp